Communicative competence of future specialists as a factor of readiness for professional risks

Ескіз

Дата

2024

DOI

https://doi.org/10.52058/3041-1572-2024-7(7)-41-55

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

Анотація

This article discusses the relevance and necessity of improving the process of professional training of future specialist from the point of view of communicative approach as a prevention of professional risks. The authors of the article indicate that the communicative competence of specialists making decisions in a state of production situations tension that provoke professional risks acts as an adaptation mechanism to extreme situations in professional activity. The article notes that the safety of life and professional environment today is an urgent problem for various areas of scientific knowledge, including professional pedagogy. In this regard, the need to clarify the aspects of professional training of students based on the principle of humanization has emerged. So, the problem of professional risk can be described not only by technological characteristics of dangerous professions or situations, but also by moral and ethical qualification characteristics of the profession and professional self-awareness of a specialist. Technical training of future specialists cannot fully contribute to successful activity in extraordinary situations. Readiness for communicative interaction is necessary to overcome communication barriers that cause professional risks. Communicative skills as core ones are the most spontaneous and uncontrollable in professional activity. The level of professional communication skills formation is a condition under which professional communication can be carried out effectively. The authors of the article proved that the basis of preparation for risks is not only the knowledge of activity standards and its tools but also such psychological and pedagogical factors as: professional culture, self-organization and communicative interaction. With the help of the conducted research, the authors of the article highlight that the starting point in creating conditions for overcoming communication barriers in a situation of professional tension is a communicative approach, the content of which is represented by the skills of effective communication and possession of the communicative competence basics.
У даній статті розглядається актуальність та необхідність удосконалення процесу професійної підготовки майбутніх фахівців з погляду комунікативного підходу як профілактики професійних ризиків. Авторами статті визначено, що адаптаційним механізмом до екстремальних та небезпечних ситуацій в професійній діяльності може виступати комунікативна компетентність спеціалістів, які приймають рішення у стані напруженості виробничих ситуацій, що провокують професійні ризики. У статті зазначено, що безпека життєдіяльності та професійного середовища на сьогодні є актуальною проблемою для різних галузей наукового знання, зокрема й для професійної педагогіки. У зв'язку з цим окреслюється потреба в з'ясуванні аспектів професійної підготовки студентів на основі принципу гуманізації. З позиції професійної педагогіки - це виявлення особистісного потенціалу майбутнього професіонала. А проблема професійного ризику може бути описана не тільки технологічними характеристиками небезпечних професій або ситуацій, а й морально-етичними кваліфікаційними характеристиками професії та професійною самосвідомістю фахівця. Технічна підготовка майбутніх фахівців не може повністю сприяти успішній діяльності в небезпечних ситуаціях: необхідна готовність до комунікативної взаємодії для подолання бар'єрів комунікації, що спричиняють професійні ризики. Комунікативні вміння, як стрижневі, є найбільш стихійними та некерованими у професійній діяльності. Рівень сформованості професійних комунікативних навичок виступає умовою, за якої може ефективно здійснюватися професійна комунікація. Авторами статті доведено, що основу підготовки до ризиків становлять не лише знання нормативів діяльності та її інструментів, а й психолого-педагогічні чинники: професійна культура, самоорганізація, комунікативна взаємодія. Проведеним дослідженням автори статті підкреслюють, що вихідною позицією для створення умов щодо подолання бар'єрів комунікації в ситуаціях професійної напруженості є комунікативний підхід, зміст якого забезпечується удосконаленням навичок ефективної комунікації та володінням основами комунікативної компетентності.

Опис

Ключові слова

professional training, communicative competence, communication skills, professional activity, professional risks, фахова підготовка, комунікативна компетентність, навички комунікації, професійна діяльність, професійні ризики

Бібліографічний опис

Movmyga N. Ye. Communicative competence of future specialists as a factor of readiness for professional risks [Electronic resourse] / Movmyga Nataliia Yevhenivna, Polezhaieva Olena Viktorivna // Суспільство та національні інтереси = Society and national interests. – Electronic text data. – 2024. – № 7(7). – P. 41-55. – URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/sni/article/view/16246/16318, free (accessed 20.11.2024).

Підтвердження

Рецензія

Додано до

Згадується в