Кафедра "Українська мова"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2352

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/lingvo

Сучасна назва – кафедра "Українська мова", попередня назва – кафедра української, російської мов та прикладної лінгвістики (від 2005), первісна – кафедра російської мови (від 1954 року).

Науково-педагогічні працівники кафедри викладають для українських студентів різних спеціальностей дисципліни "Українська мова" та "Лексикографія", а для студентів-іноземців – дисципліни "Мова професійного навчання (українська)" та "Українська мова як іноземна".

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор педагогічних наук, 3 кандидата філологічних наук, 2 – історичних наук, 1 – філософських наук; 4 співробітника мають звання доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 24
  • Ескіз
    Документ
    Соціокультурний аспект у процесі викладання української мови як іноземної
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Марцин, Світлана; Лухіна, Марина Юріївна
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни "Українська мова". Частина ІІ
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Терещенко, Любов Яківна; Чернявська, Світлана Миколаївна; Сухоруков, Віктор Анатолійович
    Знання хімії, базоване на правильному назовництві, є першою умовою успішного засвоювання хімічних та суміжних дисциплін. Використання в навчанні і майбутній професійній діяльності хімічної довідкової літератури, у тому числі англомовної, яка застосовує міжнародні хімічні терміни, вимагає від майбутніх спеціалістів розуміння назв хімічних понять, якими послуговуються міжнародні терміносистеми. Першим кроком до такого розуміння повинна стати хімічна освіта на основі міжнародної хімічної термінології і номенклатури. Саме знання сучасної міжнародної хімічної термінології і номенклатури хімічних сполук дає можливість доступу до різноманітних міжнародних джерел інформації як друкованих, так і ресурсів Інтернет. Методичні рекомендації допоможуть студентам зрозуміти актуальність вивчення термінології; ознайомитися з особливостями становлення, формування і функціонування української хімічної терміносистеми, із загальноприйнятими і широковживаними правилами систематичної номенклатури IUPAC; сприятимуть опануванню не лише теми курсу, а й основної термінології свого фаху. Особливу увагу приділено формуванню у студентів мовно-комунікативних компетенцій, наближенню знань до практичних потреб, що допоможе їм формувати, розвивати й удосконалювати навички у володінні фаховою мовою.
  • Ескіз
    Документ
    Сучасні тенденції новотворів в українській мові
    (Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського "Харківський авіаційний інститут", 2024) Заверющенко, Ольга Леонідівна; Заверющенко, Микола Петрович
  • Ескіз
    Документ
    Формування мовної особистості студентів у технічних закладах вищої освіти
    (СГ НТМ "Новий курс", 2024) Дяченко, Олена Валеріївна
    З дитинства ми вчимося розмовляти із батьками, намагаємося донести інформацію іншим особам, знайомимося із певними предметами, процесами, явищами, пізнаємо навколишній світ і усьому даємо назви. Так починається становлення мовної особистості майбутнього фахівця, котрий, адаптуючись до соціуму, виконує цілу низку мовних функцій – комунікативну і мислетворчу, пізнавальну, називну та інші, й надалі продовжує свій інтелектуальний і духовний розвиток, спілкуєтьсяз учителями і викладачами, оволодіваючи мовою, її нормами, різноманітними функціями, стилями та жанрами їхньої реалізації.
  • Ескіз
    Документ
    Українська мова як іноземна. Частина 2
    (Майдан, 2024) Субота, Лариса Андріївна
    Навчальний посібник складений на основі "Програми з української мови для іноземних студентів основного етапу навчання" і відповідає вимогам рівня мовленнєвої підготовки бакалавра. Посібник розрахований на іноземних студентів II курсу, які здобувають освіту англійською мовою у закладах вищої освіти України, і може бути використаний у процесі аудиторного вивчення дисципліни і під час самостійного опрацювання. Метою видання є допомога іноземним студентам в практичному оволодінню усною та писемною формами мовлення як засобом іншомовної комунікації та взаємодії. У посібнику подано основні теоретичні відомості та практичні завдання: блок лексичних вправ, граматичні вправи, діалоги, тексти, тестові завдання, тематичний словник. Теоретична частина містить пояснення англійською мовою. Призначено для іноземних студентів та викладачів української мови як іноземної закладів вищої освіти України.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки для викладачів до проведення практичних занять із дисципліни "Українська мова"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Субота, Лариса Андріївна
