Сучасний студент у соціальних мережах
Дата
2019
DOI
doi.org/10.32840/2707-9147.2019.84.12
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Класичний приватний університет
Анотація
Соціальна мережа – це платформа, онлайн-сервіс або веб-сайт, призначений для побудови, відображення та організації соціальних відносин в Інтернеті. Соціальні мережі створюють автоматизоване соціальне середовище, яке дозволяє спілкуватися з групою користувачів, які мають спільний інтерес. Вони виконують низку важливих функцій: інформаційну, комунікаційну, ідентифікаційну, стратифікаційну, навчальну, розважальну, кооперативну, професійного затвердження та просування, обміну ресурсами та інші. Соціальні мережі є найпопулярнішими серед молоді інструментами. Але цілі та мотиви використання соціальних мереж для молоді, чинники, які впливають на використання мереж, потребують подальшого вивчення. Тому мета статті – визначити характер відвідування соціальними мережами сучасної студентської молоді. Анкетування студентів НТУ "КПІ" (Харків), в якому взяв участь 341 респондент, показало, що Telegram, Facebook та Skype є найпопулярнішими серед студентів. Ті, хто зареєстрований у цій мережі, частіше відвідують Telegram. Така ж кількість людей зареєструвала та відвідує Instagram. Набагато менша кількість респондентів зареєструвала свої відвідування у Facebook та Skype. Дослідження дозволило намалювати соціальні портрети шанувальників чотирьох найбільш відвідуваних соціальних мереж: Telegram, Instagram, ВКонтакте, Facebook. Опитування показало, що більше половини опитаних студентів перебували в соціальних мережах протягом 2–4 годин на день. Третина респондентів – від 6 годин і більше. Чим більше часу респонденти проводять у соціальних мережах, тим більше "друзів" та груп інтересів із соціальних мереж впливає на них. Серед мотивів використання сайтів соціальних мереж в Інтернеті варто зазначити такі: можливість швидко передавати або отримувати інформацію, самостійний вибір цікавої інформації, доступ до актуальної інформації та свобода, яка не обмежується. Для майже всіх респондентів головна мета відвідування соціальних мереж – спілкування з друзями та родиною. Тобто респонденти сприймають соціальні мережі як комунікативне середовище, в якому вони отримають взаєморозуміння та підтримку. Крім того, для студентів університету соціальні мережі більше схожі на розважальну зону, де вони слухають музику, переглядають фільми, відео, читають новини та книги. Таким чином, незважаючи на безліч можливостей, які пропонують соціальні мережі, студенти використовують їх як розважальний та комунікативний контент. Натомість їх навчальний потенціал, здатність розвивати творчу та соціальну діяльність, наукову діяльність та професійний розвиток майже не використовуються.
A social network is a platform, online service, or website designed to build, display, and organize social relationships on the Internet. Social networks create an automated social environment that lets you communicate with a group of users who share a common interest. They perform a number of important functions: information, communication, identification, stratification, educational, entertaining, cooperative, professional approval and promotion, resource sharing and others. Social networks are the most popular among internet tools for the youth. But the goals and motives of using social networks for young people, the factors that make the difference in the use of networks, need further exploration. Therefore, the purpose of the article was to identify the nature of attendance of the social networks by modern student youth. Questionnaire survey of students of NTU "KPI" (Kharkiv), which was attended by 341 respondents, showed that Telegram, Facebook and Skype are the most popular among students. Those who are registered in this network more often visit Telegram. The same number of people registered and visited Instagram. A much smaller number of respondents registered their visits Facebook and Skype. The study allowed drawing social portraits of fans of the four most visited social networks: Telegram, Instagram, VKontakte, Facebook. The survey found that more than half of the students surveyed were in social networks for 2 to 4 hours a day. One third of respondents from 6 hours and more. The more time respondents spend on social networks, the more "friends" and interest groups from social networks influence them. Among the motives for using social networking sites in the Internet are the ability to quickly transmit or receive information, choose interesting information on their own, access to up-to-date information, and the freedom that is not restricted. For the almost all respondents, the main purpose of visiting social networks is to communicate with friends and family. That is, respondents perceive social networks as a communicative environment in which they will gain mutual understanding and support. In addition, for university students, social networks are more like an entertainment area where they listen to music, watch movies, videos, read news, and books. Thus, despite the many opportunities offered by social networks, students use them as entertaining and communicative content. Their educational potential, ability to develop creative and social activity, scientific activity and professional development is hardly used.
A social network is a platform, online service, or website designed to build, display, and organize social relationships on the Internet. Social networks create an automated social environment that lets you communicate with a group of users who share a common interest. They perform a number of important functions: information, communication, identification, stratification, educational, entertaining, cooperative, professional approval and promotion, resource sharing and others. Social networks are the most popular among internet tools for the youth. But the goals and motives of using social networks for young people, the factors that make the difference in the use of networks, need further exploration. Therefore, the purpose of the article was to identify the nature of attendance of the social networks by modern student youth. Questionnaire survey of students of NTU "KPI" (Kharkiv), which was attended by 341 respondents, showed that Telegram, Facebook and Skype are the most popular among students. Those who are registered in this network more often visit Telegram. The same number of people registered and visited Instagram. A much smaller number of respondents registered their visits Facebook and Skype. The study allowed drawing social portraits of fans of the four most visited social networks: Telegram, Instagram, VKontakte, Facebook. The survey found that more than half of the students surveyed were in social networks for 2 to 4 hours a day. One third of respondents from 6 hours and more. The more time respondents spend on social networks, the more "friends" and interest groups from social networks influence them. Among the motives for using social networking sites in the Internet are the ability to quickly transmit or receive information, choose interesting information on their own, access to up-to-date information, and the freedom that is not restricted. For the almost all respondents, the main purpose of visiting social networks is to communicate with friends and family. That is, respondents perceive social networks as a communicative environment in which they will gain mutual understanding and support. In addition, for university students, social networks are more like an entertainment area where they listen to music, watch movies, videos, read news, and books. Thus, despite the many opportunities offered by social networks, students use them as entertaining and communicative content. Their educational potential, ability to develop creative and social activity, scientific activity and professional development is hardly used.
Опис
Ключові слова
інформаційні технології, навчальний процес, мотиви відвідування соціальних мереж, Інтернет, онлайн-сервіси, social networks, students, motives for visiting social networks
Бібліографічний опис
Байдак Т. М. Сучасний студент у соціальних мережах / Т. М. Байдак, В. О. Болотова, Н. О. Ляшенко // Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики : зб. наук. пр. / ред. кол.: В. П. Бех [та ін.]. – Запоріжжя : КПУ, 2019. – Вип. 84. – С. 133-147.