Оцінювання і контроллінгове управління розвитком цифровізації на підприємстві
Дата
2023
ORCID
DOI
doi.org/10.20998/2313-8890.2023.04.03
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
В статті розглянуто особливості четвертої промислової революції (G4). Зазначено, що складовою цієї революції є Індустрія 4.0 з безліч технологій для створення єдиного простору обміну інформацією і віртуальної візуалізації процесів і об'єктів. Вона також передбачає формування і впровадження роботизованих систем та інтернет-технологій у форматі "розумних" підприємств. Зазначено, що має місце не зовсім правильне розуміння самої суті цифрової економіки, яке значно перешкоджає успішному проведенню цифрової трансформації. Цифрова трансформація (діджиталізація) представлена як процес переходу до такого цифрового бізнесу, який використовує цифрові технології для зміни бізнес-процесів в компанії та надання нових можливостей в напрямку отримання додаткового доходу й перспектив її подальшого розвитку. Наведено порівняльний аналіз окремих підходів до побудови моделей щодо виявлення найбільш загальних та пріоритетних напрямків оцінки цифрової зрілості підприємства. Запропоновано концептуальну схему управління цифровою зрілістю підприємства. Відмічено, що стратегія слугує основою всієї цифрової трансформації і саме вона визначає фокус перетворень та цільовий рівень цифрової зрілісті підприємства, а також дає можливість оцінити ресурсні, трудові й фінансові витрати в часі і в просторі. Інструментами деталізації та реалізації стратегії є бізнес-модель, дорожня карта та відповідний їй портфель проєктів, збалансований з позицій реалізації технологічних та нетехнологічних інновацій, спрямованих на перманентне зростання цифрової зрілісті підприємства. Актуалізація бізнес-моделі є однією з найважливіших складових зростання цифрової зрілісті підприємства, яка здійснюється у напрямку розширення коопераційних взаємодій, застосування багатосторонніх платформ та створення екосистеми бізнесу. Надано рекомендації щодо проведення цифрової трансформації підприємства та підвищення його цифрової зрілісті та обґрунтовано етапи цієї роботи.
The article examines the features of the fourth industrial revolution (G4). It is noted that the component of this revolution is Industry 4.0 with many technologies to create a single space for information exchange and virtual visualization of processes and objects. It also provides for the formation and implementation of robotic systems and Internet technologies in the format of "smart" enterprises. It is noted that there is an incorrect understanding of the very essence of the digital economy, which significantly hinders the successful implementation of digital transformation. Digital transformation (digitalization) is presented as a process of transition to such a digital business that uses digital technologies to change business processes in the company and provide new opportunities in the direction of obtaining additional income and prospects for its further development. A comparative analysis of individual approaches to the construction of models to identify the most general and priority directions for assessing the digital maturity of an enterprise is given. A conceptual scheme for managing the digital maturity of an enterprise is proposed. It is noted that the strategy serves as the basis of the entire digital transformation and it determines the focus of transformations and the target level of digital maturity of the enterprise. and also makes it possible to estimate resource, labor and financial costs in time and space. The tools for detailing and implementing the strategy are a business model, a road map and a corresponding portfolio of projects, balanced from the standpoint of the implementation of technological and non-technological innovations aimed at the permanent growth of the digital maturity of the enterprise. Updating the business model is one of the most important components of the growth of the digital maturity of the enterprise, which is carried out in the direction of expanding cooperative interactions, using multilateral platforms and creating a business ecosystem. Recommendations on digital transformation of the enterprise and increasing its digital maturity are given, and the stages of this work are substantiated.
The article examines the features of the fourth industrial revolution (G4). It is noted that the component of this revolution is Industry 4.0 with many technologies to create a single space for information exchange and virtual visualization of processes and objects. It also provides for the formation and implementation of robotic systems and Internet technologies in the format of "smart" enterprises. It is noted that there is an incorrect understanding of the very essence of the digital economy, which significantly hinders the successful implementation of digital transformation. Digital transformation (digitalization) is presented as a process of transition to such a digital business that uses digital technologies to change business processes in the company and provide new opportunities in the direction of obtaining additional income and prospects for its further development. A comparative analysis of individual approaches to the construction of models to identify the most general and priority directions for assessing the digital maturity of an enterprise is given. A conceptual scheme for managing the digital maturity of an enterprise is proposed. It is noted that the strategy serves as the basis of the entire digital transformation and it determines the focus of transformations and the target level of digital maturity of the enterprise. and also makes it possible to estimate resource, labor and financial costs in time and space. The tools for detailing and implementing the strategy are a business model, a road map and a corresponding portfolio of projects, balanced from the standpoint of the implementation of technological and non-technological innovations aimed at the permanent growth of the digital maturity of the enterprise. Updating the business model is one of the most important components of the growth of the digital maturity of the enterprise, which is carried out in the direction of expanding cooperative interactions, using multilateral platforms and creating a business ecosystem. Recommendations on digital transformation of the enterprise and increasing its digital maturity are given, and the stages of this work are substantiated.
Опис
Ключові слова
стратегія, індустрія 4.0, "розумні" підприємства, діджиталізація, цифрова зрілість, екосистеми бізнесу, підприємство, strategy, industry 4.0, "smart" enterprises, digitization, digital maturity, business ecosystems, enterprise
Бібліографічний опис
Міщенко В. А. Оцінювання і контроллінгове управління розвитком цифровізації на підприємстві / В. А. Міщенко, А. В. Дараган, О. С. Другова // Енергозбереження. Енергетика. Енергоаудит = Energy saving. Power engineering. Energy audit. – 2023. – № 4 (182). – С. 29-43.