Особливості формування лідерських якостей у майбутніх психологів у закладах вищої освіти: аналіз вітчизняних та зарубіжних наукових досліджень

Ескіз

Дата

2024

DOI

doi.org/10.20998/2078-7782.2024.1.06

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"

Анотація

У статті розкрито підходи зарубіжних і вітчизняних дослідників до визначення понять "лідерства", "лідер", "лідерські якості". З'ясовано, що у науковців немає єдиної точки зору на проблему лідерства, що проблема лідерства у різних теоріях і наукових школах розглядається по-різному (в теорії особистісних якостей, у концепціях організаційного поводження, в ситуаційній теорії лідерства та ін.). Наведено перелік лідерських якостей, з якими погоджується більшість дослідників: відповідальність, ініціативність, висока самооцінка, здатність адаптуватись, мотивація, обізнаність, свідомість, здатність вирішувати проблеми різного ступеня важкості, високий рівень інтелекту. За допомогою аналізу напрацювань змісту праць зарубіжних і вітчизняних дослідників визначено лідерські якості, які притаманні майбутнім психологам: відповідальність, ініціативність, активність, комунікативність, сміливість, розумний ризик, розвинений інтелект, прагнення до постійного навчання та самовдосконалення, адаптація до змін, чесність, впевненість у собі, оптимізм та надійність. Підкреслено важливість формування лідерських якостей у майбутніх психологів під час навчання у закладах вищої освіти та цілеспрямована робота педагогів-лідерів у цьому процесі.
The article reveals the approaches of foreign and domestic researchers to the definition of the concepts of "leadership", "leader", "leadership qualities". It is proven that scientists do not have a single point of view on the problem of leadership, that the problem of leadership is considered differently in different theories and scientific schools (in the theory of personal qualities, in the concepts of organizational behavior, in the situational theory of leadership, etc.). A list of leadership qualities with which most researchers agree is given: responsibility, initiative, high self-esteem, ability to adapt, motivation, awareness, consciousness, ability to solve problems of varying degrees of difficulty, high level of intelligence. With the help of the analysis of the achievements of foreign and domestic researchers, the leadership qualities inherent in future psychologists are outlined: responsibility, initiative, activity, communicativeness, courage, reasonable risk, developed intelligence, the desire for constant learning and self-improvement, adaptation to changes, honesty, self-confidence, optimism and reliability. The importance of the formation of leadership qualities in future psychologists during their studies in institutions of higher education and the purposeful work of pedagogues-leaders in this process is emphasized.

Опис

Ключові слова

лідерство, лідер, лідерські якості, фахівці, майбутні психологи-лідери, leadership, leader, leadership qualities, specialists, future psychologists-leaders

Бібліографічний опис

Хазієв А. В. Особливості формування лідерських якостей у майбутніх психологів у закладах вищої освіти: аналіз вітчизняних та зарубіжних наукових досліджень / А. В. Хазієв // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2024. – № 1. – С. 74-85.

Підтвердження

Рецензія

Додано до

Згадується в