Кафедра "Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1705

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/tmm-sapr

Від 2005 року кафедра має назву "Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин”, попередня назва – кафедра "Теорія механізмів, машин і роботів" (від 1991), первісна назва – кафедра "Теорія механізмів і машин" (від 1920).

Кафедра "Теорія механізмів і машин" створена у 1920 році після злиття Жіночого політехнічного інституту з Харківським технологічним. Першим завідувачем кафедри став професор Яків Лазарович Геронімус, який суттєво вплинув на розвиток наукової школи з теорії механізмів і машин.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор технічних наук, 7 кандидатів технічних наук; 1 співробітник має звання професора, 5 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 46
  • Ескіз
    Документ
    Дослідження розподілів контактного тиску і напружено-деформованого стану елементів конструкцій торсіонних валів підвіски бойових броньованих машин
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Ткачук, Микола Миколайович; Зінченко, Олена Іванівна; Грабовський, Андрій Володимирович; Ткачук, Микола Анатолійович; Льозний, Олег Сергійович
    У роботі показано необхідність урахування чинника сумісного взаємовпливу контактної взаємодії та пластичного деформування у зоні головки торсіонного вала на міцність торсіонних валів підвіски бойових броньованих машин задля досягнення поліпшення технічних рішень елементів систем підресорювання легкоброньованих машин, та, відповідно, тактико-технічних характеристик рухливості. Проведений аналіз впливу варіювання властивостей матеріалів та форми контактуючих поверхонь на контактну взаємодію та напружено-деформований стан торсіонних валів.
  • Ескіз
    Документ
    До питання втомної міцності робочих коліс радіально-осьових гідротурбін
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Кухтенков, Юрій Михайлович; Назаренко, Сергій Олександрович
    Унікальні робочі колеса високонапірних гідротурбін мають великі розміри і масу. Їх виготовляють у вигляді зварнолитих конструкцій, в яких верхній обід, нижній обід і кожну лопать відливають окремо, а потім зварюють, а іноді виготовляють цільнолитими. Внаслідок умов роботи гідротурбін окремі частини робочого колеса (лопаті, нижній обід) виготовляють з кавітаційно- та корозійностійких хромистих сталей. Зварна конструкція дозволяє виготовляти робочі колеса комбінованими: деталі, схильні до кавітації, виконують з нержавіючих хромистих сталей, решта – з дешевих малолегованих. Тріщини, зазвичай, починаються у місцях концентрації напруг і після заварювання через деякий час виникають знову. У відлитих як одне ціле робочих колесах також виникають втомні руйнування при експлуатації гідротурбін, які викликані вібрацією агрегату в результаті пульсації тиску потоку води, вихроутворення, кавітації поряд з гідроабразивним зносом. Втомні тріщини і злами частіше за все виникають на вхідній і вихідній кромках лопаті, де на постійно діюче, максимальне від напору води статичне навантаження накладаються динамічні навантаження. Розглянуті методи боротьби з тріщеноутворенням, методика досліджень і моделювання експлуатаційної навантаженості лопатей. Розрахунки робочих коліс на втомну міцність дозволили зробити висновки про їх напружений стан. Проведені натурні і модельні експерименти по визначенню рівнів пульсації тиску в робочих колесах високонапірних радіально-осьових гідротурбін на напір 300 метрів. Результати цих досліджень можуть розглядатися, як вихідні дані для подальшого їх використання в розрахунках на втомну міцність сучасних 3D моделей робочих коліс високонапірних радіально-осьових гідротурбін.
  • Ескіз
    Документ
    Методи аналізу та синтезу механізмів : теорія механізмів і машин
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Ткачук, Микола Анатолійович; Гречка, Ірина Павлівна; Зарубіна, Алла Олександрівна; Зінченко, Олена Іванівна; Кротенко, Галина Анатоліївна
    У підручнику розглянуто базові питання курсу «Теорія механізмів і машин», які розкривають методи структурного, кінематичного та динамічного аналізу і синтезу механізмів та машин, необхідні для практичного застосування у інженерній практиці. Розглянуто основні типи механізмів, їх характеристики та принципи реалізації рухів цими механізмами. Призначено для студентів, які навчаються за спеціальностями у галузях знань «Механічна інженерія» та «Транспорт».
