Стратегія сталого розвитку швидкозростаючих організацій
Дата
2022
DOI
doi.org/10.20998/2413-3000.2022.5.2
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
Розглядається стратегія сталого розвитку швидкозростаючих організацій. Наведено стратегічну архітектуру сталого розвитку організацій на основі проєктів та програм. Стратегічна архітектура включає процеси виробничої досконалості, лідерство продукту на ринку, сталість розвитку організації, орієнтація на споживача. Стратегічна архітектура показує які можливості та компетенції потрібно нарощувати зараз, які нові споживачі можуть з’явитися незабаром, які нові канали просування продуктів або послуг слід вивчити вже сьогодні, які зміни всередині організації потрібні прямо зараз. При побудові стратегії розвитку організації необхідно визначити цілі реформування на основі стратегічних пріоритетів організації, ключові компетенції та стратегічні пріоритети організації, залучати співробітників до аналізу ситуації, визначення ключових компетенцій та вибору стратегічних пріоритетів, постійно оцінювати, наскільки обрані пріоритети допомагають організації для досягати намічених цілей. Визначено життєвий цикл проєктів сталого розвитку знань й технологій управління. Розглянуті ключові компетенції та стратегічні пріоритети організації щодо впровадження стратегії сталого розвитку. Економічні чинники швидкозростаючої організації дозволяють оцінювати стратегічні пріоритети, проєкти та програми сталого розвитку. Цикли зростання організації та прискорювачи зростання є ключовими елементами побудови проєктів та програм стратегічного розвитку організацій. Запропонована концепція циклів зростання є моделлю рушійних сил сталого розвитку, що стали вдосконаленням сучасних стратегічних схем, і допомагає пояснити, чому деякі організації досягли домінуючого становища. Визначимо наступні типи прискорювачів зростання як зниження незмінних витрат, ринковий імідж та торгова марка. Лідерство корпорації на ринку збільшує увагу і довіру до її продукції завдяки рекламі, позитивним усним відгукам, «фактору моди», керівництво партнерами, відбір персоналу та посередництво.
The strategy of sustainable development of fast-growing organizations is considered. The strategic architecture of sustainable development of organizations on the basis of projects and programs is given. Strategic architecture includes processes of production excellence, product leadership in the market, sustainability of the organization, consumer orientation. Strategic architecture shows what opportunities and competencies need to be built now, what new customers may be coming soon, what new channels to promote products or services need to be explored today, what changes within the organization are needed right now. When building an organization's development strategy, it is necessary to define reform goals based on the organization's strategic priorities, key competencies and strategic priorities of the organization, involve employees in situation analysis, identify key competencies and choose strategic priorities, constantly assess the extent to which selected priorities help The life cycle of projects of sustainable development of knowledge and management technologies is determined. The key competencies and strategic priorities of the organization for the implementation of the strategy of sustainable development are considered. Economic factors of a fast-growing organization allow assessing strategic priorities, projects and sustainable development programs. Organizational growth cycles and growth accelerators are key elements in building projects and programs of strategic development of organizations. The proposed concept of growth cycles is a model of the driving forces of sustainable development, which have become an improvement of modern strategic schemes, and helps to explain why some organizations have achieved a dominant position. Let's define the following types of growth accelerators as fixed cost reduction, market image and brand. The corporation's market leadership increases attention and trust in its products through advertising, positive word of mouth, "fashion factor", partner management, recruitment and mediation.
The strategy of sustainable development of fast-growing organizations is considered. The strategic architecture of sustainable development of organizations on the basis of projects and programs is given. Strategic architecture includes processes of production excellence, product leadership in the market, sustainability of the organization, consumer orientation. Strategic architecture shows what opportunities and competencies need to be built now, what new customers may be coming soon, what new channels to promote products or services need to be explored today, what changes within the organization are needed right now. When building an organization's development strategy, it is necessary to define reform goals based on the organization's strategic priorities, key competencies and strategic priorities of the organization, involve employees in situation analysis, identify key competencies and choose strategic priorities, constantly assess the extent to which selected priorities help The life cycle of projects of sustainable development of knowledge and management technologies is determined. The key competencies and strategic priorities of the organization for the implementation of the strategy of sustainable development are considered. Economic factors of a fast-growing organization allow assessing strategic priorities, projects and sustainable development programs. Organizational growth cycles and growth accelerators are key elements in building projects and programs of strategic development of organizations. The proposed concept of growth cycles is a model of the driving forces of sustainable development, which have become an improvement of modern strategic schemes, and helps to explain why some organizations have achieved a dominant position. Let's define the following types of growth accelerators as fixed cost reduction, market image and brand. The corporation's market leadership increases attention and trust in its products through advertising, positive word of mouth, "fashion factor", partner management, recruitment and mediation.
Опис
Ключові слова
модель сталого розвитку, швидкозростаюча організація, життєвий цикл розвитку, компетентність, competence, model of sustainable development, strategy, fast-growing organization, life cycle of development
Бібліографічний опис
Стратегія сталого розвитку швидкозростаючих організацій / C. Д. Бушуєв, Н. С. Бушуєва, Д. А. Бушуєв, В. Б. Бушуєва // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Стратегічне управління, управління портфелями, програмами та проектами : зб. наук. пр. = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Strategic management, portfolio, program and project management : coll. of sci. papers. – Харків : НТУ "ХПІ", 2022. – № 1 (5). – С. 23-28.