Кафедра "Безпека праці та навколишнього середовища"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2354

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/safetyofliving

Від 2020 року кафедра має назву "Безпека праці та навколишнього середовища", попередня назва – "Охорона праці та навколишнього середовища", первісна назва – кафедра "Охорона праці".

Кафедра "Охорона праці" була створена в 1963 році. Першим її завідувачем був доцент Наумов С. С., який очолював кафедру протягом 1963-1970 років.

За час існування кафедри, крізь її "стіни" пройшло понад 70 тисяч студентів.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють 25 викладачів, серед яких 2 доктора технічних наук, 17 – кандидатів технічних, біологічних та психологічних наук, 1 – доктор філософії, 3 співробітника мають звання професора, 14 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 50
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до виконання контрольного завдання "Формування культури безпеки праці на виробничому підприємстві"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Мовмига, Наталія Євгенівна
    На сучасному етапі значно зріс не тільки інтерес до місця людини у трудовій діяльності, а й у великому різноманітті форм прояви її соціальної та психологічної активності, у якій людина одночасно реалізує себе як суб'єкт управління, так і об'єкт під управлінням. Праця окремого індивіда також стає джерелом самосвідомості та професійної поведінки в особистих та колективних питаннях безпеки. Роль людини розвивається та становиться більш інтегрованою у системі управління виробництвом. Враховуючи це, все більше звертається увага на особистісний аспект підготовки фахівця, у якого необхідно сформувати культуру безпеки, вміння оцінити середовище перебування щодо особистої безпеки, безпеки колективу, суспільства та здатність до вирішення професійних завдань, пов'язаних із забезпеченням збереження життя та здоров'я персоналу об'єктів господарювання, умовах небезпечних та надзвичайних ситуацій. Необхідно, щоб безпека стала пріоритетною метою та внутрішньою потребою окремої людини, колективу та суспільства загалом. Методичні вказівки «Формування культури безпеки праці на виробничому підприємстві» доповнюють теоретичне навчання для студентів денної та заочної форм навчання за спеціальністю 263 Цивільна безпека, освітньо-професійна програма - Охорона праці з метою набуття практичних навичок для визначення та опрацювання інструментів практичної реалізації відповідного завдання. За результатами самостійної роботи студенти розробляють Програму рекомендацій з формування культури безпеки праці на виробничому підприємстві та визначають основні компетенції фахівця з охорони праці за умови впровадження культури безпеки праці на виробничому підприємстві. Методичні вказівки містять відомості про сучасні тенденції працеохоронного менеджменту на підприємстві, місце культури безпеки праці в системі працеохоронного менеджменту, культуру безпеки праці, цілі, завдання, змістовні складові, форми і методи її формування, методи оцінки та стретігії розвитку. В методичних вказівках представлено критерії вимог та алгоритм-зміст побудування майбутньої програми Формування культури безпеки праці на виробничому підприємстві. За допомогою методичних вказівок студенти засвоюють основні відомості до сучасних вимог з організації культури безпеки на виробничому підприємстві, набувають досвіду інтегрованих знань і дослідницького пошуку розв'язання проблемного питання, набувають досвіду колективного прийняття рішень, розподілу відповідальності за кінцевий результат роботи.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до виконання практичної роботи "Засоби пожежогасіння, протипожежного устаткування та інвентарю, порядок їх використання під час пожежі"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Ященко (Міхеєнко), Лариса Олександрівна; Мовмига, Наталія Євгенівна
    Методичні вказівки доповнюють теоретичне навчання студентів денної та заочної форм навчання усіх спеціальностей відповідно до програми курсу "Пожежна безпека виробництв" з метою надання знань первинних засобів пожежогасіння та вмінні їх практичного використання для запобігання пожеж, надзвичайних ситуацій на виробництві, для своєчасного забезпечення об'єктів, споруд, устаткування, транспортних засобів первинними засобами пожежогасіння. Методичні вказівки "Засоби пожежогасіння, протипожежного устаткування та інвентарю, порядок їх використання під час пожежі" містять відомості про первинні засоби пожежогасіння, їх призначення, місцезнаходження;. дані щодо вимог використання пожежної техніки, у тому числі пожежного обладнання, інвентарю та інструменту. За допомогою методичних вказівок студенти засвоюють основні відомості до сучасних засобів пожежогасіння, порядок їх використання в різних умовах, ознайомлюються з призначенням та принцип дії цих засобів в залежності від виду горючих речовин та рідин. Методичні вказівки містять опис етапів проведення протипожежних заходів з використанням вогнегасників з різним способом витискання вогнегасної речовини, а також контрольні запитання для самоконтролю знань студентів.
