Публікація: Розробка підходу для ранжування академічних установ за показниками наукової діяльності
Вантажиться...
Дата
ORCID
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
Предмет статті – наукометричні дані інформаційно-аналітичних систем. Мета даної статті – провести аналіз існуючих методів оцінки академічних установ за показниками наукової діяльності та використовуючи його результати запропонувати підхід до складання рейтингу академічних установ на основі наукометричних даних інформаційно-аналітичних систем Web of Science Core Collection (WoS CC) та Scopus з урахуванням особливостей оцінюваних об’єктів. Результати. Невід’ємною частиною сучасних методів оцінки наукової діяльності є академічні рейтинги. Їх результати використовуються установами для управління якістю діяльності, на їх основі академічна організація може отримати певні преференції як у фінансуванні, так і для студентів, аспірантів, науково-педагогічних працівників, академічної репутації тощо. Удосконалення методів оцінки наукової діяльності є актуальним завданням. Важливо, щоб рейтингова оцінка була об’єктивною. За цієї умови установа може запланувати проведення адекватних заходів для покращення якості освітньої та наукової діяльності, тобто для забезпечення кращих показників. У статті пропонується підхід до складання рейтингу академічних установ на основі бібліометричних методів з урахуванням їх обмежень та особливостей оцінюваних об’єктів. Висновки. Запропонований підхід забезпечує збільшення інформаційної бази для дослідження документних потоків; підвищує об’єктивність оцінки за рахунок використання більшої кількості показників; враховує обмеження та недоліки бібліометричних методів та особливості оцінюваних об’єктів. Підхід за нормованим показником може стати основою для загального рейтингу установ після доопрацювання. Основними напрямками для доопрацювання є такі: обов’язкове врахування кількості
співробітників академічної установи; розрахунок показників на основі кількості оригінальних публікацій.
The subject of the paper is the scientometric data of information-analytical systems. The purpose of this paper is to analyze of existing methods for assessing academic institutions based on scientific activities and develop the approach to ranking the academic institutions using the science data of the Web of Science Core Collection (WoS CC) and Scopus, according to the peculiarities of the evaluated objects. Results.Academic rankings are an integral part of modern methods of evaluating scientific activity. Their results are used by agencies to manage the quality of activities, based on which the academic organization may receive certain preferences: funding, students, post-graduate students, research and teaching staff, academic reputation and others. Improving methods for assessing scientific activity is an urgent task. The rating assessment must be objective. On that condition, the institution may schedule appropriate measures to improve the quality of educational and scientific activities, which ensures better performance. The paper proposes the approach to the ranking of academic institutions based on bibliometric methods according to their limitations and peculiarities of the evaluated objects. Conclusions.The proposed approach provides an increase in the information base for the study of document flows; increases the objectivity of the assessment due to the use of more indicators; takes into account the limitations and disadvantages of bibliometric methods and features of the evaluated objects. The rationing approach metric can be the basis for the general institution rating after revision. The main areas for revision are mandatory accounting of the employee number of an academic institution; calculation of metrics basedon the number of original publications.
The subject of the paper is the scientometric data of information-analytical systems. The purpose of this paper is to analyze of existing methods for assessing academic institutions based on scientific activities and develop the approach to ranking the academic institutions using the science data of the Web of Science Core Collection (WoS CC) and Scopus, according to the peculiarities of the evaluated objects. Results.Academic rankings are an integral part of modern methods of evaluating scientific activity. Their results are used by agencies to manage the quality of activities, based on which the academic organization may receive certain preferences: funding, students, post-graduate students, research and teaching staff, academic reputation and others. Improving methods for assessing scientific activity is an urgent task. The rating assessment must be objective. On that condition, the institution may schedule appropriate measures to improve the quality of educational and scientific activities, which ensures better performance. The paper proposes the approach to the ranking of academic institutions based on bibliometric methods according to their limitations and peculiarities of the evaluated objects. Conclusions.The proposed approach provides an increase in the information base for the study of document flows; increases the objectivity of the assessment due to the use of more indicators; takes into account the limitations and disadvantages of bibliometric methods and features of the evaluated objects. The rationing approach metric can be the basis for the general institution rating after revision. The main areas for revision are mandatory accounting of the employee number of an academic institution; calculation of metrics basedon the number of original publications.
Опис
Бібліографічний опис
Розробка підходу для ранжування академічних установ за показниками наукової діяльності / Ю. М. Главчева [та ін.] // Сучасні інформаційні системи = Advanced Information Systems. – 2019. – Т. 3, № 1. – С. 63-70.