Кафедра "Філософія"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3016
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/philosophy
Сучасна назва – кафедра "Філософія", первісна – кафедра діалектичного та історичного матеріалізму.
Кафедра створена 20 квітня 1957 року з ініціативи Івана Івановича Чорного, який і став її першим завідувачем.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 4 доктора і 4 кандидата філософських наук; 2 співробітника мають звання професора, 4 – доцента.
Переглянути
11 результатів
Результати пошуку
Документ Про інтелектуальні зрушення в історії людства (мислення для інформаційного простору)(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Сунь, Вей; Дольська, Ольга ОлексіївнаСтаття присвячена одному з найактуальніших питань сучасної філософії, а саме ‒ проблемі формуванні інтелектуального багажу людства. Мова йде про інтелектуальні революції, про їхній характер і періоди становлення. Автори використовують метод філософської рефлексії, спираючись на першоджерела попередніх дослідників цього процесу, починаючи з їхнього концептуального аналізу з метою відстежити періоди і характерні ознаки розвитку цих складних процесів еволюції людини і її інтелектуального підґрунтя. Автори висувають тезу, що сьогодні людство знаходиться на порозі третьої інтелектуальної революції. Підтвердженням цього є активне використання нового термінологічного словника, який вже став "повсякденням" нашого життя, не зважаючи на те, що він є результатом розвитку високих технологій інформаційного характеру. Підкреслюється також ідея того, що трансформація мислення окремих людей, які працюють і думають за нових умов, викликана наукою та високими технологіями. Цей фактичний матеріал прямо і побічно "впливає" на зміни у характері мислення широких верств суспільства, і, як слідство, адаптування до трансформацій у евристичній сфері охоплює величезні за масштабом маси людей.Документ Документ Measures for teachers and students to adapt to the information environment(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Sun, WeiДокумент Digital education in China: a social and philosophical analysis(Liha-Pres, 2022) Sun, WeiДокумент Idea, content and implementation path of online education in the context of epidemic situation(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Sun, WeiДокумент Документ Multi choice strategy of online teaching mode and resource carrier: comparative analysis perspective based on different curriculum support platforms(Харківський національний університет будівництва та архітектури, 2021) Sun, WeiДокумент Research on the Scientific Development of Online Education Network Ecosystem(2022) Sun, Wei; Godz, Natalia; Liu, XueminThis paper analyzes the various manifestations, and the causes which contribute to the online education network ecological crisis, further clarifies the relationship between the development of the network, and human society. Recommendation, and measures which can be applied to the scientific development of the online education network ecosystem was also included in the paper.Документ Information technologies in the education of contemporary China: reality and opportunities(Інститут вищої освіти Національної Академії педагогічних наук України, 2023) Sun, WeiWith the rapid development of modern information technologies, their integration into all areas of education is accelerating, which contributes to the penetration of innovations into the education space. The author emphasizes that the design of many educational technologies was focused on the goals of education and included a sufficient number of educational concepts and elements. However, if teachers blindly adhere to the traditional concept of “technology is only a tool”, then this creates a sense of superiority of their own status and a narrow understanding of the value of technology. The author relies in his research on the latest achievements in the field of not only high technologies that are used in education, but also on psychological and social research on the impact of the latter both on education and on a person. The author proposes to perceive technologies in the context of a new culture, and shows possible ways of their more adequate use. Working with artificial technological objects is not only the acceptance of an artificial object, but also the adoption of a technical culture, which indicates a new cultural relationship between people and technology, and vice versa. On the basis of analyzing the phenomenon and essence of contemporary information technology, the author of this article tries to find out the problems existing in the application of contemporary information technology in education through a questionnaire survey, and reflects on the influence of technology on teachers and students in the education system. The answers of the survey participants made it possible to present a picture of the use of information technologies in education as a holistic and complex process. The analysis of the results obtained, as well as everyday practical training in the skills of using high technologies, enabled the author to establish that the influence of information technologies on education is complex, this is a new stage in the development of education as a whole, which allows us to characterize the process of their use as a holistic system. The influence of technology has completely changed all structures and all participants in education. The results of the survey also made it possible to identify a number of problems that indicate shortcomings in the modern space of education, the didactic nature of learning in the sense of conveying and receiving information in new conditions (we are talking not only about digitalization as a process, but also about changes aimed at transforming teaching methodology).