Кафедра "Біотехнологія, біофізика та аналітична хімія"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/15
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/biotech
Кафедра "Бiотехнологiя, біофізика та аналiтична хiмiя" була створена у 1998 році на базі кафедри "Аналітична хімія", яка у 1940 році була виділена з кафедри хімії в самостійну кафедру. Ініціатива створення кафедри належить доктору технічних наук, професору Миколі Федосовичу Клещеву.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту хімічних технологій та інженерії Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Кафедра провадить освітню, методичну та наукову діяльність у галузі знань "Хімічна та біоінженерія". Крім теоретичних основ біотехнології, велику увагу було приділяється контролю якості і сертифікації біотехнологічної продукції.
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора наук: 1 – технічних, 1 – фармацевтичних; 8 кандидатів наук: 3 – біологічних, 5 – технічних; 2 співробітника мають звання професора, 6 – доцента.
Переглянути
Результати пошуку
Документ Методичні вказівки до виконання атестаційної роботи на здобуття ступеню магістра(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Близнюк, Ольга Миколаївна; Самойленко, Сергій Іванович; Масалітіна, Наталія Юріївна; Бєлих, Ірина Анатоліївна; Варанкіна, Олександра Олександрівна; Бєлінська, Анна ПавлівнаЗгідно із Законом України № 1556-VII «Про вищу освіту»: «Атестація – це встановлення відповідності результатів навчання здобувачів вищої освіти вимогам освітньої програми та/або вимогам програми єдиного державного кваліфікаційного іспиту» [1]. Одна із форм атестації – випускна кваліфікаційна робота визначається Положенням «Про атестацію здобувачів вищої освіти та екзаменаційну комісію» НТУ «ХПІ», освітньо-професійною (науковою) програмою та навчальними планами. Дипломний проєкт та дипломна робота – це вид випускної кваліфікаційної роботи, яку виконують на визначеному рівні вищої освіти [2]. Дипломний проєкт (ДП) виконується по проєктуванню виробу, об’єкту, технологічного процесу, комп’ютерної програми тощо [2]. Дипломна робота (ДР) виконується за одним із напрямків: наукове дослідження, проведення аналізу та теоретичної розробки, моделювання та дослідження процесів і об’єктів [2]. Для інженерних направлень дипломна робота повинна мати характер прикладного наукового дослідження [2]. Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти передбачає набуття здобувачами вищої освіти здатності до розв’язування складних спеціалізованих задач у певній галузі професійної діяльності [2].Документ Методичні вказівки до виконання лабораторних занять з навчальної дисципліни "Промислові технології мікробного синтезу"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Звягінцева, Оксана Вікторівна; Самойленко, Сергій ІвановичОрганізація будь-якого мікробіологічного синтезу практично важливих речовин починається з вивчення фізіології продуцента (характеру живлення продуцента, вплив зовнішніх факторів на стан клітин і популяцій). Ці питання з'ясовуються шляхом оптимізації досліджуваного процесу. Основою для цього є культивування мікроорганізмів в контрольованих і керованих умовах. Зрештою встановлюють склад середовищ і режим культивування, найбільш ефективні і економічно вигідні. Наступним етапом є масштабування процесу та випробування його в промислових умовах. При цьому відбувається поступовий перехід від культивування мікроорганізмів в колбах (отримання посівного матеріалу) до вирощування в лабораторних ферментерах і потім – у промислових установках великого обсягу. Також контролюється відсутність сторонніх мікроорганізмів і бактеріофагів, створюють умови для підтримання високої активності продуцента. Метою проведення лабораторних робіт є поглиблення і закріплення студентами знань та умінь, що забезпечують загальний підхід до оптимального культивування продукції промислової біотехнології, біосинтезу білку та комплексній оцінки якості кінцевого продукту. Результати досліджень описують у розрахунковій роботі, роблять висновки та захищають роботу. В процесі виконання лабораторних робіт студенти досліджують як зміни складу поживних середовищ та умов культивування впливають на вихід та якість білкового продукту. Набуті знання та навички будуть корисними при проведенні технологічних процесів біотехнологічних виробництв.