Теоретичні аспекти формування лідерської позиції майбутніх інженерів у вищих технічних навчальних закладах
Дата
2017
Автори
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Вінницький державний педагогічний університет ім. Михайла Коцюбинського
Анотація
Стаття присвячена висвітленню теоретичних питань щодо формування лідерської позиції у студентів вищих технічних навчальних закладів. В роботі досліджуються теоретичні засади, на яких ґрунтується створення якісного методичного забезпечення навчально-виховного процесу при формуванні лідерської позиції у майбутніх інженерів. В дослідженні автор розглядає проблеми становлення лідерської позиції у студентів вищих технічних навчальних закладах у філософському, психологічному та педагогічному аспектах. В статті зосереджено увагу на питаннях формування соціальної та професійної компетентності сучасного інженера в контексті феномену лідерства в умовах навчально-виховного процесу вищих технічних навчальних закладів. Актуалізується потреба у вдосконаленні методик та механізмів підготовки у вищій технічній школі фахівців-лідерів. Автором пропонується модель формування лідерської позиції майбутніх інженерів у навчально-виховному процесі у вищих технічних навчальних закладах. У статті зазначено перспективи щодо подальшого удосконалення підготовки майбутніх інженерів в вищих технічних навчальних закладах на ґрунті посилення гуманітарної, особливо, психолого-педагогічної підготовки фахівців та виховного характеру навчання.
The article is devoted to clarifying theoretical issues as to leadership stance forming in students of technical higher education establishments. In her work the author researches theoretical foundations on which is based the creation of quality methodological support of training and education process when forming leadership stance in future engineers. In her research the author views the problems of making up leadership stance in students of technical higher education establishments in philosophical, psychological, and pedagogic aspects. The attention in the article is concentrated on the problems of forming social and professional competency of a modern engineer within the context of leadership phenomenon under conditions of training and education process of technical higher education establishments. The need in improvement of methods and mechanisms of training specialists-leaders in higher education system is stressed upon. The author offers a model of leadership stance forming in future engineers in the course of training and education process at technical higher education establishments. The article outlines the perspectives as to further improvement of future engineers’ training at technical higher education establishments on the basis of enhancing humanitarian, especially psychological and pedagogic training of specialists and of the educative character of teaching.
The article is devoted to clarifying theoretical issues as to leadership stance forming in students of technical higher education establishments. In her work the author researches theoretical foundations on which is based the creation of quality methodological support of training and education process when forming leadership stance in future engineers. In her research the author views the problems of making up leadership stance in students of technical higher education establishments in philosophical, psychological, and pedagogic aspects. The attention in the article is concentrated on the problems of forming social and professional competency of a modern engineer within the context of leadership phenomenon under conditions of training and education process of technical higher education establishments. The need in improvement of methods and mechanisms of training specialists-leaders in higher education system is stressed upon. The author offers a model of leadership stance forming in future engineers in the course of training and education process at technical higher education establishments. The article outlines the perspectives as to further improvement of future engineers’ training at technical higher education establishments on the basis of enhancing humanitarian, especially psychological and pedagogic training of specialists and of the educative character of teaching.
Опис
Ключові слова
формування лідерської позиції, лідерство, майбутній інженер, соціальна компетентність, професійна компетентність, педагогічна модель, навчально-виховний процес, вищий технічний навчальний заклад, theoretical issues, leadership, leadership stance forming, future engineer, social competency, professional competency, pedagogic model, training and education process, technical higher education establishments
Бібліографічний опис
Костиря І. В. Теоретичні аспекти формування лідерської позиції майбутніх інженерів у вищих технічних навчальних закладах / І. В. Костиря // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. пр. – Київ-Вінниця : Тарнашинський О. В., 2017. – Вип. 48. – С. 132-136.