Кафедра "Філософія"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3016

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/philosophy

Сучасна назва – кафедра "Філософія", первісна – кафедра діалектичного та історичного матеріалізму.

Кафедра створена 20 квітня 1957 року з ініціативи Івана Івановича Чорного, який і став її першим завідувачем.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 4 доктора і 4 кандидата філософських наук; 2 співробітника мають звання професора, 4 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
  • Ескіз
    Документ
    Гносеологічний вимір освітньої стратегії для майбутнього
    (Видавничий дім "Гельветика", 2024) Дольська, Ольга Олексіївна; Дишкант, Тетяна Миколаївна; Годзь, Наталія Борисівна
    Автори намагаються проаналізувати можливі підстави для формування моделі освіти майбутнього. Спираючись на теоретичні розробки Нового часу і Просвітництва, зроблено висновок, що основою будь-яких освітніх стратегій залишаються філософські засади у вигляді теоретичного напрацювання видатних мислителів-філософів і мислителів-педагогів. Один із вимірів освітніх стратегій – гносеологічний – залишається найпотужнішим і в сучасних умовах кризи освіти і формування майбутньої нової її парадигми. При вибудові моделі майбутньої освіти автори пропонують орієнтуватися на такі блоки: блок, який буде визначати основи мотивацій щодо формування суб’єктів навчання; блок, який прив’язаний до факторів, що впливають на гносеологічну ситуацію сучасності в освіті і вказують на необхідні трансформації самого процесу навчання, центральним стрижнем якого є поєднання методології з аксіологією, а когнітивні компетенції – з ціннісними. Оскільки науковість стала виконувати роль головного критерію при оформленні та передачі знань, підвищується роль наукової раціональності з урахуванням її особливого значення у формуванні принципів методологічного характеру навчання. Тому в центрі уваги опинилася тема мислення і тема свідомості, зокрема ство рення певних полів свідомості з метою виходу на певні сенси. Стан якості думки, яка переживається суб’єктом навчання, прямо і опосередковано вказує на очікування змін у мисленні. В освіті це виявляється у пошуку розу мових конструкцій, передусім, методологічного характеру, що активізує різного роду методологію.
  • Ескіз
    Документ
    Методологические принципы в постнеклассической физике
    (УАН ТОВ "НВП "ВІР", 2010) Владленова, Илиана Викторовна
    Рассмотрены методологические принципы постнеклассической физики. Эти принципы артикулируют человеческие смыслы, потенциально содержат в себе новые исследовательские программы для других наук. Их всеобщий статус определяется широким познавательным и социокультурным контекстом.
  • Ескіз
    Документ
    Влияние экстернальных и интернальных факторов на трансформационные процессы в науке
    (Гілея, 2014) Владленова, Илиана Викторовна
    Целью данной статьи является исследование различных факторов, которые влияют на динамику и развитие современной науки. Выделены различные модели, описывающие динамику и развитие науки. В рамках различных моделей можно выделить исследования, в которых выделяются интернальные и экстернальные факторы, что определяет проблемный круг вопросов, которые оформляются в философском дискурсе. При акценте на экстернальных факторах исследования концентрируются в русле историзма, который признает важную роль социокультурного, исторического контекста в развитии научного знания, социологии знания и социальной эпистемологии, призванных выявлять социальные условия научной деятельности, рассматривать науку как социальный институт. Акцент на интернальных факторах смещает исследования в русло позитивистской традиции, логики, методологии науки, научного и структурного реализма. Выведено, что интернальные и экстернальные факторы действуют подобно двум фильтрам между компонентами науки, обусловливая стратегию научного поиска, поэтому их нельзя нивелировать.
  • Ескіз
    Документ
    Методологические подходы к сущностной характеристике информационного знания
    (Харьковский национальный университет им. В. Н. Каразина, 2011) Дольская, Ольга Алексеевна
    Переход к информационному обществу заставляет говорить о формировании нового типа общества – общества знания. Характер этого вида знания определяется как информационное знание. Определение его как теоретического, по мнению автора, является недостаточным. Автор предлагает методологический инструментарий для сущностной оценки информационного знания.