Кафедра "Економіка бізнесу і міжнародні економічні відносини"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1316
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/bapm
Від 2021 року кафедра має назву "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини", попередня назва – "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин".
Кафедра заснована в 1950 році, первісна назва – кафедра "Економіка промисловості та організації підприємств", у подальшому перейменовувано на: кафедра "Економіка і організація хімічної і приладобудівної промисловості" (1984); кафедра "Організація виробництва та управління персоналом" (1997); кафедра "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин"; кафедра "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини" (2021).
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" . Міжнародні зв’язки кафедри збагачують навчальний процес досягненнями іноземних науковців.
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють : 6 докторів економічних наук, 19 кандидатів наук: 17 економічних, 2 – технічних; 7 співробітників мають звання професора, 16 – доцента.
Переглянути
Результати пошуку
Документ Організаційна структура комплаєнс на промисловому підприємстві(НТУ "ХПІ", 2018) Кобєлєва, Тетяна ОлександрівнаУ статті розглянуті питання формування організаційного механізму комплаєнс на промисловому підприємстві. Результативність комплаєнс орієнтована на створення для бізнесу адекватної системи контролю, включаючи попереджувальні і спрямовані на виявлення скоєних порушень процедури та навчальні програми. Сьогодні комплаєнс є важливою ланкою системи корпоративного управління організацією в цілому, починається у вищому менеджменті і транслюється на всіх рівнях бізнесу. Вищий менеджмент підприємства здійснює лінійне і функціональне керівництво всіма структурними підрозділами. Особливе місце в цій структурі належить організаційно-правовому підрозділу (управління), до складу якої і повинні в основному входити комплаєнс-підрозділу. До основних завдань комплаєнс-підрозділів автором віднесені наступні: відповідно до цілей і завдань комплаєнс-підрозділів розробити штатний розклад і посадові інструкції кожного співробітника; дослідження і аналіз минулого, існуючого і майбутнього на підприємстві в сфері інтересів комплаєнс; виявлення, оцінка та прогнозування комплаєнс-ризиків; формування, розробка та впровадження різного роду директив, політик, процедур, рекомендацій поведінки підприємства і його співробітників при появі комплаєнс-ризиків; контроль виконання розроблених комплаєнс-підрозділами документів. Запропоновано організаційний механізм створення і управління комплаєнс-службою на промисловому підприємстві. Обґрунтовано її структурні елементи і основні функції. Доведено, що ефективна структура комплаєнс забезпечує високий рівень сприйняття діяльності промислового підприємства його вищого менеджменту. Розуміння керівництва підприємства і оцінка важливості повноцінно і ефективно функціонуючої системи комплаєнс-контролю допоможе знизити ймовірність виникнення ризику упущеної вигоди, виникнення навмисних або ненавмисних збитків і ризику втрати ділової репутації. Комплаєнс може бути корисний як консультант з питань застосування внутрішньої політики, стратегії і тактики розвитку бізнес-процесів компанії. Взаємодія комплаєнс-контролю з бізнес-підрозділами забезпечує своєчасне виявлення та мінімізацію або усунення комплаєнс-ризиків. Розроблені пропозиції апробовані на практиці в машинобудівному комплексі Харківського промислового регіону. Детально розглянуто організаційні питання створення і функціонування комплаєнс-служби на прикладі Харківського тракторного заводу. Розроблено конкретні рекомендації щодо вдосконалення організаційного механізму функціонування комплаєнс-служби на промисловому підприємстві.Документ Compliance-risks(2017) Sikorska, Małgorzata; Veres Somosi, Mariann; Pererva, P. G.Compliance-risk is an intermediate element of two concepts - the probability of occurrence of losses appears due to non-compliance by the organization and its employees with the requirements of legislation, regulatory legal acts of the authorized body, internal documents regulating the procedure for rendering services and conducting operations in the financial market, as well as legislation of foreign states that exert influence on the company's activities and is minimized with the qualitative construction of the compliance system.Документ Anti-corruption compliance in the enterprise's program(2017) Kocziszky, György; Veres Somosi, Mariann; Pererva, P. G.A company should make a detailed analysis of the market subjects, consider theoretical and practical aspects of organizing sale and retail trade, create an up-to date package of sale-activating programs. The company’s marketing department should carry out the following tasks: working with established customers and attracting new ones, organizing execution of orders and deliveries, collecting payment for the supplied products in the shortest possible time and many others.