Кафедра "Облік і фінанси"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1125
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/acctfin/main
Кафедра "Облік і фінанси" створена в 2021 році на основі кафедр "Бізнес-аналітика, облік і готельно-ресторанна справа" та "Міжнародний бізнес і фінанси" (НАКАЗ 552 ОД від 26.11.2021 року).
Кафедра "Бізнес-аналітика, облік і готельно-ресторанна справа" носила цю назву від червня 2021 року, попередня назва – "Економічний аналіз та облік". Кафедра "Міжнародний бізнес та фінанси заснована в 1996 році.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 5 докторів економічних наук, 17 кандидатів наук: 15 –економічних, 2 – технічних; 4 співробітника мають звання професора, 11 – доцента.
Переглянути
Результати пошуку
Документ Financial justification for the use of innovative digital marketing tools(Sumy State University, 2024) Tataryntseva (Kurbatova), Yuliia; Manoylenko, Oleksandr; Shmatko, NataliiaThis article presents a comprehensive study aimed at analysing the impact of innovative digital marketing tools on the promotion of dairy products. This study is relevant because of the rapid dynamics of the digital environment and the need for enterprises to adapt to new marketing trends. The article investigates the feasibility of using innovative digital marketing tools in accordance with the segments of the target audience on the basis of the definition of their values. The main problem is the lack of scientific justification for the choice of innovative digital marketing tools for potential audiences, as well as the analysis of the feasibility of digital marketing costs. The hypothesis of the study is that, on the basis of the analysis of the values of consumer groups, as well as the analysis of the feasibility of marketing costs, it is possible to select the most relevant innovative digital marketing tools. The main purpose of the study is to justify the use of innovative digital marketing tools on the basis of consumer values, as well as to justify the feasibility of digital marketing costs on the basis of the analysis of financial statements. The methodology included cluster analysis of the target audience and analysis of financial ratios. One of the key stages of the study was the cluster analysis of the target audience, which allowed us to identify different consumer segments with different needs and values. Three clusters of consumer audiences in the dairy industry were identified, the corresponding values of customers in the clusters were substantiated, and recommendations for identifying innovative digital marketing tools were proposed, taking into account the feasibility of the marketing costs of the enterprise. The key coefficients for making informed management decisions on the feasibility of digital marketing costs are allocated. By analysing these coefficients, an enterprise can assess its financial capabilities and make a decision on how to invest in innovative digital marketing tools. This allows enterprises to make informed decisions about investing in digital marketing, minimizing financial risk and increasing the chances of successful implementation of marketing strategies. This study significantly adds to the body of knowledge in the field of digital marketing by offering a scientifically based approach to the selection of innovative marketing tools on the basis of the analysis of consumer value and the financial feasibility of costs. The practical application of the research results lies in the ability of dairy enterprises to promote their products online on the basis of a thorough selection of innovative digital marketing tools, reducing financial risk. This creates a basis for further research in the field of digital marketing, particularly in the context of the integration of innovative digital marketing tools and their impact on consumer behaviour.Документ Методичні рекомендації щодо формування організаційно-економічного забезпечення цифрового маркетингу на підприємстві(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Татаринцева (Курбатова), Юлія ЛеонідівнаУ статті надано методичні рекомендації щодо формування організаційно-економічного забезпечення цифрового маркетингу. Акцентовано увагу на визначенні ключових складових, таких як інформаційна, організаційна, ресурсна, маркетингова та економічна; проведено їх аналіз. Визначено наявні проблеми, які можуть виникнути під час впровадження організаційно-економічного забезпечення та висвітлено необхідність системного та гнучкого підходу для ефективного управління цифровим маркетингом на підприємстві.Документ Конспект лекцій з дисципліни "Страховий менеджмент"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Татаринцева (Курбатова), Юлія Леонідівна; Назарова, Тетяна ЮріївнаКонспект лекцій містить основні питання теорії та практики страхового менеджменту. Дисципліна є однією з основних нормативних дисциплін, що викладаються студентам магістратури на п'ятому році навчання. Курс призначений для формування у студентів знань щодо підготовки та реалізації управлінських рішень, що забезпечують раціональне формування та використання потенціалу страхових компаній та гармонізацію фінансових інтересів споживачів страхових послуг, власників і персоналу страхових компаній. , посередників і держав.