    Дане видання містить методичні вказівки щодо практичних занять з української мови для викладачів; стандартизовану структуру проведення практичних занять у групах іноземних здобувачів вищої освіти II курсу, які навчаються англійською мовою у закладах вищої освіти України; рекомендований список домашніх завдань для студентів; список літератури.
  • Ескіз
    Документ
    Інноваційні підходи до методики навчання української мови
    (Видавничий дім "Гельветика", 2024) Гомон, Андрій Михайлович; Терещенко, Любов Яківна; Чеботарьова, Світлана
    Стаття присвячена дослідженню новаторських підходів до викладання української мови в закладах освіти України. Актуальність дослідження зумовлена змінами в суспільстві, технологічним розвитком та глобалізацією, які ставлять перед освітою завдання адаптації та вдосконалення методик навчання. Мета статті – розроблення шляхів вирішення проблем, пов’язаних із впровадженням новаторських підходів до методики викладання української мови в закладах освіти України. Для досягнення мети в процесі дослідження було вирішено низку завдань: визначено сутність поняття «інновації» в контексті освіти; проаналізовано традиційні та інноваційні підходи до методики навчання української мови; окреслено проблеми впровадження інноваційних підходів в закладах освіти нашої держави та запропоновано шляхи їх вирішення. В ході дослідження використано загальнонаукові методи пізнання: індукції та дедукції, аналізу та синтезу, асоціації та аналогії. За результатами дослідження встановлено, що традиційні методи навчання довели свою ефективність, однак сучасний освітній ландшафт вимагає інтеграції інноваційних підходів до методики навчання української мови, які включають інтерактивний метод навчання, метод рольових ігор, ігрових технологій, проєктного, синхронного та асинхронного навчання, застосування сучасних технічних засобів, інтернет-ресурсів та онлайн-платформ. Заклади освіти України поступово впроваджують новітні методики викладання української мови, проте цей процес стикається з низкою перешкод. Серед них – недостатня підготовка викладачів, небажання впроваджувати інноваційні методики викладання, обмеженість технологічних ресурсів, брак чітких методичних рекомендацій для викладачів щодо впровадження ефективних інноваційних підходів, а також обмеженість фінансових ресурсів. Вирішення цих проблем потребує цілеспрямованих ініціатив, що включають підготовку викладачів, створення сприятливої атмосфери для сприйняття змін, розширення технологічних можливостей, надання чітких рекомендацій щодо інноваційних практик та виділення фінансової підтримки для сприяння впровадженню новітніх методик викладання. Практичне значення дослідження полягає в наданні вчителям та іншим педагогічним працівникам, що займаються викладанням української мови, інформації щодо ефективних інноваційних методик викладання, які сприятимуть поліпшенню якості навчання.
  • Ескіз
    Документ
    Українська мова як іноземна. Практичний курс для студентів-іноземців усіх спеціальностей (початковий рівень)
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Сабадир, Галина Іванівна; Лухіна, Марина Юріївна; Чернявська, Світлана Миколаївна; Кримець, Оксана Михайлівна; Дяченко, Олена Валеріївна
    У навчальному посібнику подано матеріал у форматі дванадцяти уроків, кожен з яких містить граматичний, лексичний матеріал, передбачає роботу з текстами. До кожного уроку надано англо-український словник лексики. Посібник містить також тексти для самостійної роботи, довідник комунікативних висловів та граматику для повторення. У кінці розміщено короткий лінгвістичний словник. Для студентів вищих навчальних закладів, які вивчають дисципліну "Українська мова як іноземна".
  • Ескіз
    Документ
    Українофільські мотиви у драматичні поемі Лесі Українки "Бояриня"
    (ТОВ "Твори", 2023) Северин, Надія Василівна
    Дослідження присвячене з’ясуванню проблеми національного самоусвідомлення українців у другій половині ХІХ ст. та українофільських мотивів у поемі Лесі Українки «Бояриня». Очима головної героїні поеми Оксани авторка змальовує негативні сторони життя московського суспільства як «чужого», у якому процвітає жахливе пияцтво, нерівноправність жінок та чоловіків, неповага до жінки в сім’ї, грубість, неприйнятні обряди, які принижують людську гідність. На противагу підкреслюється культура українського суспільства, повага до української жінки й сімейних цінностей, пошана до батьків, цінується воля, людська гідність. Розуміння всіх суспільних цінностей свідчить про зростання національної свідомості українців, у тому числі й українських жінок.
  • Ескіз
    Документ