Публікація: Аналіз класичної та Чандлерівської концепцій щодо теорії витрат у довгостроковому періоді
Дата
2023
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
ІНЖЕК
Анотація
Метою статті є дослідження класичної та чандлерівської концепцій щодо теорії витрат у довгостроковому періоді та визначення їх відмінностей. Виходячи із сучасних реалій підвищення ролі нових технологій і їх впливу на конкурентоспроможність підприємств у статті доводиться необхідність впровадження нового виду витрат – "одноразових". Розкривається інноваційна сутність цих витрат, що дає можливість розглядати одноразові витрати як такі, що відповідають інтенсивному напрямку розширення виробництва, а також відокремити їх від умовно-постійних і змінних витрат. Також розглядається можливість впливу одноразових витрат (як витрат, пов’язаних із придбанням або розробкою нових технологій) на ефект масштабу. Доводиться, що саме розподіл одноразових витрат на обсязі продукції дає можливість підприємству набагато швидше досягти позитивного ефекту масштабу та мінімізувати свої витрати. Показано, що синергетичний ефект є важливою складовою в стратегічному управлінні та розвитку бізнесу, але він також може мати негативний характер у випадку, коли взаємодія факторів призводить до негативного впливу або посилює небажані наслідки. У статті зазначається причина відсутності негативного ефекту масштабу в чандлерівській концепції, чим пояснюється прагнення багатьох підприємств до об’єднань. Це прагнення також пояснюється існуванням постійних і змінних витрат у довгостроковому періоді в концепції Чандлера, на відміну від класичної теорії, де в довгостроковому періоді існують тільки змінні витрати. Розглядається можливість у подальшому визначати та застосовувати оптимальну структуру та швидкість зміни одноразових і умовно-постійних витрат на одиницю продукції з метою підвищення ефективності виробництва та конкурентоспроможності підприємств.
The aim of the artile is to study both the classical and Chandler’s conceptins regarding the cost theory in the long run and determine their diffrences. Proceeding from the current realitis of increasing the role of new technologies and their impact on the competiieness of enterprises, the artile proves the need to introduce a new type of costs – «one-tie» costs. The innovatie essence of these costs is disclosed, which makes it possible to consider one-tie costs as those that correspond to the intensive directin of expansion of productin, as well as to separate them from conditinally fied and variable costs. The possibility of the impact of one-tie costs (as costs associated with the acquisitin or development of new technologies) on the scale effct is also considered. It is proved that it is the distributin of one-tie costs on the volume of productin that allows the enterprise to achieve a positie scale effct much faster and minimize its costs. It is shown that the synergisti effct is an important component in strategic management and business development, but it can also be negatie in the case when the interactin of factors leads to a negatie impact or increases undesirable consequences. The artile notes the reason for the absence of a negatie scale effct in the Chandler’s conceptin, which explains the desire of many enterprises to merge. This desire is also explained by the existence of fied and variable costs in the long run in Chandler’s conceptin, in contrast to the classical theory, where there are only variable costs in the long run. The possibility of further determining and applying the optial structure and rate of change of one-tie and conditinally fied costs per unit of productin in order to improve the effiency of productin and competiieness of enterprises is considered.
The aim of the artile is to study both the classical and Chandler’s conceptins regarding the cost theory in the long run and determine their diffrences. Proceeding from the current realitis of increasing the role of new technologies and their impact on the competiieness of enterprises, the artile proves the need to introduce a new type of costs – «one-tie» costs. The innovatie essence of these costs is disclosed, which makes it possible to consider one-tie costs as those that correspond to the intensive directin of expansion of productin, as well as to separate them from conditinally fied and variable costs. The possibility of the impact of one-tie costs (as costs associated with the acquisitin or development of new technologies) on the scale effct is also considered. It is proved that it is the distributin of one-tie costs on the volume of productin that allows the enterprise to achieve a positie scale effct much faster and minimize its costs. It is shown that the synergisti effct is an important component in strategic management and business development, but it can also be negatie in the case when the interactin of factors leads to a negatie impact or increases undesirable consequences. The artile notes the reason for the absence of a negatie scale effct in the Chandler’s conceptin, which explains the desire of many enterprises to merge. This desire is also explained by the existence of fied and variable costs in the long run in Chandler’s conceptin, in contrast to the classical theory, where there are only variable costs in the long run. The possibility of further determining and applying the optial structure and rate of change of one-tie and conditinally fied costs per unit of productin in order to improve the effiency of productin and competiieness of enterprises is considered.
Опис
Ключові слова
умовно-постійні витрати, синергетичний ефект, одноразові витрати, позитивний і негативний ефект масштабу, конкурентоспроможність підприємства, conditinally fied costs, one-tie costs, synergistic effect, positive and negative scale effect, competivieness of enterprise
Бібліографічний опис
Климова С. О. Аналіз класичної та Чандлерівської концепцій щодо теорії витрат у довгостроковому періоді / С. О. Климова, В. В. Яцина // Бізнес Інформ = Business Inform. – 2023. – № 10. – C. 227-232.