Публікація: Дослідження перспектив впровадження інноваційних підходів управління якістю в бізнес-плануванні готельно-ресторанного господарства
Дата
2024
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
На основі здійсненого комплексу досліджень автором проаналізовано сучасний стан та перспективи перспектив впровадження інноваційних підходів управління якістю в бізнес-плануванні готельно-ресторанного господарства, як одного з провідних інструментів стимулювання відновлення та підвищення ефективності сфери гостинності з огляду на новітні підходи до формування складових бізнес-планування на засадах теорії управління якістю послуг. Проведене авторське дослідження дозволило визначити, що чинники, які обумовлюють характер і спрямованість нововведень бізнес-планування на підприємствах готельно-ресторанного господарства залежать від великої кількості факторів загалом та його елементів зокрема, так і управління якістю послуг, що є надзвичайно важливим аспектом діяльності індустрії гостинності нашої держави щодо ефективного управління економічними процесами і потребують відповідного оновлення підходів до їх реалізації, забезпечення, розробки та якісного перегляду щодо їх впровадження у життя саме в концепті сталого розвитку управління якістю. Здійснено дослідження статистики прибуткової нерухомості нашої країни та порівняльний аналіз потенційний запит на наявність та розширення сфери гостинності населення України, систематизовано та проаналізовано чинники негативного впливу на їх рівень. Надано удосконалене авторське розуміння напрямків та перспектив впровадження інноваційних підходів управління якістю в бізнес-плануванні готельно-ресторанного господарства. Також стисло досліджено основні ознаки та принципи система загального управління якістю - TQM, яка орієнтована на постійне поліпшення якості всієї організації та мінімізацію виробничих витрат та організації системи управління якістю, розробленої на основі стандарту ISO 9001. Доведено, що впровадження інноваційних підходів управління якістю в бізнес-плануванні готельно-ресторанного господарства є складним та многогранним процесом, потребує переосмислення та відходу від стандартизованих класичних методів, з урахуванням необхідності запровадження до їх складу методів теорії управління якістю. Впровадження інноваційних підходів управління якістю бізнес-планування можуть стати ефективним інструментом для модернізації та адаптації до сучасних стандартів і вимог клієнтів, сприяти впровадженню інновацій та покращенню ефективності бізнес-процесів.
On the basis of a set of researches, the author analyzed the current state and prospects for the introduction of innovative quality management approaches in the business planning of the hotel and restaurant industry, as one of the leading tools for stimulating the recovery and increasing the efficiency of the hospitality industry, taking into account the latest approaches to the formation of business planning components for principles of service quality management theory. The author's research made it possible to determine that the factors that determine the nature and direction of business planning innovations at hotel and restaurant enterprises depend on a large number of factors in general and its elements in particular, as well as service quality management, which is an extremely important aspect of the hospitality industry of our states regarding the effective management of economic processes and need a corresponding update of approaches to their implementation, provision, development and quality review regarding their implementation in life precisely in the concept of sustainable development of quality management. A study of the statistics of profitable real estate in our country and a comparative analysis of the potential demand for the presence and expansion of the hospitality sector of the population of Ukraine was carried out, the factors of negative impact on their level were systematized and analyzed. An improved author's understanding of directions and prospects for the implementation of innovative quality management approaches in business planning of the hotel and restaurant industry is provided. The main features and principles of the total quality management system - TQM, which is focused on the continuous improvement of the quality of the entire organization and the minimization of production costs and the organization of the quality management system developed on the basis of the ISO 9001 standard, are also briefly studied. It is proven that the implementation of innovative quality management approaches in business planning of the hotel and restaurant industry is a complex and multifaceted process that requires rethinking and departure from standardized classical methods, taking into account the need to introduce quality management theory methods into their composition.. Implementation of innovative approaches to quality management of business planning can become an effective tool for modernization and adaptation to modern standards and customer requirements, contribute to the implementation of innovations and improve the efficiency of business processes.
On the basis of a set of researches, the author analyzed the current state and prospects for the introduction of innovative quality management approaches in the business planning of the hotel and restaurant industry, as one of the leading tools for stimulating the recovery and increasing the efficiency of the hospitality industry, taking into account the latest approaches to the formation of business planning components for principles of service quality management theory. The author's research made it possible to determine that the factors that determine the nature and direction of business planning innovations at hotel and restaurant enterprises depend on a large number of factors in general and its elements in particular, as well as service quality management, which is an extremely important aspect of the hospitality industry of our states regarding the effective management of economic processes and need a corresponding update of approaches to their implementation, provision, development and quality review regarding their implementation in life precisely in the concept of sustainable development of quality management. A study of the statistics of profitable real estate in our country and a comparative analysis of the potential demand for the presence and expansion of the hospitality sector of the population of Ukraine was carried out, the factors of negative impact on their level were systematized and analyzed. An improved author's understanding of directions and prospects for the implementation of innovative quality management approaches in business planning of the hotel and restaurant industry is provided. The main features and principles of the total quality management system - TQM, which is focused on the continuous improvement of the quality of the entire organization and the minimization of production costs and the organization of the quality management system developed on the basis of the ISO 9001 standard, are also briefly studied. It is proven that the implementation of innovative quality management approaches in business planning of the hotel and restaurant industry is a complex and multifaceted process that requires rethinking and departure from standardized classical methods, taking into account the need to introduce quality management theory methods into their composition.. Implementation of innovative approaches to quality management of business planning can become an effective tool for modernization and adaptation to modern standards and customer requirements, contribute to the implementation of innovations and improve the efficiency of business processes.
Опис
Ключові слова
інновації, управління якістю, бізнес-планування, готельно-ресторанний бізнес, сфера гостинності, готельно-ресторанне господарство, innovation, quality management, business planning, hospitality business, the field of hospitality, hotel and restaurant business
Бібліографічний опис
Стригуль Л. С. Дослідження перспектив впровадження інноваційних підходів управління якістю в бізнес-плануванні готельно-ресторанного господарства / Л. С. Стригуль, Т. А. Жадан, К. В. Куниця // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2024. – № 2. – С. 129-133.