Інклюзія та рівний доступ до освіти: соціальна активність молодих науковців в НТУ "ХПІ"
Дата
2019
DOI
doi.org/10.20998/2227-6890.2019.01.07
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
Актуальними питаннями розвитку університетів є підвищення якості освітніх послуг та забезпечення їх рівної доступності для всіх людей, в тому числі тих, хто належить до вразливих соціальних груп. Метою дослідження є розкриття можливостей упровадження інклюзивного підходу в університетський освіті шляхом прийняття відповідних морально-етичних цінностей академічною спільнотою. Пропонована наукова праця спирається на практичний досвід діяльності молодих вчених НТУ «ХПІ», організаційно оформлений в заходи, проведе ні Радою молодих вчених цього університету та ГО «Об’єднання молодих науковців НТУ «ХПІ». Результати цієї діяльності знайшли відображення соціальних медіа та ЗМІ, а також внутрішніх документах, які вперше залучаються до цього дослідження і вводяться в науковий обіг. У статті безпосередньо аналізуються результати дворічної діяльності, які були спрямовані на просування інклюзії та рівного доступу до освіти в університеті і поширення відповідних цінностей на рівні міської освітянської громади, серед академічної спільноти, для дітей, їхніх батьків та вчителів Харкова і Харківської області. Варто використовувати інноваційний потенціал молодих вчених в соціальній, науковій і освітній сферах. Досвід Ради молодих вчених НТУ «ХПІ» у сфері неформальної освіти та соціальних проектів показує дієвість нової егалітарної корпоративної культури та духовних цінностей, які базуються на рівності прав і можливостей людей і забезпеченні
дійсного доступу до освіти для всіх людей, включно з людьми з інвалідністю. Для впровадження інклюзивного підходу необхідно формувати гуманістичні моральні цінності визнання й поваги, співчуття і співпричетності, прийняття та неупередженості, надання можливостей розвитку особистості в академічній спільноті.
The urgent issues of university development are the improvement of the quality of educational services and ensuring their equal accessibility for all people, including those belonging to vulnerable social groups. The purpose of the study is to reveal the possibilities of int roducing an inclusive approach in university education through the adoption of appropriate moral values by the academic community. The research is based on the practical experience of the young scientists of NTU "KhPI", organizationally designed in the activities carried out by the Council of Young Scientists of this University and NGO "Union of Young Scientists of NTU "KhPI". The results of this activity were covered in the social media and the mass media, as well as in the internal documents that were first involved in this study and introduced into scientific circulation. The article directly analyzes the results of two-year activities aimed at promoting inclusion and equal access to university education and the dissemination of relevant values inside the educational community, among the academic community, for children, their parents and teachers in Kharkiv and region. It is worthwhile to use the innovative potential of young scientists in the social, scientific and educational spheres. The experience of the NTU “KhPI” Young Scientists' Council in the field of informal education and social projects demonstrates the effectiveness of a new egalitarian corporate culture and spiritual values based on equal rights and opportunities for people and ensuring equal access to education for all children, including children with disabilities. In order to implement an inclusive approach, it is necessary to form humanistic moral values of recognition and respect, compassion and ownership, acceptance and participation, providing opportunities for the development of the individual in academic community.
The urgent issues of university development are the improvement of the quality of educational services and ensuring their equal accessibility for all people, including those belonging to vulnerable social groups. The purpose of the study is to reveal the possibilities of int roducing an inclusive approach in university education through the adoption of appropriate moral values by the academic community. The research is based on the practical experience of the young scientists of NTU "KhPI", organizationally designed in the activities carried out by the Council of Young Scientists of this University and NGO "Union of Young Scientists of NTU "KhPI". The results of this activity were covered in the social media and the mass media, as well as in the internal documents that were first involved in this study and introduced into scientific circulation. The article directly analyzes the results of two-year activities aimed at promoting inclusion and equal access to university education and the dissemination of relevant values inside the educational community, among the academic community, for children, their parents and teachers in Kharkiv and region. It is worthwhile to use the innovative potential of young scientists in the social, scientific and educational spheres. The experience of the NTU “KhPI” Young Scientists' Council in the field of informal education and social projects demonstrates the effectiveness of a new egalitarian corporate culture and spiritual values based on equal rights and opportunities for people and ensuring equal access to education for all children, including children with disabilities. In order to implement an inclusive approach, it is necessary to form humanistic moral values of recognition and respect, compassion and ownership, acceptance and participation, providing opportunities for the development of the individual in academic community.
Опис
Ключові слова
інклюзивне суспільство, студенти, молоді вчені, інклюзивні підходи, люди з інвалідністю, інклюзивне навчання, університетська освіта, літні школи, соціальні проекти, young scientists, inclusion, accessibility, university, social project, people with disabilities
Бібліографічний опис
Маліков В. В. Інклюзія та рівний доступ до освіти: соціальна активність молодих науковців в НТУ "ХПІ" / В. В. Маліков // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Актуальні проблеми розвитку українського суспільства = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Actual problems of Ukrainian society development : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2019. – № 1. – С. 40-45.