Кафедра "Українська мова"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2352

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/lingvo

Сучасна назва – кафедра "Українська мова", попередня назва – кафедра української, російської мов та прикладної лінгвістики (від 2005), первісна – кафедра російської мови (від 1954 року).

Науково-педагогічні працівники кафедри викладають для українських студентів різних спеціальностей дисципліни "Українська мова" та "Лексикографія", а для студентів-іноземців – дисципліни "Мова професійного навчання (українська)" та "Українська мова як іноземна".

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор педагогічних наук, 3 кандидата філологічних наук, 2 – історичних наук, 1 – філософських наук; 4 співробітника мають звання доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 38
  • Ескіз
    Документ
    Дипломатичний підстиль як різновид офіційно-ділового стилю: ключові ознаки та характеристика
    (Громадська наукова організація "Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління", 2024) Шокуров, Олександр Володимирович; Немерцова, Олена Євгенівна; Дяченко, Олена Валеріївна
    Перша частина дослідження присвячена аналізу концепту і феномену офіційно-ділового стилю мови, що слугує важливою частиною сучасної комунікації в різних сферах діяльності. Встановлено, що він використовується в урядових документах, юридичних текстах, бізнес-спілкуванні та офіційних листах. Конкретизовано, що вказаний стиль вирізняється своєю строгістю, формальністю та чіткістю, забезпечує однозначність і зрозумілість переданої інформації. Основною метою офіційно-ділового стилю є створення документів, які б чітко передавали зміст і не допускали двозначностей. Від інших стилів відрізняється тим, що використовує стандартизовані фрази, спеціалізовану лексику та строго дотримується граматичних норм. Структура тексту в офіційно-діловому стилі часто є чітко визначеною, з наявністю вступу, основної частини та висновків. Як один із видів офіційно-ділового стилю виокремлено дипломатичний підстиль. Дипломатичний підстиль є одним із ключових аспектів офіційно-ділового стилю мови, що використовується в сфері міжнародних відносин та дипломатії. Його основною метою є забезпечення чіткої, ввічливої та неупередженої комунікації між державами, міжнародними організаціями та іншими суб'єктами міжнародних відносин. Дипломатичний підстиль вирізняється своєю формальністю та офіційністю (через використання офіційних титулів, форм звернень), точністю і чіткістю (суворе дотримання правил кореспонденції, конкретність і однозначність висловлювань; застосування усталених формулювань і кліше, що зменшують ризик неправильного тлумачення), лаконічністю (перевага коротким, але змістовним повідомленням), міжнародна орієнтація (врахування культурних і політичних особливостей країн-партнерів).
  • Ескіз
    Документ
    Формування мовної особистості студентів у технічних закладах вищої освіти
    (СГ НТМ "Новий курс", 2024) Дяченко, Олена Валеріївна
    З дитинства ми вчимося розмовляти із батьками, намагаємося донести інформацію іншим особам, знайомимося із певними предметами, процесами, явищами, пізнаємо навколишній світ і усьому даємо назви. Так починається становлення мовної особистості майбутнього фахівця, котрий, адаптуючись до соціуму, виконує цілу низку мовних функцій – комунікативну і мислетворчу, пізнавальну, називну та інші, й надалі продовжує свій інтелектуальний і духовний розвиток, спілкуєтьсяз учителями і викладачами, оволодіваючи мовою, її нормами, різноманітними функціями, стилями та жанрами їхньої реалізації.
  • Ескіз
    Документ
    Професійна культура документознавця у цифровому середовищі
    (Таврійський національний університет ім. В. І. Вернадського, 2024) Чернявська, Світлана Миколаївна; Лухіна, Марина Юріївна; Дяченко, Олена Валеріївна
    Стаття присвячена дослідженню місця, ролі, значення професійної культури документознавця при роботі у цифровому середовищі. Розмежовано поняття «культури документознавця у цифровому середовищі» та «культури організації документообігу». Систематизовано та охарактеризовано принципи, на основі яких відбувається розвиток цифрової культури. Зосереджено увагу на системному та ціннісному підході, принципі поетапного формування, засадах безперервності професійної освіти. Встановлено, що цифрова культура нерозривно пов'язана з цифровою етикою. Із урахуванням поточного стану розвитку інформаційно-комунікаційних технологій та на основі аналізу вимог, які висуваються до спеціалістів у сфері документознавства виділено три рівні їх професійної культури у цифровому середовищі: базовий, функціональний та представницький. Далі у статті акцентується увага на формуванні професійної культури документознавця в умовах цифрової трансформації. Автори досліджують необхідність зміни підходів до навчання та підвищення кваліфікації, враховуючи нові вимоги цифрової епохи. Розглядаються питання впровадження інновацій у методи роботи документознавців, а також розвитку їхньої інформаційної