  • Ескіз
    Документ
    Ресурсне забезпечення безпеки праці на сучасних підприємствах
    (Primedia eLaunch, 2022) Мовмига, Наталія Євгенівна; Демідова, Юлія Євгенівна; Максименко, Олена Аркадіївна
    Пошук нових підходів до управління безпекою праці та її реформування обумовлений змінами в економіці та соціальній сфері. Державна політика в галузі умов та охорони праці ще не повною мірою забезпечує системний, комплексний підхід до всього спектру розв'язуваних завдань у цій галузі та впровадження інноваційних елементів економічної ефективності управління. У той же час використання принципу системності в управлінні безпекою на підприємствах передбачає всебічний аналіз функціонування системи управління охороною праці, розгляд можливих альтернатив прийнятих рішень, координацію зусиль на пріоритетних напрямках, оцінку можливих запобіжних дій у кожному елементі та компоненті системи. Огляд численних досліджень з розвитку підприємств показує, що в даний час ролі людського фактора надається велике значення на всіх рівнях виробничого процесу, незалежно від сфери діяльності та галузі. Сформовано наукові школи та напрямки з поглибленого дослідження ролі людського фактора, розробляються та вдосконалюються методики культури безпеки на підприємстві, впроваджуються програми щодо зміни поведінки.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до виконання практичної роботи "Забезпечення пожежної безпеки на підприємствах"
    (2023) Мовмига, Наталія Євгенівна; Ященко, Лариса Олександрівна
    Методичні вказівки містять вимоги з організації пожежної безпеки на підприємствах, план проведення етапів протипожежних заходів з використанням вогнегасників різних типів, а також контрольні запитання для самоконтролю знань студентів.
  • Ескіз
    Документ
    Формування культури безпеки діяльності при викладанні безпекових дисциплін
    (ФОП Жукова Ірина Віталіївна, 2023) Демідова, Юлія Євгенівна; Мовмига, Наталія Євгенівна
    Сьогодні особливої актуальності набуває формування у майбутніх фахівців не тільки розуміння ролі безпеки праці та необхідності її забезпечення, але й важливості виховання та прищеплення стійких навичок безпечних прийомів праці, тобто формування культури професійної безпеки. Необхідно формувати у майбутніх фахівців розуміння особистості людини, її забезпечення, але й важливості виховання та прищеплення стійких навичок безпечних прийомів праці, тобто формування культури безпеки діяльності є: професійна комплексна підготовка з питань безпеки діяльності; володіння принципами, методами та засобами забезпечення безпеки в професії та вміння знаходити обґрунтовані оптимальні рішення організаційного, управлінського та технічного характеру для кожного конкретного випадку, розуміючи сутність запропонованих рішень та їх можливих наслідків. Формування таким чином системи знань дозволить визначити зв'язки між окремими спеціальними дисциплінами та дисциплінами з безпеки діяльності В роботі наведено дані щодо напрацювань з формування культури професійної безпеки зарубіжних та вітчизняних авторів, розглянуто підходи щодо формування культури безпеки праці при викладанні безпекових дисциплін в процесі набуття професійних знань. Розглянуто використання STEM-підходу у формуванні культури безпеки професійної діяльності майбутніх фахівців в процесі професійної підготовки. Найважливішою метою освітнього процесу у сфері безпеки є формування у майбутніх фахівців мислення, заснованого на глибокому усвідомленні принципу – безумовності пріоритетів безпеки під час вирішення будь-яких професійних та особистісних завдань. Отже, виникає необхідність у формуванні особливого виду культури, що враховує специфіку діяльності людини в умовах досягнення меж зростання безпечного перетворення довкілля, культури безпеки діяльності.
