Кафедра "Облік і фінанси"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1125
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/acctfin/main
Кафедра "Облік і фінанси" створена в 2021 році на основі кафедр "Бізнес-аналітика, облік і готельно-ресторанна справа" та "Міжнародний бізнес і фінанси" (НАКАЗ 552 ОД від 26.11.2021 року).
Кафедра "Бізнес-аналітика, облік і готельно-ресторанна справа" носила цю назву від червня 2021 року, попередня назва – "Економічний аналіз та облік". Кафедра "Міжнародний бізнес та фінанси заснована в 1996 році.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 5 докторів економічних наук, 17 кандидатів наук: 15 –економічних, 2 – технічних; 4 співробітника мають звання професора, 11 – доцента.
Переглянути
Результати пошуку
Документ Methodological guidelines for the implementation of practical work in the academic discipline "Financial security and financial risks"(National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", 2024) Yurieva, I. A.Financial security of the enterprise is the ability of the organization to ensure the stability and growth of its financial resources, to minimize risks and threats to financial assets. This is an important aspect of company management, especially in conditions of economic instability and competition. In order to develop practical skills from the lecture material of the financial security and financial risks course, according to the syllabus, practical work of the discipline is provided in the amount of 38 hours. The main components of the company's financial security are the protection of financial resources, which includes asset management, liquidity, reduction of losses from unscrupulous activities or financial fraud; risk management, such as assessment and minimization of risks related to investments, operational activities, loans, etc. Also, the main components of the practical study of the subject are financial planning - forecasting income and expenses to ensure the stability and development of the enterprise; information protection – protection of financial and commercial information from interference by third parties; control and audit - internal and external control of financial flows and operations with the aim of timely detection of violations or deviations.Документ Methodological instructions for the performance of control works in the academic discipline "Financial security and financial risks"(National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", 2024) Yurieva, I. A.The purpose of studying the discipline is the formation of a knowledge system on the issues of ensuring financial security and financial risks as a component of economic and national security, as well as those functional elements that directly affect the level of development of the state's economic system in the conditions of global transformations. As a result of studying the discipline "Financial security and financial risks," students should not only master the basics of the theory of economic and financial security and financial risks but also learn to evaluate the economic processes taking place in society objectively, navigate in the information space, thoroughly analyze and understand the problems and trends in the development of the country's financial system.Документ Methodological materials before the execution of control works on the educational discipline "Code of Professional Ethics for Accountants and Auditors"(National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", 2024) Yurieva, I. A.The course 'Code of Professional Ethics for Accountants and Auditors' aims to develop a deep understanding of the ethical principles and standards governing accountants' and auditors' professional activities. Professional ethics is the foundation of trust between professionals, clients, society, and regulators, and compliance with ethical standards is an essential aspect of every professional's work. This course covers the basic concepts of professional ethics and the current challenges faced by accountants and auditors in today's economy. The main emphasis is placed on the importance of adherence to the International Federation of Accountants (IFAC) Code of Ethics and local ethical standards.Документ Methodical instructions for the implementation of control works in the discipline "Compliance-management in the financial and credit sphere"(National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", 2024) Yurieva, I. A.The study of published scientific papers, theoretical concepts, relevant methodological support and empirical analysis of compliance management practices in financial and credit institutions allowed the author to identify the most pressing issues that require scientific solutions. Compliance is one of the prerequisites for the implementation of strategic decisions to ensure business continuity in terms of fulfilling previously assumed obligations. The purpose of studying the discipline is to analyse and systematise general approaches to the organisation of compliance management in financial and credit institutions in order to reveal the optimal strategies, methodologies and tools necessary to ensure a high level of compliance with legislation, regulatory requirements and ethical standards in the activities of enterprises. Every organisation, being an integral part of society, is responsible for complying with the rules of behaviour established in society. As a result, there is a growing number of managers who are aware of the need to implement a comprehensive approach to monitoring and evaluating the compliance of implemented strategies with existing norms and standards.