Кафедра "Українська мова"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2352

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/lingvo

Сучасна назва – кафедра "Українська мова", попередня назва – кафедра української, російської мов та прикладної лінгвістики (від 2005), первісна – кафедра російської мови (від 1954 року).

Науково-педагогічні працівники кафедри викладають для українських студентів різних спеціальностей дисципліни "Українська мова" та "Лексикографія", а для студентів-іноземців – дисципліни "Мова професійного навчання (українська)" та "Українська мова як іноземна".

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор педагогічних наук, 3 кандидата філологічних наук, 2 – історичних наук, 1 – філософських наук; 4 співробітника мають звання доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 16
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки з курсу "Українська мова (професійного спрямування)"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Мірошниченко, Денис Вікторович; Кримець, Оксана Михайлівна; Лухіна, Марина Юріївна
    Самостійна робота студента є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових навчальних занять. Навчальний час, відведений для самостійної роботи студента, регламентується робочим навчальним планом і становить не менше 1/3 та не більше 2/3 загального обсягу навчального часу студента, відведеного для вивчення дисципліни. Така робота спрямована на самостійне вивчення студентами окремих теоретичних положень навчальної дисципліни, формування в них умінь і навичок щодо практичного застосування теоретичних знань курсу й досконалого володіння українською літературною мовою у фаховій сфері. Зміст самостійної роботи студента з курсу «Українська мова» визначено робочою навчальною програмою дисципліни навчально-методичними матеріалами та завданнями.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки з курсу "Українська мова (професійного спрямування)"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Чернявська, Світлана Миколаївна; Солодовник (Бутенко), Тетяна Олександрівна; Немерцова, Олена Євгенівна
    Мета пропонованих методичних вказівок – підвищити рівень загальномовної підготовки студентів 1 курсу гуманітарних спеціальностей, виробити вміння добору комунікативно виправданих мовних засобів, навички дотримання мовних норм у спілкуванні та самоконтролю за цим у професійному спілкуванні. Мовна освіта студентів покликана забезпечити опанування ними лексики певного фаху, навичок професійної та ділової комунікації, сприяти поглибленню знань норм української літературної мови, розвивати культуру мови, мислення й поведінки. Аналізуються особливості використання синонімів, антонімів, паронімів, інших лексичних одиниць у текстах з психології. Особлива увага приділяється типовим порушенням морфологічних норм української мови, зокрема помилкам, що виникають внаслідок порушення мовних норм. Методичні вказівки складаються з текстів психологічного напрямку і практичних завдань для поглиблення, закріплення вмінь і навичок грамотного професійного мовлення. Пропонуються вправи, метою яких є з'ясування значеннєвих і стилістичних відтінків морфологічних варіантів, поєднання слів у реченні, вибір потрібної форми слова відповідно до конкретних умов мовлення, спостереження над мовними явищами. Пропонований матеріал стане корисним усім, хто вдосконалює свої знання з української мови, прагне підвищити культуру мовлення.
  • Ескіз
    Документ
  • Ескіз
    Документ
    Афіксоїди як продуктивний засіб інновативного словотвору української мови
    (2023) Чернявська, Світлана Миколаївна
  • Ескіз
    Документ
    Українсько-турецький словник
    (ТОВ "Цифра Принт", 2022) Северин, Надія Василівна
    У даному навчальному українсько-турецькому словнику, розрахованому на увідний період навчання української мови, подані в алфавітному порядку понад 900 найбільш частотних слів та словосполучень з наголосами. Наголос, по-перше, запобігає неправильній вимові українських слів, по-друге, сприяє якнайшвидшому формуванню у студентів акустико-вимовлювальних навичок та вмінь. У словнику є також незначна кількість слів, необхідних для початкового вивчення наукового стилю мовлення (дієслова на кшталт вимірювати – виміряти, кількісні та порядкові числівники, окремі граматичні терміни).
  • Ескіз
    Документ
    Методичні рекомендації до самостійної роботи іноземних студентів 3-го курсу з дисципліни "Українська мова"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Субота, Лариса Андріївна
