Формування корпоративної організаційної культури в умовах дистанційної роботи
Дата
2023
DOI
https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.6.15
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
З переходом на дистанційну роботу за часів карантину та початком введення військового стану функціонування вітчизняних компаній набуло певних трансформацій. Важливим інструментом, який сприяв тому, що колективи продовжили працювати і зберегли свою цілісність, стала наявність і дотримання певних норм і правил корпоративної організаційної культури. Нагальна потреба сьогодення – збереження і формування корпоративної культури, яка б відповідала потребам співробітників і являла собою інструмент досягнення організаційних цілей.
Актуальними стають питання розуміння сутності формування корпоративної культури в умовах дистанційної роботи задля збереження корпоративної єдності, системи корпоративних цінностей, емоційної підтримки, мобілізації командної роботи для забезпечення конкурентоспроможності організації. Метою дослідження є аналіз особливостей формування корпоративної культури в умовах дистанційної роботи та роль лідера в цьому процесі. У результаті аналізу з’ясовано, що вивченню корпоративної культури приділяли увагу багато науковців, але особливості формування саме дистанційної корпоративної культури ще не достатньо висвітлені в наукових пошуках. Наголошено, що значна роль у формуванні корпоративної культури належить лідерам. Уточнено поняття віртуальний лідер, як такий, хто визнаний групою як лідер і який здатний організувати спільну взаємодію у віддалених командах, враховуючи вплив факторів внутрішнього і зовнішнього середовища задля досягнення поставлених цілей за допомогою сучасних дистанційних технологій. Наголошено, що дієвим інструментом при формуванні корпоративної культури є правильно обраний і застосований стиль лідерства. Проаналізовано потреби працівників, що під час військового стану зазнали певних трансформацій, а також складові корпоративної культури, які набули нового значення в умовах дистанційної роботи. Запропоновано аналіз переваг і недоліків використання традиційних стилів лідерства при формуванні корпоративної культури в умовах дистанційної роботи. Таким чином лідери, які взяли на себе відповідальність і забезпечили збереження і формування корпоративної культури змогли вижити і продовжити працювати під час війни. Вміле застосування і використання переваг стилів лідерства допомагає долати труднощі, з якими стикаються команди і стає дієвим інструментом антикризового управління.
With the transition to remote work during the quarantine and the introduction of martial law, the functioning of domestic companies has experienced certain transformations. An important tool that helped the teams continue to work and preserve their integrity was the existence of and compliance with certain rules and regulations of corporate organisational culture. Today's urgent need is to preserve and develop a corporate culture that meets the needs of employees and serves as a tool for achieving organisational goals. The issues of understanding the essence of corporate culture formation in the context of remote work in order to preserve corporate unity, the system of corporate values, emotional support, and mobilisation of teamwork to ensure the competitiveness of the organisation are becoming relevant. The purpose of the study is to analyse the peculiarities of corporate culture formation in the context of remote work and the role of a leader in this process. The analysis shows that many scholars have paid attention to the study of corporate culture, but the peculiarities of forming a remote corporate culture have not yet been sufficiently covered in scientific research. It is emphasised that a significant role in the formation of corporate culture belongs to leaders. The author clarifies the concept of a virtual leader as one who is recognised by the group as a leader and who is able to organise joint interaction in remote teams, taking into account the influence of internal and external environment factors in order to achieve the set goals with the help of modern remote technologies. It is emphasised that an effective tool in the formation of corporate culture is a properly selected and applied leadership style. The needs of employees who underwent certain transformations during martial law, as well as components of corporate culture that have acquired new meaning in the context of remote work, are analysed. An analysis of the advantages and disadvantages of using traditional leadership styles in the formation of corporate culture in the context of remote work is proposed. Thus, the leaders who took responsibility and ensured the preservation and formation of corporate culture were able to survive and continue to work during the war. The skilful application and use of the benefits of leadership styles helps to overcome the difficulties faced by teams and becomes an effective tool for crisis management.
With the transition to remote work during the quarantine and the introduction of martial law, the functioning of domestic companies has experienced certain transformations. An important tool that helped the teams continue to work and preserve their integrity was the existence of and compliance with certain rules and regulations of corporate organisational culture. Today's urgent need is to preserve and develop a corporate culture that meets the needs of employees and serves as a tool for achieving organisational goals. The issues of understanding the essence of corporate culture formation in the context of remote work in order to preserve corporate unity, the system of corporate values, emotional support, and mobilisation of teamwork to ensure the competitiveness of the organisation are becoming relevant. The purpose of the study is to analyse the peculiarities of corporate culture formation in the context of remote work and the role of a leader in this process. The analysis shows that many scholars have paid attention to the study of corporate culture, but the peculiarities of forming a remote corporate culture have not yet been sufficiently covered in scientific research. It is emphasised that a significant role in the formation of corporate culture belongs to leaders. The author clarifies the concept of a virtual leader as one who is recognised by the group as a leader and who is able to organise joint interaction in remote teams, taking into account the influence of internal and external environment factors in order to achieve the set goals with the help of modern remote technologies. It is emphasised that an effective tool in the formation of corporate culture is a properly selected and applied leadership style. The needs of employees who underwent certain transformations during martial law, as well as components of corporate culture that have acquired new meaning in the context of remote work, are analysed. An analysis of the advantages and disadvantages of using traditional leadership styles in the formation of corporate culture in the context of remote work is proposed. Thus, the leaders who took responsibility and ensured the preservation and formation of corporate culture were able to survive and continue to work during the war. The skilful application and use of the benefits of leadership styles helps to overcome the difficulties faced by teams and becomes an effective tool for crisis management.
Опис
Ключові слова
корпоративна культура, лідерство, стилі лідерства, віртуальний лідер, дистанційна робота, команда, corporate culture, leadership, leadership styles, virtual leader, remote work, team
Бібліографічний опис
Яценко О. М. Формування корпоративної організаційної культури в умовах дистанційної роботи / О. М. Яценко, С. В. Шкарупета // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2023. – № 6. – С. 15-18.