Документ Методичні вказівки до виконання контрольних робіт з дисципліни "Страховий менеджмент"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Татаринцева (Курбатова), Юлія Леонідівна; Назарова, Тетяна ЮріївнаМетою вивчення дисципліни є формування у майбутніх спеціалістів системи знань з питань теоретичної розробки та практичного застосування конкретних механізмів управління бізнес-процесами страхових компаній з метою ефективного використання наявного потенціалу та врахування фінансових інтересів страхових компаній. всіх учасників страхового ринку.Документ Проблеми пошуку джерел фінансування інноваціних проектів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Лисенко, А. С.; Татаринцева (Курбатова), Юлія ЛеонідівнаДокумент Вплив управління корпоративною культурою в мережі на фінансові результати підприємства(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Татаринцева (Курбатова), Юлія Леонідівна; Пушкар, Олександр Іванович; Шевченко, Марина Миколаївна; Осипова, Світлана КостянтинівнаУ статті обґрунтовані методичні рекомендації з управління корпоративною культурою підприємства в мережі. Доведено значущість формування корпоративної культури не лише всередині підприємства, а й поширенні інформації про ці процеси назовні, зокрема на сторінках фірмових сайтів та соціальних мереж. Завдяки запропонованим рекомендаціям, підприємство може комплексно підходити до поширення власних цінностей, стандартів, переваг в мережі, формувати необхідний імідж ,що впливає на фінансові результати. Уточнено сутність споріднених понять до «корпоративної культури» та встановлено їх взаємозв’язок. Узагальнені основні принципи формування корпоративної культури. Доведено, що управління корпоративною культурою підприємства в мережі відповідає сучасним запитам ринку, необхідно не лише для підтримки лояльності бренду, збільшення обсягів продажів, але і для залучення коштів інвесторів. Ключові слова: корпоративна культура, фінансові результати, управління, соціальна відповідальність, імідж, позиціонування бренду, PR, SERM, управління репутацією, інвестиції, цифровий маркетинг, Інтернет, он-лайн торгівля.Документ Бенчмаркінг як засіб покращення інноваційного процесу на підприємстві(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Палієнко, К. Є.; Давидова, В. О.; Татаринцева (Курбатова), Юлія ЛеонідівнаДокумент Innovative methods of managing consumer behaviour in the economy of impressions, or the experience economy(Institute of Society Transformation, 2017) Pushkar, Oleksandr; Kurbatova (Tataryntseva), Yuliia; Druhova, OlenaIn the conditions of digital marketing development, the main problem of the development of enterprise business is management of consumer behaviour in the online environment. Enterprises should find new ways to attract and retain the attention of users. The purpose of the article is to develop recommendations for managing consumer behaviour in the economy of impressions, or the experience economy based on personalisation. The following research methods are used: analysis and synthesis, logical generalisation, abstract logic and the hypothetic-deductive method. The article formulates a hypothesis based on the phenomenon of the dependence of a person’s emotional response on the phase of his/her biological rhythm already in use in the practice of communication management and psychology. To partially confirm the hypothesis, a pilot experiment was prepared and conducted on the basis of the social network Facebook in 2017. The respondents were presented with an advertising multimedia product with a subsequent assessment of the emotional state. The received statistical results confirm the accepted hypothesis. Based on the hypothetic-deductive method, recommendations for managing consumer behaviour in the economy of impressions have been developed. The essence of recommendations is reduced to how to take into account the phases of human biological rhythms, as well as the choice of intellectual and emotional filling of the multimedia advertising product. Taking into account the personalisation processes, the models of users’ perception of advertising are modified. The process of users’ perception of the content, its impressions and emotions lie in interrelation with its biological rhythms. If the developer knows the data about the activity of the emotional and intellectual biorhythms of the user, it becomes possible to control impressions, passing the relevant content in the most favourable periods for perception. Practical application of the proposed recommendations will be useful for companies that carry out advertising activities in social networks that implement contextual advertising and direct marketing.