Публікація: Інституційні основи державного регулювання взаємовідносин суб'єктів електроенергетичного ринку
Дата
2014
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
ВД "ІНЖЕК"
Анотація
Удосконалено теоретико-методичний апарат з метою впорядкування інституційних засад державного регулювання взаємовідносин, що виникають між суб’єктами енергоринку в процесі купівлі-продажу електроенергії. Установлено структурно-логічні зв’язки між інституційними факторами економічного розвитку і тими функціями держави, на яких ґрунтується державне регулювання взаємовідносин учасників електроенергетичного ринку. На основі еволюційного підходу проаналізовано інституційний інструментарій державного регулювання взаємовідносин суб’єктів електроенергетичного ринку, що враховує специфіку його роботи, конкретні умови розвитку і створює науково-методичну базу для формування концепцій, стратегій, програм розвитку ринку електричної енергії на державному рівні. Розглянуто та запропоновано шляхи вдосконалення нормативно-правового забезпечення процесу державного регулювання міжсуб’єктних відносин учасників електроенергетичного ринку з метою підвищення наукової обґрунтованості законопроектів і врахування нагальних проблем при доопрацюванні та розробці нових нормативно-правових актів.
The article improves the theoretical and mathematical mechanism in order to put in order institutional grounds of state regulation of interrelations that appear between subjects of the energy market in the process of electric energy trade. The article establishes structural and logical links between institutional factors of economic development and those functions of the state, which the state regulation of interrelations of subjects of the electric energy market is based upon. Based on the evolution approach the article analyses institutional instruments of state regulation of interrelation of subjects of the electric energy market, which takes into account specific features of its operation, specific conditions of development and creates a scientific and methodical basis for formation of concepts, strategies and programmes of development of the market of electric energy at the state level. The article considers and offers ways of improvement of the regulatory and legal provision of the process of state regulation of inter-subject relations of participants of the electric energy market with the aim of increase of scientific justification of draft laws and taking into consideration urgent problems when improving and developing regulatory and legal acts.
The article improves the theoretical and mathematical mechanism in order to put in order institutional grounds of state regulation of interrelations that appear between subjects of the energy market in the process of electric energy trade. The article establishes structural and logical links between institutional factors of economic development and those functions of the state, which the state regulation of interrelations of subjects of the electric energy market is based upon. Based on the evolution approach the article analyses institutional instruments of state regulation of interrelation of subjects of the electric energy market, which takes into account specific features of its operation, specific conditions of development and creates a scientific and methodical basis for formation of concepts, strategies and programmes of development of the market of electric energy at the state level. The article considers and offers ways of improvement of the regulatory and legal provision of the process of state regulation of inter-subject relations of participants of the electric energy market with the aim of increase of scientific justification of draft laws and taking into consideration urgent problems when improving and developing regulatory and legal acts.
Опис
Ключові слова
електроенергія, купівля-продаж, інструментарій, стратегія, база нормативно-правова, institute, electric energy, state regulation
Бібліографічний опис
Колєсніченко А. С. Інституційні основи державного регулювання взаємовідносин суб'єктів електроенергетичного ринку / А. С. Колєсніченко // Бізнес Інформ. – 2014. – № 3. – С. 61-70.