Документ Lecture notes for the course "Social and labour relations in the organisation of accounting activities"(National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", 2024) Yurieva, I. A.Lecture notes for the course includes the main issues related to the theory of social and labour relations from the point of view of organising accounting activities. The course is an elective course in the humanitarian and socio-economic training block taught to bachelors in their fourth year. It is intended to develop students' theoretical knowledge of the content of social and labour relations, the regulatory framework of social and labour relations in Ukraine, the principles on which social and labour relations are based, the structure and indicators of labour resources assessment.Документ Methodical instructions to perform independent work in the discipline "Аnalytical tools for financial and economic security"(National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", 2024) Yurieva, I. A.; Tkachenko, M. O.Independent tasks are performed by students individually on the basis of the information received (these sources are necessary for master's theses) and meet the requirements of the standard course programme "Analytical tools for financial and economic security of the enterprise".Документ Methodical instructions to perform the control work in the discipline "Аnalytical tools for financial and economic security"(National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", 2024) Yurieva, I. A.; Tkachenko, M. O.Objective of the discipline: study of methodological approaches to solving the problem of implementing tools for financial and economic security of enterprises, mastering the knowledge and skills necessary for: - analysis and diagnostics of the financial and economic condition of the enterprise; - development of skills to identify violations of financial, banking, budgetary, tax, insurance, personnel, and other components of the discipline, to analyse and establish the causes of their occurrence and ways to overcome them; - development of skills to properly carry out measures and use means, monitor the implementation of proposals to eliminate identified shortcomings, violations and threats to the economic security of the enterprise; - identification and assessment of threats to the economic security of the enterprise; - development and implementation of measures to protect the financial and economic security of the enterprise. Formation of competences that allow: to use modern methods and tools for analysing financial and economic security; to make informed management decisions to protect the economic security of the enterprise; to effectively counteract internal and external threats to the financial and economic security of the enterprise. Study of the following topics: theoretical foundations of financial and economic security; methodology for analysing the financial and economic state of an enterprise; system of indicators of financial and economic security; methods of diagnosing and assessing threats to the financial and economic security of an enterprise; development and implementation of a system for protecting the economic security of an enterprise; monitoring and control of the financial and economic security of an enterprise.Документ Methodical instructions to perform independent work in the discipline "Financial diagnostics in anticrisis management"(National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", 2024) Yurieva, I. A.; Tkachenko, M. O.Modern enterprises become most vulnerable in the event of a crisis caused by economic, financial, technological and other factors. In view of this, enterprises should actively use all modern tools of various methods of financial analysis, which are the basis for qualitative diagnostics of the crisis state. At the same time, systematic diagnostics of the financial condition in crisis management. The discipline "Diagnostics of Financial Condition in Crisis Management" examines the methods of assessing the financial condition of an enterprise in crisis management. In addition, the course provides tools for analytical diagnostics of the possible emergence of negative phenomena in economic activity that may lead to bankruptcy in order to develop measures aimed at improving the financial condition of the enterprise and crisis management. The practical application of this discipline consists in discussing discussion issues in classroom classes, as well as performing practical exercises that develop skills in assessing and analysing the financial and economic condition of the enterprise, its effective management, taking into account the conditions of its activities in a state of crisis of varying degrees of severity, as well as solving problematic issues of crisis management. The subject of the discipline is the methodology and tools for applying financial and economic analysis approaches in crisis management of national economy sectors. The programme of the discipline consists of two substantive modules: Module 1 "Problems of financial diagnostics in crisis management of an enterprise" and Module 2 "Analytical tools for financial diagnostics of the enterprise".