Документ Методичні вказівки до виконання практичних робіт з навчальної дисципліни "Нормативне забезпечення біотехнологічних виробництв"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Звягінцева, Оксана ВікторівнаПрактичні заняття з дисципліни «Нормативне забезпечення біотехнологічних речовин» є важливим етапом навчального процесу, що дозволяє вдосконалювати теоретичну й практичну підготовку студентів. Практичні роботи виконуються відповідно до навчального плану підготовки бакалаврів денної форми навчання студентів спеціальності 162 «Біотехнології та біоінженерія». Метою навчальної дисципліни є використання студентом основ законодавства, що регулює правила створення об’єктів біотехнології та біофармації, здійснення контролю якості біотехнологічної та фармацевтичної продукції, організація виробничої діяльності, стандартизація та оцінка відповідності виробництва, засвоєння та використання принципів і правил належної виробничої практики і подальше застосування одержаних знань та навичок при вивченні загальної та спеціальної технологій, проходженні всіх видів практики, виконанні курсових і дипломних проектів, у майбутній виробничо-практичній роботі. У засвоєнні цього курсу суттєве значення мають як лекційні, так і практичні заняття.Документ Методичні вказівки до виконання практичних робіт з навчальної дисципліни "Генетика"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Клімова, Олена Михайлівна; Звягінцева, Оксана ВікторівнаПрактичні заняття з дисципліни «Генетика» важливим етапом навчального процесу, що дозволяє вдосконалювати теоретичну й практичну підготовку студентів. Практичні роботи виконуються відповідно до навчального плану підготовки бакалаврів денної форми навчання студентів спеціальності 162 «Біотехнології та біоінженерія». Метою навчальної дисципліни є формування у студентів систему знань про закономірності та механізми спадковості i мінливості на молекулярному, клітинному, організменному, популяційному рівнях.Документ Методичні вказівки до виконання практичних робіт з навчальної дисципліни "Моделювання та оптимізація систем та процесів в біотехнології"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Бєлінська, Анна ПавлівнаДисципліна «Моделювання та оптимізація систем та процесів в біотехнології» має на меті ознайомити студентів із сучасними підходами та інструментами моделювання біотехнологічних процесів, а також методами оптимізації для підвищення ефективності систем у біотехнології та біоінженерії. Особлива увага приділяється математичному моделюванню, використанню спеціалізованого програмного забезпечення та методам оптимізації, які дозволяють удосконалювати процеси виробництва біологічних продуктів і підвищувати продуктивність біосистем. Актуальність вивчення цієї дисципліни обумовлена швидким розвитком біотехнологій, які відіграють важливу роль у фармацевтичній промисловості, медицині, агробіотехнології та інших галузях. Застосування моделей та методів оптимізації дозволяє вдосконалювати технологічні процеси, знижувати витрати ресурсів і покращувати якість кінцевих продуктів. Моделювання також є основою для прогнозування поведінки біологічних систем та процесів, що сприяє їх точнішому контролю та регулюванню. Ці методичні вказівки розроблені для проведення практичних робіт з дисципліни «Моделювання та оптимізація систем та процесів в біотехнології» для студентів спеціальності 162 «Біотехнології та біоінженерія». У методичних вказівках представлені практичні завдання, які охоплюють ключові аспекти курсу, надаючи студентам можливість застосовувати теоретичні знання для аналізу та оптимізації біотехнологічних процесів. Кожна практична робота містить назву, опис мети, теоретичну частину, яка поглиблює знання студентів, практичні завдання, форму звіту та контрольні запитання для самоперевірки. Виконання практичних робіт сприяє розвитку у студентів навичок системного аналізу, зокрема вміння моделювати складні біотехнологічні процеси та знаходити оптимальні рішення для їх покращення. Студенти навчаться використовувати математичні методи для розв’язання прикладних задач у біотехнології, а також інтегрувати отримані знання в подальшій науковій діяльності та професійній практиці.