Кафедра "Облік і фінанси"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1125
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/acctfin/main
Кафедра "Облік і фінанси" створена в 2021 році на основі кафедр "Бізнес-аналітика, облік і готельно-ресторанна справа" та "Міжнародний бізнес і фінанси" (НАКАЗ 552 ОД від 26.11.2021 року).
Кафедра "Бізнес-аналітика, облік і готельно-ресторанна справа" носила цю назву від червня 2021 року, попередня назва – "Економічний аналіз та облік". Кафедра "Міжнародний бізнес та фінанси заснована в 1996 році.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 5 докторів економічних наук, 17 кандидатів наук: 15 –економічних, 2 – технічних; 4 співробітника мають звання професора, 11 – доцента.
Переглянути
Результати пошуку
Документ Fiscal decentralization influence on public services efficiency and economic growth(ТОВ " Фінтехальянс ", 2023) Kaneva, Tetiana; Karpenko, Maksym; Nasibova, Olha V.; Tabenska, Julia; Tomniuk, TetianaTheoretically, fiscal decentralization is associated with growing up in the public administration's efficiency and fostering economic growth. But the mentioned things depend on numerous factors and strongly differ from country to country. This article aims to assess the efficiency of public services, provided by local governments, determine the role of fiscal decentralization in this process, and evaluate the fiscal decentralization impact on economic growth. We found that the highest level of public service quality was demonstrated in Estonia and Slovenia among the 15 counties of Central and Eastern Europe. There was no evidence that fiscal ecentralization had strong interconnections with the efficiency of public services. The results showed that revenue ecentralization harms the GDP per capita growth and expenditure decentralization has only a tiny pos itive impact on economic growth in Central and Eastern Europe over the 2010-2022 period. The authors concluded that the efficiency of the local budget's expenditures should be increased, cause the enhancement of the public expenditures-to-GDP ratio would have adverse effects without institutional improvement.Документ Financial regulation of social development in Ukraine(ТОВ "Фінтехальянс", 2021) Nasibova, Olha V.; Lyashko, D. Yu.; Chemchykalenko, R. A.; Shelest, O. A.; Diachenko, K. S.Розглянуто регулювання державних фінансів, які впливають на розвиток країни та орієнтовані на підтримку населення країни. Наголошено, що для реалізації соціальної функції держави метою доходів і видатків державного бюджету є створення та побудова державних коштів, що забезпечують основні параметри життя особистості та суспільства. Визначено, що соціальна мета трансфертів із державного бюджету до місцевих бюджеті полягає в забезпеченні цілісності національного суспільства, соціальній гармонії та стабільності в суспільстві шляхом розподілу державних фінансових потоків і суспільних благ між регіонами країни задля сприяння сталому соціально-економічному та культурному розвитку окремих регіонів і країн загалом. Акцентується увага на основних особливостях фінансового забезпечення державних соціальних програм: фінансова підтримка реалізується відповідно до ухвалених нормативних актів, а це свідчить про те, що процеси створення і спрямування фінансових ресурсів для реалізації державних соціальних програм контролюються державними органами і громадянським суспільством. Це кошти суб’єктів господарювання, домогосподарств, іноземних держав (прямо чи опосередковано), кошти міжнародних організацій і фондів, кошти державного і місцевих бюджетів. Фінансова підтримка соціальних програм — це виділення певної суми коштів на виконання завдань, пов’язаних із цим процесом, визначених у соціальній і фіскальній політиці держави. Окреслено, що фінансова підтримка є одним із факторів, які впливають на якість життя шляхом розвитку конкретного соціального об’єкта. Узагальнено, що функціональна сукупність окремих елементів і процесів соціальної реальності створює систему суспільного відтворення. В окремому господарстві відтворення відбувається у формі безперервного циклу, адекватного доходу чи капіталу, для забезпечення життя та господарської діяльності окремої особи. Водночас певні параметри відтворення не тільки реалізуються безпосередніми учасниками процесу, а й навмисно встановлюються і коригуються ними. Визначено, що основним джерелом фінансових ресурсів у сфері соціального захисту населення є ВВП у процесі розподілу і перерозподілу, які можна поділити на три основні групи: централізовані державні фонди, державні децентралізовані фонди, приватні соціальні фонди.Документ Financial support of social protection of the population in countries with developed and transformation economy(Akademické sdružení MAGNANIMITAS, Czech Republic, 2021) Chugunov, Igor Ya.; Nasibova, Olha V.The article is devoted to the analysis of functioning models of social protection of the population, which influence the choice of principles of financing social expenditures in countries with developed and transformational economies. The existing typology of social protection systems is studied, their main criteria and features are highlighted. An assessment of the level of financial support for social protection of the population for 2004-2018 is carried out; the total expenditure on social protection per capita in countries with developed and transformational economies are analyzed. Emphasis is made on pension benefits in gross domestic product as the main indicator for assessing the financial capacity of the country's pension system.Документ Public funding of social protection: Impact on social indicators in Eurozone countries(LLC “Consulting Publishing Company "Business Perspectives", 2021) Chugunov, Igor Ya.; Nasibova, Olha V.Social protection has long been a relevant subject of scientific debate. Its development is interrelated with the study of fiscal factors (collection of social contributions), establishment of major social protection vectors, and confirmation of hypotheses about the link between social protection policy and the resulting socio-economic indicators. The purpose of the paper is to study the impact of public funding of social protectionon social indicatorsusing the example of Eurozone countries. To this end, a number of economic and mathematical methods of analysis were applied to process panel data of seventeen countries for the last fifteen years, including the calculation of the relative rate of variation, regression dependence statistics, and cluster analysis. The study established the irrelevance between the scope of the fundingof spending on social protection and social contributions (coefficient of determination R2=0.255). As illustrated, social indicators are determined not only by the amount of funding of social spending, but also by the structure of the social protection system, in particular, the focus on assistance to families with children and disability compensation (coeffi cient of determination R2>0.3). The general level of public funding for social spending items results in the 69% income inequality index andis behind 58% of non-economic parameters affecting life quality. The information outlined in the papercan serve as a basis for the formation of social and budgetary policy, as well as the revision of the structure and scope of social protection funding toensure an efficient impact on the quality of life of the population.