  • Ескіз
    Документ
    Уточненне рішення для визначення вихідного наближення розрахунку товщини мастильного шару циліндричних зубчатих передач головних приводів очисних комбайнів
    (Донбаська державна машинобудівна академія, 2023) Устиненко, Олександр Віталійович; Дергоусов, Вадим Миколайович; Нежибовський, В. В.; Анциферова, Олеся Олександрівна; Пермяков, Єгор Олександрович
  • Ескіз
    Документ
    Methodological instructions for the organization of the business game "Design Bureau"
    (National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", 2024) Zinchenko, O. I.; Serikov, V. I.; Bondarenko, O. V.; Konovalenko, O. Ye.
    In accordance with the modern requirements of higher education, the implementation of the educational process should include classes in interactive and active forms. The implementation of interactive forms of education is one of the most important directions for improving student training in modern universities. Using interactive approaches is the most effective way to promote students' learning. Therefore, the main methodological innovations today are associated with the use of interactive learning methods, in which students are included in the studied situation, which prompts them to take active efforts, experience a state of success and motivate their behavior in a certain way. The educational process, based on the use of interactive learning methods, is organized with taking into account the involvement of all students in the group without exception in the learning process. Joint activity means that everyone makes their own special individual contribution, in the course of work there is an exchange of knowledge, ideas, methods activity. Interactive methods are based on the principles of interaction, student activity, reliance on group experience, mandatory feedback, which encourages learning participants to independent search.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до виконання курсового проєкту з навчальної дисципліни "Теорія механізмів і машин" (розділ "Синтез плоских шарнірно-важільних механізмів")
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Зінченко, Олена Іванівна; Зарубіна, Алла Олександрівна; Гречка, Ірина Павлівна
    При вивченні теми курсу ТММ “Синтез плоских шарнірно-важільних механізмів” теоретичні навички закріплюються при виконанні розділу курсового проєкту. Методичні вказівки дають змогу поглибити знання з цієї теми, так як складають додатковий матеріал для самостійного вивчення. Особливо суттєвою допомогою є ознайомлення з методичними вказівками під час дистанційного навчання студентів та під час проведення занять у вигляді ділової гри. У методичних вказівках до виконання розділу “Синтез плоских шарнірно-важільних механізмів” наведені основні теоретичні визначення і послідовність розрахунків для різних типів шарнірно-важільних механізмів. Шарнірно-важільні механізми – це дуже широкий клас механізмів, який застосовується у багатьох машинних агрегатах і проектуванню та аналізу таких механізмів приділяється половина часу, виділеного студентам на виконання курсового проекту. Метою даних методичних вказівок є закріплення та поглиблення теоретичних знань шляхом самостійного опанування розв’язків задач геометричного синтезу плоских шарнірно-важільних механізмів різних видів.
  • Ескіз
    Документ
    Теорія механізмів і машин
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Кротенко, Галина Анатоліївна; Зінченко, Олена Іванівна; Зарубіна, Алла Олександрівна
    При вивченні теми курсу ТММ „Кулачкові механізми” теоретичні навички закріплюються при виконанні розділу курсового проекту на тему „Синтез кулачкового механізму”. У методичних вказівках до виконання цього розділу наведені основні теоретичні визначення і послідовність виконання розрахунків і креслень. Кулачкові механізми широко використовуються у техніці. Основною їх перевагою є те, що за допомогою них можна забезпечити будь-який закон руху вихідної ланки. Вони є невід’ємною частиною багатьох машинних агрегатів, а тому доцільно розглядати синтез цих механізмів. Метою даних методичних вказівок є надання студентам навичок проектування різних видів кулачкових механізмів; закріплення та поглиблення тео ретичних знань шляхом самостійного розв’язання задачі синтезу кулачкових механізмів.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до виконання розділу курсового проєкту "Кінематичне дослідження шарнірно-важільного механізму" (Етап побудови кінематичної схеми)
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Зінченко, Олена Іванівна; Кротенко, Галина Анатоліївна; Бондаренко, Олексій Вікторович; Воронцов, Сергій Миколайович
    Дані методичні вказівки призначені для виконання студентами першого розділу курсового проєкту, присвяченого кінематичному аналізу плоского шарнірно-важільного механізму. Щоб здійснити ці розрахунки, необхідно спочатку побудувати кінематичну схему механізму. Побудові кінематичної схеми і присвячені дані методичні вказівки.У цих методичних вказівках надана покрокова інструкція побудови кінематичної схеми для різних видів шарнірно-важільних механізмів. Для успішного виконання і здачі цієї частини курсового проекту студенти повинні освоїти теоретичний та практичний матеріал. В цьому їм допоможуть дані методичні вказівки.Метою даних методичних вказівок є надання студентам навичків побудови кінематичних схем у ряді положень механізму, знаходження «мертвих» положень механізмів та ходу вихідного повзуна, а також закріплення та поглиблення теоретичних знань шляхом самостійного розв’язання задачі побудови кінематичної схеми механізму.