Документ Методичні вказівки до виконання практичних робіт з навчальної дисципліни "Біоматеріалознавство та інженерія біотканин"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Бєлінська, Анна ПавлівнаДисципліна «Біоматеріалознавство та інженерія біотканин» спрямована на ознайомлення студентів з новітніми матеріалами, що використовуються у медицині для заміщення або відновлення біологічних тканин та органів. Особлива увага приділяється біосумісності матеріалів, їхній взаємодії з біологічними середовищами, а також можливостям регенеративної медицини та інженерії біотканин. Актуальність вивчення цієї дисципліни зумовлена стрімким розвитком медичної науки та технологій, спрямованих на вирішення складних задач реконструктивної хірургії, трансплантології та кардіохірургії. На сучасному етапі дослідження в області біоматеріалів та інженерії біотканин стають основою для створення штучних органів та тканин, систем доставки лікарських засобів та інноваційних методів лікування хронічних захворювань. Ці методичні вказівки призначені для проведення дистанційних практичних робіт з дисципліни «Біоматеріалознавство та інженерія біотканин» для студентів спеціальності 162 «Біотехнології та біоінженерія». У методичних вказівках наведені практичні завдання, що охоплюють основні розділи курсу, які забезпечують студентам можливість глибшого розуміння основних концепцій цієї галузі. Кожна практична робота включає назву, опис мети, теоретичну частину, яка розширює знання студентів, та практичне завдання, форму звіту з практичної роботи, а також можливі додаткові завдання. Виконання практичних робіт допоможе студентам розвинути аналітичне мислення, зокрема аналізувати наукову літературу, оцінювати методи дослідження та інтерпретувати отримані результати. Студенти отримають практичні навички оцінки ряду характеристик біоматеріалів. Крім того, практичні роботи сприятимуть кращому засвоєнню теоретичних знань, дозволяючи застосовувати їх на практиці, аналізуючи реальні наукові дані, а також розвивати навички самостійного наукового дослідження та застосування набутих знань у майбутній професійній діяльності. Після кожної практичної роботи наведені контрольні запитання для перевірки знань.Документ Методичні вказівки до виконання розрахункового завдання з курсу "Фізико-хімічні методи аналізу"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Самойленко, Сергій ІвановичІндивідуальне завдання з дисципліни "Фізико-хімічні методи аналізу" представляє собою розрахункову роботу, яка складається із набору задач за вивченими темами. Завдання здається викладачу згідно плану навчального процесу. Оцінка виставляється після перевірки викладачем та захисту студентом індивідуального завдання.Документ Методичні вказівки до виконання розрахункової роботи з дисципліни "Устаткування біотехнологічних виробництв"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Самойленко, Сергій ІвановичДисципліна "Устаткування біотехнологічних виробництв" належить до циклу професійної та практичної підготовки здобувачів вищої освіти та призначена надати базові знання з технологічного втілення процесів біосинтезу і отримання цінних біологічно активних речовин та продуктів з використанням мікроорганізмів та інших біологічних об’єктів.