Сравнительный анализ проекций для компьютерной графики
Дата
2014
ORCID
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
НТУ "ХПИ"
Анотація
В статье приводится обзор проекций применяемых в системах визуализации. Проведен сравнительный анализ прямой перспективы, перцептивной перспективы и проекции Панини. Рассмотрены математические модели проективных преобразований. На основании этого определены основные преимущества и недостатки при создании изображения трехмерной сцены на плоскости. Представлены сведения о пространственном восприятии человеком окружающего мира. Сделаны выводы относительно практического применения рассмотренных проективных преобразований в компьютерной графике, а так же о возможности реализации.
Linear perspective is a good approximation to the format in which the human visual system conveys 3D scene information to the brain. A perspective image represents the spatial relationships of objects in a scene as they appear from a single viewpoint. The widely used rectilinear perspective projection cannot render realistic looking flat views with fields of view much wider than 60 degrees. The article provides an overview of the projections used in visualization systems. The comparison of the linear perspective, perceptual perspective and projections Panini is made. The mathematical model of projective transformations is presented. The main advantages and disadvantages of projections for creation a three-dimensional scene images on the plane is also described. The information about human spatial perception of real world is provided. Conclusions refer to practical application of projective transformations in computer graphics is discussed, as well as the possibility of realization.
Linear perspective is a good approximation to the format in which the human visual system conveys 3D scene information to the brain. A perspective image represents the spatial relationships of objects in a scene as they appear from a single viewpoint. The widely used rectilinear perspective projection cannot render realistic looking flat views with fields of view much wider than 60 degrees. The article provides an overview of the projections used in visualization systems. The comparison of the linear perspective, perceptual perspective and projections Panini is made. The mathematical model of projective transformations is presented. The main advantages and disadvantages of projections for creation a three-dimensional scene images on the plane is also described. The information about human spatial perception of real world is provided. Conclusions refer to practical application of projective transformations in computer graphics is discussed, as well as the possibility of realization.
Опис
Ключові слова
графические системы, прямая перспектива, перцептивная перспектива, проекция Панини, перспектива Раушенбаха, большой угол обзора, linear perspective, perception perspective, Pannini projection, veduta, Rauschenbach
Бібліографічний опис
Качанов П. А. Сравнительный анализ проекций для компьютерной графики / П. А. Качанов, А. А. Зуев, К. Н. Яценко // Вестник Нац. техн. ун-та "ХПИ" : сб. науч. тр. Темат. вып. : Новые решения в современных технологиях. – Харьков : НТУ "ХПИ". – 2014. – № 48 (1090). – C. 66-73.