Базові елементи структури правових механізмів регулювання скидання забруднювальних речовин у водному законодавстві ЄС та України

Ескіз

Дата

2021

DOI

https://doi.org/10.37687/2413-7189.2021.1-4.12

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Видавничий дім "Гельветика"

Анотація

У статті досліджено структуру та базові норми правових механізмів регулювання скидання (РС) забруднювальних речовин (ЗР) із точкових техногенних джерел у поверхневі води, зазначені у законодавствах ЄС та України. Дослідження спрямовано на визначення шляхів апроксимації водного законодавства України до екологічного законодавства ЄС і створення першочергових змін в українському законодавстві. Показано, що концептуальними відмінностями європейського та українського РСЗР є відповідно: 1) фактори впливу на якість води: хімічні речовини vs зворотна вода; 2) реципієнти забруднювального впливу: людина та всі складники водних екосистем vs певне водокористування. Виявлено структуру та головні елементи базової частини правового механізму регулювального впливу інституту РСЗР у законодавстві ЄС та визначена їхня відмінність від українських відповідників. Запропоновано шкалу ознак для порівняння предметно-функціонального значення норм інститутів РСЗР обох законодавств. Визначено головні розбіжності інститутів РСЗР за п’ятьма значеннями ознак відповідності: «відповідає повністю», «не суперечить», «відповідає частково», «не відповідає», «не врегульовано законодавством ЄС». Із 35 отриманих оцінок розбіжності значення «не відповідає» мають 18 (51%), а значення «не суперечить» – 12 (34%). Зроблено висновок, що європейське еколого-правове РСЗР за системною побудовою і змістом базових елементів регулювального впливу принципово відрізняється від українського. Наголошено, що головний нормативний вплив європейських вимог спрямовано на найкращі доступні технології для джерел скидання всіх ЗР, а додатковий – на створення у приймальному масиві води зон змішування (ЗЗ) і використання їхніх властивостей для зменшення вмісту певних пріоритетних ЗР, тоді як в українському законодавстві головним інструментом обмежувального впливу на техногенні джерела ЗР є ЗЗ. Визначено першочергові зміни, потрібні у водному законодавстві України для імплементації вимог законодавства ЄС щодо РСЗР.
The article examines the structures and basic norms of legal mechanisms for regulating the discharges (RD) of pollutant substances (PS) from point sources into surface waters in EU and Ukrainian legislation. The purpose of the comparison is to identify ways to approximate Ukraine's water legislation to EU environmental one and to find changes into Ukrainian legislation. The conceptual differences between the European and Ukrainian RDPSs are respectively: 1) factors influencing water quality: chemicals vs return water; 2) recipients of polluting effects: man and all components of aquatic ecosystems vs certain kind of water use. The structure and main elements of the basic part of the legal mechanism of regulatory influence of the RDPS institute in the EU legislation are revealed and their difference from the Ukrainian counterpart are determined. A scale of features has been developed to compare subject and functional significance of the norms in RDPS institutes in both legislation. The main differences between RDPS institutes are identified by five values of compliance: "fully compliant", "does not contradict", "partially compliant", "does not comply", "not regulated by EU law". Of the 35 received conformity assessments, 18 (51%) of them have the value “does not correspond” and 12 (34%) ones have “does not contradict” values. It is concluded that the European environmental and legal RDPS institute is principally different from the Ukrainian one in terms of its system structure and contents of the basic elements of regulatory influence. It is emphasized that the main regulatory impact from European law requirements is aimed at the best available technologies for sources of discharge of all PSs. But its additional impact is aimed to create in receiving water bodies mixing zones (MZ) and use their properties to reduce the content of certain priority PSs. Whereas Ukrainian legislation uses MZ as the main instrument of restrictive influence on PS sources. Changes in the water legislation of Ukraine to implement of requirements of the EU legislation concerning RDPS are defined.

Опис

Ключові слова

водне право, регулювання якості води, скидання забруднювальних речовин, водне законодавство ЄС, порівняльне право, water law, water quality regulation, pollutant discharge, EU water legislation, comparative law

Бібліографічний опис

Уберман В. І. Базові елементи структури правових механізмів регулювання скидання забруднювальних речовин у водному законодавстві ЄС та України / Уберман В. І., Васьковець Л. А. // Екологічне право. – 2021. – Вип. 1-4. – С. 74-82.

Підтвердження

Рецензія

Додано до

Згадується в