Розвиток наукової електротехнічної школи професора П. П. Копняєва в другій половині XX століття (до 150-річчя від дня народження вченого)
Дата
2018
ORCID
DOI
doi.org/10.17951/rh.2018.45.421-433
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Анотація
Досліджено діяльність професора П. П. Копняєва зі створення науково-технічної школи в галузі електротехніки в Україні. Розкрито роль ученого у формуванні вищої електротехнічної освіти. Висвітлено особливості розвитку основних напрямів електротехнічної науки в Харківському політехнічному інституті та інших науково-освітніх установах у другій половині ХХ ст. Встановлено, що фундаментальні та прикладні дослідження електротехніків вищої електротехнічної школи України стали справжнім національним надбанням найперспективнішого рівня й гідним внеском у скарбницю світової науки. З'ясовано, що наукові дослідження в галузі електромеханіки, техніки високих напруг, електроенергетики, електричних вимірювань були спрямовані на пошуки новітніх технологій та докорінно перетворили виробництво в цілому.
In the article, the activity of Professor P. P. Kopnyaev concerning the creation of scientific and technical school of electrotechnical field in Ukraine is investigated. The role of scientist in the formation of higher electrotechnical education is revealed. The peculiarities of the main areas of electrotechnical science in Kharkiv Polytechnic Institute and other scientific and educational institutions in the second half of the 20th century are highlighted. It is found that the basic and applied researches of electrical engineers of higher electrotechnical school in Ukraine have become a true national treasure of the most promising level and worthy contribution to the world science. It was concluded that the scientific researches in electromechanical field, high voltage engineering, electric power, and electrical measurements were focused on the searching for new technologies and brought the radical changes in the production as a whole.
In the article, the activity of Professor P. P. Kopnyaev concerning the creation of scientific and technical school of electrotechnical field in Ukraine is investigated. The role of scientist in the formation of higher electrotechnical education is revealed. The peculiarities of the main areas of electrotechnical science in Kharkiv Polytechnic Institute and other scientific and educational institutions in the second half of the 20th century are highlighted. It is found that the basic and applied researches of electrical engineers of higher electrotechnical school in Ukraine have become a true national treasure of the most promising level and worthy contribution to the world science. It was concluded that the scientific researches in electromechanical field, high voltage engineering, electric power, and electrical measurements were focused on the searching for new technologies and brought the radical changes in the production as a whole.
Опис
Ключові слова
електротехнічна наука, вища електротехнічна освіта, Харківський технологічний інститут, наукова діяльність, педагогічна діяльність, електротехнічний факультет, еlectrotechnical science, higher electrotechnical education, scientific school
Бібліографічний опис
Tverytnykova O. Розвиток наукової електротехнічної школи професора П. П. Копняєва в другій половині XX століття (до 150-річчя від дня народження вченого) / O. Tverytnykova // Res Historica. – 2018. – № 45. – С. 421-433.