Моделювання нерівностей дорожнього покриття з урахуванням згладжуючої здатності шин
Дата
2024
DOI
https://doi.org/10.20998/2078-6840.2024.1.11
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
При русі автомобіля по дорогах з різними видами покриття та різного ступеня зношеності виникають
коливальні процеси які негативно впливають на продуктивність перевезення пасажирів та вантажів, обмежують швидкість руху та погіршують надійність транспортного засобу. Поліпшення експлуатаційних показників автомобіля потребує поглибленого дослідження взаємозв’язків між транспортним засобом та зовнішнім середовищем. На етапі проектування автомобіля ці дослідження раціонально проводити шляхом імітаційного моделювання за допомогою розрахункових еквівалентних моделей як досліджуваної системи так і зовнішнього впливу на неї. У такий спосіб можливо точніше оцінити конструкторські рішення с точки зору ефективності їх застосування. Тому при дослідженні плавності ходу автомобіля необхідно також враховувати здатність пневматичних шин згладжувати нерівності дороги. Здатність шини згладжувати нерівності мікропрофілю дороги описано за допомогою передавальної функції динамічної ланки у вигляді диференційного рівняння, яке дозволяє осереднити значення ординати мікропрофілю опорної поверхні по площадці плями контакту пневматичної шини з дорожнім покриттям. За результатами імітаційного моделювання нерівностей дороги у вигляді випадкової функції шляхом генерації випадкових збурювань по заданих статистичних характеристиках отримано кореляційні функції ординат середнього перетину мікропрофілю, спектральні щільності дисперсій та значення ординати нерівності дорожнього покриття з урахуванням здатності шини згладжувати нерівності дороги для різних типів дорожнього полотна. Що дозволяє підвищити точність розрахунків при математичному дослідженні автомобіля, як коливальної системи, за рахунок моделювання умов взаємодії пневматичної шини з опорною поверхнею максимально наближених до реальних умов впливу на підвіску нерівностей дороги. Та найбільш повно й достовірно визначити параметри плавності ходу та вибрати раціональну конструкцію системи підресорювання транспортного засобу з урахуванням умов експлуатації.
When vehicle driving on roads with different types of coverage and varying degrees of wear, there are oscillating processes that adversely affect the productivity of passengers and goods, limit speed and impair the reliability of the vehicle. Improving the car's performance requires an in-depth study of the relationship between the vehicle and the environment. At the design stage of the car, these studies are rationally carried out by simulation using calculated equivalent models of both the studied system and external influences on it. In this way, it is possible to more accurately assess the design decisions in terms of their effectiveness. Therefore, when studying the smoothness of the car must also take into account the ability of pneumatic tires to smooth out road bumps. The ability of the tire to smooth the unevenness of the road microprofile is described by the transfer function of the dynamic link in the form of a differential equation, which allows to average the ordinate of the microprofile of the bearing surface on the area of contact of the pneumatic tire with the road surface. According to the results of simulation of road roughness in the form of a random function by generating random disturbances according to the given statistical characteristics, correlation functions of ordinates of average cross section of microprofile, spectral densities of variances and values of ordinate of road roughness taking into account the ability of tires to smooth road roughness for different types That allows to increase the accuracy of calculations in the mathematical study of the car as an oscillating system, by modeling the conditions of interaction of the pneumatic tire with the bearing surface as close as possible to the real conditions of impact on the suspension of road bumps. But the most complete and reliable to determine the parameters of smoothness and choose a rational design of the suspension system of the vehicle, taking into account the operating conditions.
When vehicle driving on roads with different types of coverage and varying degrees of wear, there are oscillating processes that adversely affect the productivity of passengers and goods, limit speed and impair the reliability of the vehicle. Improving the car's performance requires an in-depth study of the relationship between the vehicle and the environment. At the design stage of the car, these studies are rationally carried out by simulation using calculated equivalent models of both the studied system and external influences on it. In this way, it is possible to more accurately assess the design decisions in terms of their effectiveness. Therefore, when studying the smoothness of the car must also take into account the ability of pneumatic tires to smooth out road bumps. The ability of the tire to smooth the unevenness of the road microprofile is described by the transfer function of the dynamic link in the form of a differential equation, which allows to average the ordinate of the microprofile of the bearing surface on the area of contact of the pneumatic tire with the road surface. According to the results of simulation of road roughness in the form of a random function by generating random disturbances according to the given statistical characteristics, correlation functions of ordinates of average cross section of microprofile, spectral densities of variances and values of ordinate of road roughness taking into account the ability of tires to smooth road roughness for different types That allows to increase the accuracy of calculations in the mathematical study of the car as an oscillating system, by modeling the conditions of interaction of the pneumatic tire with the bearing surface as close as possible to the real conditions of impact on the suspension of road bumps. But the most complete and reliable to determine the parameters of smoothness and choose a rational design of the suspension system of the vehicle, taking into account the operating conditions.
Опис
Ключові слова
автомобіль, шина, здатність згладжувати, мікропрофіль доріг, кореляційна функція, спектральна щільність, car, tire, smoothing ability, road microprofile, correlation function, spectral density
Бібліографічний опис
Моделювання нерівностей дорожнього покриття з урахуванням згладжуючої здатності шин / А. Г. Мамонтов, О. О. Островерх, А. П. Кожушко, С. І. Кривошапов // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Серія : Автомобіле- та тракторобудування = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Series : Automobile and Tractor Construction : зб. наук. пр. / Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т". – Харків : НТУ "ХПІ", 2024. – № 1. – С. 91-98.