Документ Методичні вказівки до лабораторних робіт "Методи аналізу біологічних та біофармацевтичних систем. Хімічні методи аналізу"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Бєлих, Ірина Анатоліївна; Самойленко, Сергій Іванович; Ларінцева, Надія ВікторівнаБіологічні системи представляють собою комплекс сполук різної природи. Різноманітність об’єктів дослідження є однією з характерних особливостей аналізу біологічних об’єктів. Застосування окремо аналітичних методів не дає можливості повністю охарактеризувати склад та будову окремих компонентів біологічної або біофармацевтичної системи. Тільки в комплексі хімічний, фізико-хімічний і біологічний аналіз дає можливість здійснити уявлення про склад та будову біологічної системи або об’єкта. Методи аналізу можуть бути класифіковані на основі різних принципів або підходів. Їх можна класифікувати за тим явищем, яке застосовується для одержання аналітичної інформації про склад речовин. 1. Хімічні методи, в яких використовують хімічні реакції. 2. Фізико-хімічні методи ґрунтуються на використанні взаємодії речовини з фізичними параметрами, цій дії передує хімічна реакція. 3. Фізичні методи аналізу використовують ці ж взаємодії без хімічної реакції. 4. Біологічні методи засновані на біохімічних процесах та взаємодії речовини з мікроорганізмами. Велике значення методи аналізу мають в промисловому виробництві, де є необхідним контроль продукції на кожному етапі виробництва. В методичних вказівках вміщено посилання на оригінальні праці, опубліковані в навчальних посібниках та наукових журналах, де студенти можуть знайти більш глибокий і докладний виклад окремих питань аналізу біологічних систем та біофармацевтичних препаратів. Це допоможе ввести студентів в курс сучасних методів аналізу, стимулювати участь їх у наукових дослідженнях. Методичні вказівки призначені для закріплення вмінь та практичних навиків студентів спеціальності 162 "Біотехнології та біоінженерія" з наступних дисциплін: "Методи аналізу біологічних систем", "Методи аналізу біофармацевтичних препаратів", "Аналітична хімія". Усі цитати, цифровий та фактичний матеріал, бібліографічні відомості перевірені. Написання одиниць відповідає стандартам.Документ Методичні вказівки до лабораторних робіт "Методи аналізу біологічних та біофармацевтичних систем. Фізико-хімічні методи аналізу"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Бєлих, Ірина Анатоліївна; Самойленко, Сергій Іванович; Варанкіна, Олександра ОлександрівнаБіологічні системи представляють собою комплекс сполук різної природи. Різноманітність об’єктів дослідження є однією з характерних особливостей аналізу біологічних об’єктів. Застосування окремо аналітичних методів не дає можливості повністю охарактеризувати склад та будову окремих компонентів біологічної або біофармацевтичної системи. Тільки в комплексі хімічний, фізико-хімічний і біологічний аналіз дає можливість здійснити уявлення про склад та будову біологічної системи або об’єкта. Методи аналізу можуть бути класифіковані на основі різних принципів або підходів. Їх можна класифікувати за тим явищем, яке застосовується для одержання аналітичної інформації про склад речовин. 1. Хімічні методи, в яких використовують хімічні реакції. 2. Фізико-хімічні методи ґрунтуються на використанні взаємодії речовини з фізичними параметрами, цій дії передує хімічна реакція. 3. Фізичні методи аналізу використовують ці ж взаємодії без хімічної реакції. 4. Біологічні методи засновані на біохімічних процесах та взаємодії речовини з мікроорганізмами. Велике значення методи аналізу мають в промисловому виробництві, де є необхідним контроль продукції на кожному етапі виробництва. В методичних вказівках вміщено посилання на оригінальні праці, опубліковані в навчальних посібниках та наукових журналах, де студенти можуть знайти більш глибокий і докладний виклад окремих питань аналізу біологічних систем та біофармацевтичних препаратів. Це допоможе ввести студентів в курс сучасних методів аналізу, стимулювати участь їх у наукових дослідженнях. Методичні вказівки призначені для закріплення вмінь та практичних навиків студентів спеціальності 162 "Біотехнології та біоінженерія" з наступних дисциплін: "Методи аналізу біологічних систем", "Методи аналізу біофармацевтичних препаратів", "Фізико-хімічні методи аналізу", "Сенсорні системи в промисловій біотехнології", "Сенсорні системи в біофармації", "Промислова біотехнологія". Усі цитати, цифровий та фактичний матеріал, бібліографічні відомості перевірені. Написання одиниць відповідає стандартам.