  • Ескіз
    Документ
    Формування культури безпеки життєдіяльності студентів у процесі професійної підготовки
    (Видавничий дім "Гельветика", 2022) Мовмига, Наталія Євгенівна
  • Ескіз
    Документ
    Культура безпеки праці як складова професійної діяльності фахівця з охорони праці
    (Громадська наукова організація "Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління", 2023) Мовмига, Наталія Євгенівна; Мезенцева, Ірина Олександрівна; Панчева, Ганна Михайлівна; Ященко, Лариса Олександрівна
    Технологічний прогрес та інтенсивний вплив конкуренції стрімко змінюють умови праці, планування та організацію трудового процесу. Першорядне значення належить законодавству, але саме собою воно недостатньо у тому, щоб керувати цими змінами і попереджати нові виробничі небезпеки та ризики. В управлінських системах, які функціонують у соціальному середовищі, головним і провідним є людський фактор. В даному ракурсі ми актуалізуємо питанням удосконалення менеджменту підприємств з точки зору безпеки та охорони праці, зокрема формування культури безпеки праці на підприємстві. В роботі приведені дані щодо напрацювань з культури безпеки праці зарубіжних та вітчизняних авторів, розглянуто сучасні підходи до формування культури безпеки праці та визначено основні положення, принципи та аспекти. Стаття присвячена аспектам раціонального використання людського ресурсу в питаннях безпеки, сформованості та підвищенню культури безпеки, підвищенню ступеню професійної відповідальності з безпеки діяльності та сінергійному поєднанню людського ресурсу з організаційною системою культури безпеки праці на підприємстві. Культура безпеки має розглядатися в якості невід’ємної частини професійної активності та довгострокової ефективної діяльності підприємства, та є важливою складовою працеохоронного менеджменту. У статті також визначається професійна діяльність фахівця з охорони праці в цьому напрямі та основні аспекти його професійної культури. Культура безпеки професійної діяльності є інтегральною якістю особистості фахівця з охорони праці, що характеризується цілісною єдністю його знань, умінь щодо попередження небезпечних ситуацій і загроз, і ступеня готовності до саморозвитку, засноване на глибокому усвідомленні пріоритету безпеки під час розв’язання будь−яких професійних завдань. В роботі визначено провідну роль фахівця з охорони праці з формування та розвитку сприятливої культури безпеки праці на підприємстві, підвищення інтересу працівників до питань власної безпеки.
  • Ескіз
    Документ
    Роль соціально-психологічних методів управління в забезпеченні безпеки трудової діяльності
    (2022) Мовмига, Наталія Євгенівна; Мезенцева, Ірина Олександрівна
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до практичних занять "Розрахунки віброізоляції у галузі машинобудування"
    (2022) Мезенцева, Ірина Олександрівна; Мовмига, Наталія Євгенівна; Османова, Ольга Вікторівна
    Вібрація – механічні коливання, що виникають у пружних тілах та передаються на тіло людини. Людина може відчувати вібрацію у діапазоні частот від частки герця до 8000 Гц. Вібрація з ще вищою частотою сприймається як теплове відчуття. При підвищенні частоти коливань понад 16 Гц вібрація супроводжується появою шуму.
  • Ескіз
    Документ
    Психолого-педагогічні аспекти використання сучасних інформаційних технологій в процесі професійної підготовки фахівців з охорони праці та промислової безпеки
    (Cognum Publishing House, 2020) Мовмига, Наталія Євгенівна; Мезенцева, Ірина Олександрівна
    Авторами розглянуто актуальні питання використання інформаційних технологій в професійній підготовці фахівців з охорони праці та промислової безпеки з точки зору психолого-педагогічних аспектів цього процесу. Доведено, що успішне рішення багатоаспектних проблем в професійній підготовці фахівців визначеної галузі можливо лише при виконанні ряду психолого-педагогічних вимог і умов, що визначають кінцеву ефективність учбової, науково-дослідної діяльності, виховної та професійної підготовки.