Розвиток інклюзивної освіти в Україні через призму статистичних даних
Дата
2024
DOI
https://doi.org/10.20998/2227-6890.2024.2.19
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
Стаття присвячена дослідженню розвитку інклюзивної освіти в Україні через призму статистичних даних. Встановлено, що в умовах глобалізації світового суспільства та умовах воєнного стану в Україні, інклюзивна освіта є довгострокової стратегією, спрямованою на побудову такого освітнього середовища, яке забезпечить якісну й доступну соціально-освітню інклюзію для всіх людей, які цього потребують. Інклюзивна освіта потребує системного підходу в її організації на всіх рівнях освіти та в усіх типах закладів. Доведено недостатність лише відповідної національної нормативно-правової бази. Підкреслено необхідність розроби сукупності науково обґрунтованих способів, правил, прийомів й методів статистичного вивчення інклюзивої освіти для встановлення чіткого порядку збирання, обробки та аналізу інформації (статистичну методологію).
The article is devoted to the study of the development of inclusive education in Ukraine through the prism of statistical data. It is established that in the conditions of globalization of the world society and the conditions of martial law in Ukraine, inclusive education is a long-term strategy aimed at building such an educational environment that will provide high-quality and accessible socio-educational inclusion for all people who need it. Inclusive education requires a systematic approach to its organization at all levels of education and in all types of institutions. The insufficiency of only the relevant national regulatory and legal framework is proven. The need to develop a set of scientifically sound methods, rules, techniques and methods of statistical study of inclusive education is emphasized to establish a clear procedure for collecting, processing and analyzing information (statistical methodology).
The article is devoted to the study of the development of inclusive education in Ukraine through the prism of statistical data. It is established that in the conditions of globalization of the world society and the conditions of martial law in Ukraine, inclusive education is a long-term strategy aimed at building such an educational environment that will provide high-quality and accessible socio-educational inclusion for all people who need it. Inclusive education requires a systematic approach to its organization at all levels of education and in all types of institutions. The insufficiency of only the relevant national regulatory and legal framework is proven. The need to develop a set of scientifically sound methods, rules, techniques and methods of statistical study of inclusive education is emphasized to establish a clear procedure for collecting, processing and analyzing information (statistical methodology).
Опис
Ключові слова
державна політика, інклюзивна освіта, особа з особливими освітніми потребами, інтегральна взаємодія, соціальна інклюзія, статистика, індикатори, state policy, inclusive education, a person with special educational needs, integral interaction, social inclusion, statistics, indicators
Бібліографічний опис
Поступна О. В. Розвиток інклюзивної освіти в Україні через призму статистичних даних / О. В. Поступна, В. О. Шведун // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Серія : Актуальні проблеми розвитку українського суспільства = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Series : Actual problems of Ukrainian society development : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2024. – № 2. – С. 127-132.