грамотності. У висновках статті надається загальний погляд на майбутнє професії документознавця в умовах цифрової революції. Автори підкреслюють важливість поєднання традиційних знань із сучасними цифровими навичками для успішного функціонування у нових умовах. Вони закликають до постійного вдосконалення та адаптації, зокрема, через участь у навчальних програмах та співпрацю з іншими професіоналами у сфері інформаційних технологій. Стаття важлива для практикуючих документознавців, викладачів та студентів, які цікавляться питаннями цифрової трансформації у сфері документознавства та архівознавства. Вона сприяє глибокому розумінню викликів та можливостей, які принесла цифрова ера, і стимулює до пошуку нових шляхів розвитку у цій динамічній області.
  • Ескіз
    Документ
    Українська мова як іноземна. Практичний курс для студентів-іноземців усіх спеціальностей (початковий рівень)
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Сабадир, Галина Іванівна; Лухіна, Марина Юріївна; Чернявська, Світлана Миколаївна; Кримець, Оксана Михайлівна; Дяченко, Олена Валеріївна
    У навчальному посібнику подано матеріал у форматі дванадцяти уроків, кожен з яких містить граматичний, лексичний матеріал, передбачає роботу з текстами. До кожного уроку надано англо-український словник лексики. Посібник містить також тексти для самостійної роботи, довідник комунікативних висловів та граматику для повторення. У кінці розміщено короткий лінгвістичний словник. Для студентів вищих навчальних закладів, які вивчають дисципліну "Українська мова як іноземна".
  • Ескіз
    Документ
    Розстріляне відродження – феномен в українській літературі
    (Соціально-гуманітарна науково-творча майстерня "Новий курс", 2023) Дяченко, Олена Валеріївна
  • Ескіз
    Документ
    Суржик як мовний антипод у культурі мовлення майбутніх фахівців
    (Соціально-гуманітарна науково-творча майстерня "Новий курс", 2023) Дяченко, Олена Валеріївна
  • Ескіз
    Документ
    До питання мовної культури сучасного студента
    (Соціально-гуманітарна науково-творча майстерня "Новий курс", 2023) Дяченко, Олена Валеріївна
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни "Українська мова (професійного спрямування)"
    (2023) Сухоруков, Віктор Анатолійович; Шокуров, Олександр Володимирович; Дяченко, Олена Валеріївна
    Самостійна робота студента є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових навчальних занять. Навчальний час, відведений для самостійної роботи студента, регламентується робочим навчальним планом і становить не менше 1/3 та не більше 2/3 загального обсягу навчального часу студента, відведеного для вивчення дисципліни. Така робота спрямована на самостійне вивчення студентами окремих теоретичних положень навчальної дисципліни, формування в них умінь і навичок щодо практичного застосування знань з метою сформувати в майбутніх спеціалістів уміння й навички досконалого володіння українською літературною мовою у фаховій сфері. Зміст самостійної роботи студента з курсу «Українська мова (професійного спрямування)» визначено робочою навчальною програмою дисципліни навчально-методичними матеріалами та завданнями.
  • Ескіз
    Документ
    Українська мова як іноземна: початковий рівень
    (2022) Сабадир, Галина Іванівна; Чернявська, Світлана Миколаївна; Кримець, Оксана Михайлівна; Лухіна, Марина Юріївна; Дяченко, Олена Валеріївна
    У навчальному посібнику подано матеріал у форматі десяти уроків, кожен з яких містить граматичний, лексичний матеріал, передбачає роботу з текстами. До кожного уроку надано англо-український словник лексики. Посібник містить також тексти для самостійної роботи, довідник комунікативних висловів та граматику для повторення. У кінці розміщено короткий лінгвістичний словник. Для студентів вищих навчальних закладів, які вивчають дисципліну «Українська мова як іноземна».
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки з курсу "Українська мова (професійного спрямування)"
    (2022) Чернявська, Світлана Миколаївна; Кримець, Оксана Михайлівна; Немерцова, Олена Євгенівна ; Дяченко, Олена Валеріївна; Близнюк, Ольга Миколаївна; Масалітіна, Наталія Юріївна
    Важливе місце в підготовці спеціалістів у галузі біотехнології та біоінженерії посідає вивчення біологічної хімії. Це визначається бурхливим розвитком галузі в останні десятиріччя, що обумовлений революційними досягненнями саме в галузі біохімії, молекулярної біології, а також біотехнології. На їх основі почали інтенсивно розроблятися та впроваджуватися в промислове виробництво методи генетичної інженерії, що відкривають нові широкі горизонти у виробництві лікарських препаратів та продуктів харчування. Методичні вказівки включають теоретичні матеріали для підготовки студентів до практичних занять, алгоритм виконання лабораторної роботи, контрольні запитання, короткі методичні вказівки до роботи студентів на занятті, довідкову інформацію. Методичні вказівки укладені відповідно до програми з біохімії, екобіотехнології та відповідає вимогам державних стандартів вищої освіти.