Публікація: Інновації управління якістю бізнес-планування логістики готельно-ресторанних послуг
Дата
2024
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
На основі здійсненого комплексу досліджень автором проаналізовано сучасний стан та перспективи впровадження інновацій управління якістю бізнес-планування логістики готельно-ресторанних послуг, як одного з вагомих інструментів стимулювання відновлення та підвищення ефективності сфери гостинності з огляду на сучасні підходи до формування складових бізнес-планування на засадах теорії управління якістю послуг. Проведене авторське дослідження дозволило визначити, що якість стала вирішальним показником конкурентоспроможності, ефективності й надійності підприємств, відповідно якісне бізнес-планування логістики готельно-ресторанних послуг є стратегічним завданням ефективної діяльності готельно-ресторанного бізнесу, логістичний підхід передбачає роботу з потоками процесів, що сприяє зростанню конкуренто-спроможності за рахунок ефективного управління підприємством. Визначено, що бізнес-план діяльності готельно-ресторанного господарства повинен мати розділи, що враховують не лише фінансово-господарську та маркетингову складові, але й відокремлені особливості функціонування логістичних ланцюгів готельно-ресторанних послуг, з урахуванням системи управління якості та оцінювання їх якісної складової на всіх етапах бізнес-планування. Доведено, що на операційному рівні впровадження управління якістю у процеси бізнес-планування докорінно змінює саму концепцію формування його складових, з урахуванням імплементації інструментарію контролю системи управління якістю послуг. Сформовано авторське розуміння рівнів управління якістю логістики готельноресторанних послуг. Визначено, що потенціал розвитку вітчизняного готельно-ресторанного бізнесу з точки зору наявності можливостей є дуже вагомим та недооціненим, як з точки зору розвитку окремого бізнесового проєкту так і внеску в економіку загальнодержавного рівня. Доведено, що впровадження інновацій в реалізацію системи управління якістю бізнес-планування логістики готельно-ресторанних послуг є складним та багатогранним процесом, що потребує координації всіх складових стратегічних перспектив: управління змінами; лінменеджмент/"Зелена стратегія"; топ-менеджмент; ІТ-технології; механізм управління якістю. Відхід від стандартизованих класичних методів управління та впровадження інновацій теорії управління якістю бізнес-планування готельно-ресторанних послуг є дієвим інструментом для підвищення ефективності бізнес-процесів. Бізнес-планування ланцюгів логістики готельно-ресторанних послуг на засадах управління якістю відкриває нові шляхи забезпечення високого рівня конкурентоспроможності підприємств готельно-ресторанного бізнесу і як наслідок відповідність якості послуг, що надаються кінцевому споживачеві їх вартісній складовій.
On the basis of a set of studies, the author analyzed the current state and prospects for the introduction of quality management innovations in the business planning of the logistics of hotel and restaurant services, as one of the important tools for stimulating the recovery and increasing the efficiency of the hospitality sector, taking into account modern approaches to the formation of the components of business planning on the basis of theory service quality management. The conducted author's research made it possible to determine that quality has become a decisive indicator of the competitiveness, efficiency and reliability of enterprises, accordingly, high-quality business planning of the logistics of hotel and restaurant services is a strategic task for the effective operation of the hotel and restaurant business, the logistics approach involves work with process flows, which contributes to the growth of competition - capabilities due to effective management of the enterprise. It was determined that the business plan of the hotel and restaurant business should have sections that take into account not only the financial, economic and marketing components, but also the separate features of the operation of the logistics chains of hotel and restaurant services, taking into account the quality management system and the evaluation of their quality component at all stages of business planning. It is proven that at the operational level, the introduction of quality management into business planning processes fundamentally changes the very concept of the formation of its components, taking into account the implementation of the control tools of the service quality management system. The author's understanding of the levels of quality management of the logistics of hotel and restaurant services has been formed. It was determined that the potential for the development of the domestic hotel and restaurant business from the point of view of the availability of opportunities is very important and underestimated, both from the point of view of the development of a separate business project and the contribution to the national economy. It has been proven that the implementation of innovations in the implementation of the quality management system of business planning of the logistics of hotel and restaurant services is a complex and multifaceted process that requires the coordination of all components of strategic perspectives: change management; lean management/"Green strategy"; top management; IT technologies; quality management mechanism. Departure from standardized classical management methods and introduction of innovations in the theory of management of the quality of business planning of hotel and restaurant services is an effective tool for increasing the efficiency of business processes. Business planning of logistics chains of hotel and restaurant services on the basis of quality management opens new ways of ensuring a high level of competitiveness of enterprises of the hotel and restaurant business and, as a result, compliance of the quality of services provided to the end consumer with their value component.
On the basis of a set of studies, the author analyzed the current state and prospects for the introduction of quality management innovations in the business planning of the logistics of hotel and restaurant services, as one of the important tools for stimulating the recovery and increasing the efficiency of the hospitality sector, taking into account modern approaches to the formation of the components of business planning on the basis of theory service quality management. The conducted author's research made it possible to determine that quality has become a decisive indicator of the competitiveness, efficiency and reliability of enterprises, accordingly, high-quality business planning of the logistics of hotel and restaurant services is a strategic task for the effective operation of the hotel and restaurant business, the logistics approach involves work with process flows, which contributes to the growth of competition - capabilities due to effective management of the enterprise. It was determined that the business plan of the hotel and restaurant business should have sections that take into account not only the financial, economic and marketing components, but also the separate features of the operation of the logistics chains of hotel and restaurant services, taking into account the quality management system and the evaluation of their quality component at all stages of business planning. It is proven that at the operational level, the introduction of quality management into business planning processes fundamentally changes the very concept of the formation of its components, taking into account the implementation of the control tools of the service quality management system. The author's understanding of the levels of quality management of the logistics of hotel and restaurant services has been formed. It was determined that the potential for the development of the domestic hotel and restaurant business from the point of view of the availability of opportunities is very important and underestimated, both from the point of view of the development of a separate business project and the contribution to the national economy. It has been proven that the implementation of innovations in the implementation of the quality management system of business planning of the logistics of hotel and restaurant services is a complex and multifaceted process that requires the coordination of all components of strategic perspectives: change management; lean management/"Green strategy"; top management; IT technologies; quality management mechanism. Departure from standardized classical management methods and introduction of innovations in the theory of management of the quality of business planning of hotel and restaurant services is an effective tool for increasing the efficiency of business processes. Business planning of logistics chains of hotel and restaurant services on the basis of quality management opens new ways of ensuring a high level of competitiveness of enterprises of the hotel and restaurant business and, as a result, compliance of the quality of services provided to the end consumer with their value component.
Опис
Ключові слова
сфера гостинності, впровадження інновацій, бізнес-процеси, конкурентоспроможність підприємств, innovations, quality management, business planning, the field of hospitality
Бібліографічний опис
Стригуль Л. С. Інновації управління якістю бізнес-планування логістики готельно-ресторанних послуг / Л. С. Стригуль, Т. А. Жадан, Н. В. Якименко-Терещенко // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2024. – № 4. – С. 3-4.