Цифровий менеджмент як механізм підвищення ефективності діяльності підприємства
Дата
2024
DOI
https://doi.org/10.20998/2519-4461.2024.1.58
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
Цифровізація як процес всебічного використання цифрових технологій суттєво впливає на процеси прийняття управлінських рішень та зумовлює розвиток цифрового менеджменту. У статті поставлено мету дослідити роль цифрового менеджменту у процесах підвищення ефективності діяльності та загалом розвитку підприємства. Основою розуміння елементів цифрового менеджменту є концепція цифрового менеджменту. Серед основних переваг цифрового менеджмент названо: можливості збирати та аналізувати великі обсяги даних, автоматизацію взаємодії з партнерами та клієнтами, удосконалення управлінських інструментів тощо. Особливості формування системи цифрового менеджменту на практиці досліджено на прикладі компаній Nestlé та ПАТ «Рошен». Досвід цифрових трансформацій компанії Nestlé – це використання таких інструментів як штучний інтелект, хмарні технології, блокчейн, великі дані. Компанія ПАТ «Рошен» активно проваджує цифрові технології в процеси управління виробництвом, продажами та персоналом. Управлінським інструментом цифровізація є розроблення та реалізація відповідної стратегії. Стратегія цифровізації розглядається як процес впровадження цифрових технологій у різні сфери діяльності підприємства. На основі огляду наукових джерел визначено такі важливі елементи цифрового менеджменту як лідерство, зважений підхід, врахування перспективних тенденцій. Наведено в статті і перелік типових програм, які використовуються в цифровому менеджменті. Також наголошено на важливості створення сприятливих умов для формування системи цифрового менеджменту, зокрема необхідно: впровадження стратегічного планування, підтримка керівництва, навчання персоналу, ресурсне забезпечення. Надано рекомендації щодо впровадження цифрового менеджменту на українських підприємствах.
Digitization, as a process of comprehensive use of digital technologies, significantly affects the management decision-making process and determines the development of digital management. The article aims to investigate the role of digital management in increasing the effic iency of activities and the development of the enterprise in general. The concept of digital management is the basis for understanding the elements of digital management. Among the main advantages of digital management are the ability to collect and analyse large volumes of data, automation of interac tion with partners and customers, improvement of management tools, etc. Peculiarities of the formation of the digital management system in practice have been studied in the example of Nestlé and Roshen companies. Nestlé's digital transformation experience uses tools like artificial intelligence, c loud technologies, blockchain, and big data. The Roshen company actively implements digital technologies in production, sales, and personnel management. The development and implementation of the corresponding strategy is the digitalization management tool. The digitalization strate gy is the process of introducing digital technologies into various spheres of the company's activity. Based on a review of scientific sources, ess ential elements of digital management, such as leadership, a balanced approach, and the taking of promising trends into account, were determined. The article also provides a list of typical programs used in digital management. It also emphasized the importance of creating favourable conditions for forming a digital management system; in particular, it is necessary to implement strategic planning, support management, train staff, and provide resources. Recommendations on the implementation of digital management at Ukrainian enterprises are provided.
Digitization, as a process of comprehensive use of digital technologies, significantly affects the management decision-making process and determines the development of digital management. The article aims to investigate the role of digital management in increasing the effic iency of activities and the development of the enterprise in general. The concept of digital management is the basis for understanding the elements of digital management. Among the main advantages of digital management are the ability to collect and analyse large volumes of data, automation of interac tion with partners and customers, improvement of management tools, etc. Peculiarities of the formation of the digital management system in practice have been studied in the example of Nestlé and Roshen companies. Nestlé's digital transformation experience uses tools like artificial intelligence, c loud technologies, blockchain, and big data. The Roshen company actively implements digital technologies in production, sales, and personnel management. The development and implementation of the corresponding strategy is the digitalization management tool. The digitalization strate gy is the process of introducing digital technologies into various spheres of the company's activity. Based on a review of scientific sources, ess ential elements of digital management, such as leadership, a balanced approach, and the taking of promising trends into account, were determined. The article also provides a list of typical programs used in digital management. It also emphasized the importance of creating favourable conditions for forming a digital management system; in particular, it is necessary to implement strategic planning, support management, train staff, and provide resources. Recommendations on the implementation of digital management at Ukrainian enterprises are provided.
Опис
Ключові слова
цифровий менеджмент, механізм, інструмент, стратегія, ефективність, трансформація, елементи, бізнес-процеси, digital management, mechanism, tool, strategy, efficiency, transformation, elements, business processes
Бібліографічний опис
Касич А. О. Цифровий менеджмент як механізм підвищення ефективності діяльності підприємства / А. О. Касич, А. А. Чмельова // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2024. – № 1. – С. 58-63.