Документ Compliance as a tool to combat corruption(2017) Sikorska, Małgorzata; Veres Somosi, Mariann; Pererva, P. G.In modern views on the problems of internal control, various attempts to combine and convert the experience of sociology, political science, jurisprudence and psychology in the economic dimension are becoming increasingly popular. Compliance is undoubtedly one such approach. The central link that connects compliance with other social sciences is the notion of a norm, which is developed, for example, within the framework of law, but specific mechanisms for its implementation are related to economic entities at the micro level. The concept of norm is connected with institutionalism, which is another integrative direction in economic theory.Документ Compliance audit of antimonopoly legislation(2017) Sikorska, Małgorzata; Veres Somosi, Mariann; Pererva, P. G.Compliance management is often associated only with monitoring of the media or social networks for negative reviews or publications. In practice, the procedures for evaluating antimonopoly legislation, managing the risk of loss of business reputation are no less, and perhaps even more closely related to the analysis of counterparty credit risks and compliance risks, because require verification of the existence of beneficiaries in lists of sanctions and anti-corruption lists.Документ Compliance of antimonopoly legislation(2017) Sikorska, Małgorzata; Veres Somosi, Mariann; Pererva, P. G.Публікація Compliance program of an industrial enterprise: the essence and content(Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, 2017) Pererva, P. G.; Kosenko, Oleksandra; Tkachov, M. M.The article gives a scientific analysis of the term «compliance» is used to denote the continuous efforts of the organization to comply with all applicable domestic and foreign laws, regulations and rules applicable to its activities, including its own internal corporate policies and procedures. For many years compliance was of great significance only in industries that have traditionally heavily regulated, such as healthcare and financial services. However, after the entry into force of the anti-corruption legislation in Ukraine in all industries have been regulated tightly enough, and for each legal entity (or unit) there was a need for tight monitoring of compliance with industrial enterprises of the countless existing laws, rules and regulations. Ultimately, the essence of a robust compliance program is not only to avoid investigation, but for the most part in the formation of the ethical environment in which business can thrive.Публікація Principles of the compliance program of industrial enterprise(Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, 2017) Kobielieva, T. O.; Mygushchenko, R.; Tkachova, N. P.Occupying a leading position in the industry, the enterprise should be aware of its high responsibility for transparency, ethics and the legitimacy of doing business. In order to maintain and maintain its high business reputation to the state, shareholders, customers, partners, competitors and the society as a whole, the company throughout its operations must actively develop a corporate system to ensure compliance with applicable laws and ethical business conduct ("compliance"). To achieve this goal, the enterprise must be guided by certain principles. The basic principles of compliance are determined by the Basel Committee on Banking Supervision in the document "Compliance and Compliance Function in Banks". This document was issued by this committee in April 2005. In spite of the fact that initially the Basel Committee defined compliance principles for the banking sector of the economy, at the present time they basically approach the activities of any enterprise or institution. At the same time, as the results of our studies show, there are certain differences in the structures and content of compliance principles, which depend on the scope of application of the program's compliance (banks, institutions, industrial enterprises, etc.).Документ Экономико-математическая модель оценки уровня ремонтного производства(НТУ "ХПИ", 2014) Погорелов, Сергей Николаевич; Погорелов, Николай ИвановичВ работе рассматриваются важнейшие современные научные концепции инновационной деятельности в обслуживаемые производства промышленных предприятий. Рассмотрена структура, состояние, основные тенденции и особенности форм и методов активизации инновационной деятельности, механизм и специфика создания и коммерциализации инноваций, экономические вопросы технического обслуживания и ремонта оборудования в условиях роста НТП.