Документ Оптимізація управлінського апарату в системі соціально-трудових відносин(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Юр'єва, Ірина АнатоліївнаОдним з найважливіших напрямків забезпечення соціальної спрямованості ринкової економіки є раціонально побудована організація праці на всіх рівнях управління. Участь України у світовому ринку праці передбачає організацію соціально-трудових відносин відповідно до міжнародних норм, інтеграцію національної системи відносин між працею і капіталом у систему, визнану світовим співтовариством. Це обумовлює необхідність дослідження проблем, пов’язаних із приведенням національного законодавства у відповідність до міжнародних трудових норм, вивчення та узагальнення вітчизняного і закордонного досвіду регулювання соціальнотрудових відносин, опанування «технології» оцінювання їх стану та розроблення пропозицій щодо вдосконалення з урахуванням світових надбань у цій галузі. Організована на науковій основі праця є провідним чинником росту її продуктивності – основи забезпечення конкурентноздатності господарюючих суб'єктів ринкової економіки. Організація праці означає приведення трудової діяльності людей у певну систему, яка характеризується сукупністю елементів та їх стійкими взаємозв'язками, змістом функціонування цих елементів, напрямками та динамікою їх розвитку. У межах підприємства першорядне значення для організації праці здобувають питання правильного розміщення працівників у виробництві на основі раціонального поділу праці й сполучення професій, спеціалізації і розширення зон обслуговування. Оптимізація управлінського апарату в системі соціально-трудових відносин в першу чергу вимагає зміни структури апарата стосовно рішення пріоритетних завдань антикризового управління, а саме застосування функціонального, ієрархічного, технологічного перерозподілу робіт і людей; про друге - призначення менеджерів відповідно до їхніх антикризових функцій (на основі посадової, професійної, кваліфікаційної і особистісної відповідності характеру та змісту антикризових функцій); по третє - удосконалення вертикальних і горизонтальних внутріапаратних і внутріфірмових комунікацій у ракурсі антикризових завдань, де головною метою є прискорення руху інформації, скорочення процедур прийняття рішень і забезпечення швидкого та неухильного виконання команд. Формування антикризових стратегічних планів належить до найбільш відповідальних і вагомих питань, оскільки саме обґрунтований вибір антикризових заходів забезпечує висновок підприємства зі стану кризи з найменшими втратами в найкоротший термін. Антикризова програма являє собою систему заходів, спрямованих на запобігання або усунення несприятливих для бізнесу явищ за допомогою використання всього потенціалу сучасного менеджменту, розробки й реалізації на підприємстві спеціальної програми, яка має стратегічний характер, дозволяє відсторонити тимчасові труднощі, зберегти й використовувати ринкові позиції підприємства, опираючись на свої сильні сторони з використанням власних ресурсів. Відтак існує нагальна потреба теоретичного опрацювання методів, прийомів, принципів оптимізації інтересів сторін соціально-трудових відносин за кризових економічних умов.Публікація Фінансово-економічні засади виживання кризового підприємства в системі соціальної відповідальності(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Юр'єва, Ірина Анатоліївна; Кочетова, Тетяна ІванівнаВ сучасних економічних умовах виживають тільки підприємства з стійким потенціалом виживання, які можуть швидко і адекватно реагувати на зміни зовнішнього і внутрішнього середовища, що можливо лише при розвиненій системі антикризового планування на підприємстві. У житті підприємства кризи або погроза криз - постійне явище. Першопричиною, тобто можливістю виникнення криз, є розрив між виробництвом і споживанням товарів. Сутність економічної кризи проявляється в надвиробництві товарів стосовно платоспроможного сукупного попиту, у порушенні умов відтворення суспільного капіталу, у масових банкрутствах фірм, росту безробіття та інших соціально-економічних потрясіннях. Формування антикризової програми належить до найбільш відповідальних та вагомих питань, оскільки саме обґрунтований вибір антикризових заходів забезпечує виведення підприємства зі стану кризи з найменшими втратами у найкоротші терміни. антикризової програми, тобто оптимального переліку антикризових заходів та послідовності їх реалізації, належать до найменш розроблених. Антикризова програма являє собою систему заходів, спрямованих на запобігання або усунення несприятливих для бізнесу явищ за допомогою використання всього потенціалу сучасного менеджменту, розробки і реалізації на підприємстві спеціальної програми, яка має стратегічний характер, дозволяє усунути тимчасові труднощі, зберегти і використати ринкові позиції підприємства, спираючись на свої сильні сторони з використанням власних ресурсів. Підприємство повинно використовувати у повному обсязі всі п’ять видів ресурсів: матеріальні, людські, фінансові, інформаційні, часові. Розробляти їх постійний моніторинг. Потенціал виживання підприємства, як відкритої системи, передумови успішного функціонування якого необхідно шукати не на самому підприємстві, а за його межами.