  • Ескіз
    Публікація
    Особливості формування системи антикризового управління на підприємствах індустрії гостинності та туризму
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Жадан, Тетяна Андріївна; Жадан, Юлія Володимирівна; Стригуль, Лариса Станіславівна
    У статті розглянуто теоретичні аспекти особливостей формування системи антикризового управління підприємствами індустрії гостинності та туризму. Визначено місце, роль і значення індустрії гостинності та туризму в світовій та національній економіці України. Встановлено, що кризові явища і процеси, які супроводжують діяльність підприємств індустрії гостинності та туризму в Україні, можуть призвести до погіршення їх фінансово-економічного стану та банкрутства. Обґрунтовано необхідність формування ефективної системи антикризового управління задля запобігання виникненню кризових явищ та наслідків їх впливу на діяльність підприємств індустрії гостинності та туризму. Визначено мету дослідження, яка полягає у теоретичному обґрунтуванні особливостей формування системи антикризового управління підприємствами індустрії гостинності та туризму. Встановлено, що основними елементами системи антикризового управління на підприємствах індустрії гостинності та туризму є мета, завдання, суб’єкти і об’єкти, функції, принципи, методи та інструменти. Доведено, що досягнення мети, виконання завдань і основних функцій (планування, організація, мотивація, контроль, координація, регулювання) антикризового управління на підприємствах індустрії гостинності та туризму мають ґрунтуватись на сукупності принципів: об’єктивності, оперативності, пріоритетності, достовірності, контрольованості, ефективності, законності, компетентності тощо. Систематизовано та охарактеризовано методи антикризового управління діяльністю підприємств індустрії гостинності та туризму, всю сукупність яких розмежовано на нормативно-правові, інформаційно-аналітичні, організаційно-управлінські та фінансово-економічні. Розкрито специфічні особливості застосування найбільш дієвих інструментів оздоровлення діяльності підприємств індустрії гостинності та туризму, серед яких реструктуризація, бенчмаркінг, аутсорсинг, оптимізація чисельності персоналу. Зроблено висновок про те, що формування ефективної системи антикризового управління на підприємствах індустрії гостинності та туризму сприятиме подоланню наслідків кризи, покращенню фінансово-економічних показників, підвищенню фінансової стійкості, конкурентоспроможності, інноваційності, інвестиційної привабливості, тощо.
  • Ескіз
    Документ
    Оптимізація співвісних ступінчастих приводів машин за масогабаритними характеристиками на прикладі тривальних коробок передач
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Бондаренко, Олексій Вікторович; Устиненко, Олександр Віталійович; Протасов, Роман Васильович
    Наведено результати досліджень щодо удосконалення методів проєктування співвісних ступінчастих приводів машин з оптимальними конструктивними параметрами на прикладі тривальних коробок передач за критеріями мінімальних міжосьової відстані, довжини та маси з урахуванням навантажувальної здатності основних елементів. Розроблено математичну модель проєктування тривальних коробок передач (побудовано цільові функції, обрано змінні проєктування, сформульовано систему обмежень). Подано комбіновану методику оптимізації на основі суміщення методів ЛПτ-пошуку та звуження околів, що дає змогу спростити процес проєктування та уникнути недоліків цих методів. Надано реалізацію методики у вигляді комплексного алгоритму, який реалізовано у програмному середовищі Delphi. У результаті числових експериментів знайдені менші значення маси та габаритів коробок передач відносно прототипів. Для наукових працівників, інженерів, аспірантів та студентів.