Кафедра "Філософія"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3016

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/philosophy

Сучасна назва – кафедра "Філософія", первісна – кафедра діалектичного та історичного матеріалізму.

Кафедра створена 20 квітня 1957 року з ініціативи Івана Івановича Чорного, який і став її першим завідувачем.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 4 доктора і 4 кандидата філософських наук; 2 співробітника мають звання професора, 4 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 12
  • Ескіз
    Документ
    Практики себе як механізм управління собою
    (Видавничий дім "Гельветика", 2023) Городиська, Ольга Миколаївна; Дольська, Ольга Олексіївна; Лобас, Вікторія Володимирівна
    В статті пропонується розглянути більш точне розуміння практичної філософії. Знання у такій філософії не є абстрактними, вони є підґрунтям зусиль людини по відношенню до самої себе, тобто життя людини згідно із істиною. За основу були взяті «турбота про себе» (практика себе в традиції Заходу) і тілесно-духовні практики (за традицією Сходу). Було виявлено, що обидві йдуть в одному напрямку, і кожна з них розуміє практичну філософію як самостійний механізм управління і вдосконалення людини за умов когерентного режиму фізичної та духовної напруги та зусиль, що може долати звичну дуальність, бо інакше перед людиною постійно активізується проблема розірваності загальної онтології людського буття. Як елементи культури Сходу і Заходу, філософія М. Фуко і філософія йоги, які розглянуто у роботі, допомогли підтвердити наявність подвійного компоненту «духовне-тілесне» в етиці, а це, в свою чергу, дало наочне розширення розуміння практичної філософії. Тому практична філософія, яка пропонується, є шляхом до розбудови людини: від теоретизування, враховуючи щільність думки, до перебудови фізичного (тілесного) і духовного стану людини, її внутрішнього і зовнішнього єства. Також обґрунтовується необхідність формулювання принципів, відповідно до яких слід будувати будь-які навчальні програми і які треба класти в основу роботи школи як соціальної інституції (на прикладі школи «Asaṅga (असङ्ग) Yoga»), оскільки не маючи розуміння кінцевої мети роботи школи, не можна висувати статус школи як навчального, а отже й виховного закладу, який дійсно виконує свої функції. Тому мова йде про зміст та форми навчання та виховання, основною метою яких має стати сама людина.
  • Ескіз
    Документ
    Динамика и трансформации развития йоги (историко-аналитический обзор)
    (2020) Лобас, Виктория Владимировна
    Статья посвящена анализу феномена йоги с попыткой разобраться с историческим контекстом ее зарождения и формирования самой традиции йоги. В центре внимания автора ‒ историческая трансформация, ее особенные формы, ритуальные действия и практик. Основой стали древние тексты, а также позиции ряда современных ученых, которые активно занимаются вопросами происхождения, развития и изменениями йоги. Автор опирается на многочисленный научный материал, но при этом подчеркивает и свою личную позицию по некоторым вопросам. Выносит на обсуждение вопрос о парадигмальном характере развития йоги.
  • Ескіз
    Документ
    Динамика и трансформации развития йоги (историко-аналитический обзор)
    (2020) Лобас, Виктория Владимировна
  • Ескіз
    Документ
    "First find peace in yourself”: the role of meditation practice in improving a person (based on speeches at the United Nations Framework)
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Lobas, Viktoria
  • Ескіз
    Документ
    Возможно ли говорить о рациональности йоги?
    (Харківський національний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди, 2019) Лобас, Виктория Владимировна
    В мировой философской практике йоге уделяют огромное внимание: читаются курсы в ведущих университетах мира, открыты различного рода проекты по изучению этого вида духовной техники, продолжаются исследования в области истории, и конечно есть ряд ученых, которые связывают знания о ней, как с научным характером исследований, так и с практическим ее приложением в современной культуре. К сожалению, в отечественной литературе недостаточно внимания уделяется такой древней и актуальной в современном мире философии. В статье мы ставим задачу проанализировать эту сторону многогранной человеческой жизни с позиций современного европейского исследователя. Восточную культуру можно рассматривать в контексте искусства, религии, мифологии, но возникает вопрос: а можно ли ее рассматривать и оценивать в контексте мыслительного, рационального дискурса? На основе древних текстов, на основе работ известных индологов, современных европейских философов предпринята попытка описать рациональность йоги и дать ей определение. Автор выходит на общий характер рациональности Востока, представленный космологически-мифологическим мировоззрением. Делает вывод, что для человека Востока существуют другие нормы и критерии рациональности, нежели для европейски ориентированного мировоззрения. Автор также анализирует характер оформления мышления человека с такой формой мировоззрения.
  • Ескіз
    Документ
    Yoga as a retreat from a modern life
    (Lietuvos sporto universitetas, 2019) Lobas, Viktoria
  • Ескіз
    Документ
    Философия недвойственности в Тайттирия Упанишад (на примере модели Панча Коша)
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2018) Лобас, Виктория Владимировна
  • Ескіз
    Документ
    Два символа абсолютной реальности в Бхагавадгита
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Лобас, Виктория Владимировна
  • Ескіз
    Документ
    Тілесні можливості йога (на прикладі "Йога-сутра Патаджалі")
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Лобас, Вікторія Володимирівна