    Методичні рекомендації призначені для самостійної роботи іноземних студентів, які вивчають українську мову як іноземну та володіють базовими знаннями з лексики і граматики української мови. Самостійна робота студента є основним засобом засвоєння навчального матеріалу у вільний від аудиторних занять час. Читання з розумінням основного змісту тексту українською мовою є важливим засобом навчання іноземних студентів, які здобувають освіту англійською мовою. Текст виконує тренувальну функцію – формування умінь і навичок практичного використання знань студентів з української мови та сприяє розвитку основних видів мовленнєвої діяльності – аудіюванню, говорінню, читанню, письму. При доборі текстів було враховано їх інформативність та проблемність. Читання допомагає розвитку усного мовлення, формуванню комунікативної компетенції іноземних студентів, підвищенню рівня володіння українською мовою як засобом комунікації.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні рекомендації до самостійної роботи іноземних студентів 2-го курсу з дисципліни "Українська мова"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Субота, Лариса Андріївна
    Матеріали методичних рекомендацій спрямовані на виконання аудиторної та самостійної роботи іноземних студентів із дисципліни «Українська мова як іноземна». Методичні рекомендації розроблено відповідно до робочої навчальної програми для надання методичної допомоги щодо організації самостійної роботи іноземних студентів II курсу, які здобувають освіту англійською мовою, містять тексти для ознайомлювального читання, тестові завдання за навчальною темою зайняття, список літератури.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни "Українська мова" (професійного спрямування)
    (ТОВ "Видавництво "Форт", 2023) Субботіна, Валерія Валеріївна; Писарська, Наталія Віталіївна
    Навички професійного володіння українською мовою є необхідними для успішної професійної діяльності, оскільки не можна вважати кваліфікованим спеціаліста, що не володіє мовою. Серед загальних знань мови для професійної діяльності важливим є вміння працювати з науковими текстами, скорочувати інформацію та складати самостійно наукові тексти. Крім того, важливе значення мають навички укладання ділових паперів, які є обов’язковою складовою будь-якої сфери діяльності людини. Також у професійній та науковій діяльності чимале значення набувають знання та доцільне використання термінологічної лексики, вміння перекладати та користуватися словниками. Тому одним з головних завдань вивчення дисципліни «Українська мова» серед студентів технічних спеціальностей є навчити здобувачів освіти створювати документи, аналізувати наукову літературу, працювати з термінами та текстами, написаними іншою мовою. Ці проблеми наразі є актуальними, оскільки науковий та офіційно-діловий стилі мають свою специфіку. Методичні вказівки містять стислу інформацію стосовно питання створення ділових папері, роботи з науковими текстами, використання термінів тощо. Методичні вказівки призначено для студентів 1-го курсу спеціальності 132 «Матеріалознавство».
  • Ескіз
    Документ
    Займенник
    (ТОВ "Цифра Принт", 2022) Северин, Надія Василівна
    Навчально-методичний посібник містить матеріал для навчання іноземних студентів складній граматичній темі «Займенник». Посібник включає інформативні таблиці, вправи, тексти, діалоги, тестові завдання. Призначено для систематизації знань з української граматики та розвитку навичок усного і письмового мовлення як на початковому етапі навчання, так і на просунутому. Може бути використано під час аудиторної та самостійної роботи.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни "Українська мова (професійного спрямування)"
    (2023) Сухоруков, Віктор Анатолійович; Шокуров, Олександр Володимирович; Дяченко, Олена Валеріївна
    Самостійна робота студента є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових навчальних занять. Навчальний час, відведений для самостійної роботи студента, регламентується робочим навчальним планом і становить не менше 1/3 та не більше 2/3 загального обсягу навчального часу студента, відведеного для вивчення дисципліни. Така робота спрямована на самостійне вивчення студентами окремих теоретичних положень навчальної дисципліни, формування в них умінь і навичок щодо практичного застосування знань з метою сформувати в майбутніх спеціалістів уміння й навички досконалого володіння українською літературною мовою у фаховій сфері. Зміст самостійної роботи студента з курсу «Українська мова (професійного спрямування)» визначено робочою навчальною програмою дисципліни навчально-методичними матеріалами та завданнями.