Досвід розробки та використання тренажерів для професійної підготовки фахівців у галузі електроенергетики
Дата
2024
DOI
https://doi.org/10.20998/2224-0349.2024.01.11
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
Розглянуті питання розробки тренажерів для навчання та тестування електроенергетиків та студентів електроенергетичних спеціальностей. Вони базуються на сучасних знаннях в галузі електроенергетики. Приведено основні характеристики тренажерів та вимоги до їх комп’ютерного забезпечення. Розробки реалізують нову методику практичного навчання та тестування електроенергетиків і можуть бути використані на всіх етапах підготовки інженера-електрика. Розглянуті тренажери базуються на поєднанні практичних і теоретичних знань електроенергетичної галузі. Метою розробок є активізація та підвищення ефективності навчального процесу за рахунок впровадження нових технологій навчання. Технічні можливості програмного забезпечення реалізують як індивідуальну, так і командну роботу студентів та електроенергетичного персоналу. Відзначено, що за останні роки на кафедрі передача електричної енергії Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут” розроблено та впроваджено в учбовий процес два професійні тренажери, що реалізовані у вигляді двох лабораторних практикумів. Перший допомагає студентам вивчати основні положення Нормативної документації в електроенергетичній галузі, другий – правила та послідовність оперативних перемикань в електричних мережах. Крім того, фахівці визначають високу ефективність тренажерних систем на базі прецедентно-аналітичних моделей. Розглянуто тренажерну програму за циклом Демінга. Її основою є відома концепція постійного поліпшення якості "Плануй-Виконуй-Перевіряй-Дій" (Plan, Do, Check, Act). Для електроенергетичної галузі підхід на основі циклу Демінга може складатись з циклічного планування діяльності, виконання запланованих дій, перевірки отриманих результатів та корегування невідповідності очікуванням. Детально представлений прецедентно-сценарний метод конструювання тренажерної системи на базі програмної платформи системи тренування за циклом Демінга.
Issues of development of simulators for training and testing of electrical engineers and students of electrical engineering specialties were considered. They are based on modern knowledge in the field of electricity. The main characteristics of simulators and requirements for their computer support are given. The developments implement a new method of practical training and testing of electrical engineers and can be used at all stages of electrical engineer training. The considered simulators are based on a combination of practical and theoretical knowledge of the electric power industry. The purpose of the developments is to activate and increase the efficiency of the educational process due to the introduction of new learning technologies. The technical capabilities of the software implement both individual and team work of students and electric power personnel. It was noted that in recent years, two professional simulators, implemented in the form of two laboratory workshops, have been developed and implemented in the educational process at the department of electrical energy transmission of National technical university “Kharkiv polytechnic institute”. The first helps students study the main provisions of the Normative Documentation in the power industry, the second – the rules and sequence of operational switching in electrical networks. In addition, experts determine the high efficiency of training systems based on precedent-analytical models. The exercise program according to the plan-do-check-act cycle is considered. Its basis is the well-known concept of continuous quality improvement “Plan-Do-Check-Act” (Deming's cycle). For the electric power industry, a plan-do-check-act cycle approach can consist of cyclical planning of activities, implementation of planned actions, verification of results obtained and correction of non-conformance to expectations. The precedent-scenario method of constructing a training system based on the software platform of the training system based on the plan-do-check-act scenario is presented in detail.
Issues of development of simulators for training and testing of electrical engineers and students of electrical engineering specialties were considered. They are based on modern knowledge in the field of electricity. The main characteristics of simulators and requirements for their computer support are given. The developments implement a new method of practical training and testing of electrical engineers and can be used at all stages of electrical engineer training. The considered simulators are based on a combination of practical and theoretical knowledge of the electric power industry. The purpose of the developments is to activate and increase the efficiency of the educational process due to the introduction of new learning technologies. The technical capabilities of the software implement both individual and team work of students and electric power personnel. It was noted that in recent years, two professional simulators, implemented in the form of two laboratory workshops, have been developed and implemented in the educational process at the department of electrical energy transmission of National technical university “Kharkiv polytechnic institute”. The first helps students study the main provisions of the Normative Documentation in the power industry, the second – the rules and sequence of operational switching in electrical networks. In addition, experts determine the high efficiency of training systems based on precedent-analytical models. The exercise program according to the plan-do-check-act cycle is considered. Its basis is the well-known concept of continuous quality improvement “Plan-Do-Check-Act” (Deming's cycle). For the electric power industry, a plan-do-check-act cycle approach can consist of cyclical planning of activities, implementation of planned actions, verification of results obtained and correction of non-conformance to expectations. The precedent-scenario method of constructing a training system based on the software platform of the training system based on the plan-do-check-act scenario is presented in detail.
Опис
Ключові слова
тренажер, електроенергетика, експлуатація електроенергетичного обладнання, оперативні перемикання, прецендентно-аналітична модель, комп'ютерна програма, simulator, electric power engineering, operation of electric power equipment, operational switches, precedent-analytical model, computer program
Бібліографічний опис
Досвід розробки та використання тренажерів для професійної підготовки фахівців у галузі електроенергетики / І. В. Хоменко [та ін.] // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Енергетика: надійність та енергоефективність. – 2024. – № 1 (8). – С. 111-116.