Кафедра "Програмна інженерія та інтелектуальні технології управління ім. А. В. Дабагяна"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1665

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/asu

Від січня 2022 року кафедра має назву "Програмна інженерія та інтелектуальні технології управління ім. А. В. ДАБАГЯНА" (тоді ж, у січні 2022 року в окремий підрозділ виділилася кафедра "Інформаційні системи та технології"), попередні назви – "Програмна інженерія та інформаційні технології управління" (від 2015), "Автоматизовані системи управління" (від 1977); первісна назва – кафедра автоматичного управління рухом.

Кафедра автоматичного управління рухом заснована в 1964 році задля підготовки інженерів-дослідників у галузі автоматичного управління рухом з ініціативи професора Харківського політехнічного інституту Арега Вагаршаковича Дабагяна та генерального конструктора КБ "Електроприладобудування" Володимира Григоровича Сергєєва.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту комп'ютерних наук та інформаційних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 4 доктора технічних наук; 24 кандидата наук: 22 – технічних, 1 – фізико-математичних, 1 – економічних, 1 – доктор філософії; 3 співробітників мають звання професора, 19 – доцента, 1 – старшого наукового співробітника.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 1 з 1
  • Ескіз
    Документ
    Development of the algorithm for aircraft control at inaccurate measurement of the state vector and variable accuracy parameter
    (Технологический центр, 2018) Khatsko, N.; Makogon, H.; Isakov, O.; Krepchenko, S.; Cherepnov, I.; Kiriyenko, N.; Zadorozhnya, V.; Polyansky, A.
    A parametric method of the synthesis of control in the closed circuit, taking into account explicitly generalized error of the inertial module, is presented. The law of control in the form of analytical formulas is typically assigned to the control program and does not change during flight of an unmanned aerial vehicle. This decreases the capabilities of the autonomous flight control system to overcome control errors, which occur for various reasons. To verify assumptions about a possibility of improving the accuracy of an aerial vehicle control by the data of the strapdown inertial navigation system on a certain time interval of autonomous operation, the calculation experiment was conducted with the use of the developed software complex, simulating operation of the automatic flight control system. Parametrization of the law of control is considered as the main contribution (the outcome). Introduction of the parameter made it possible to decrease a negative impact of measurement errors and other disturbing factors on accuracy of reaching by the point of flight destination. Through computer modeling, it was shown that it is possible to decrease the impact of a generalized measurement error on generation of values of control functions by changing the value of the parameter. Analytical expressions for the estimation of accuracy of automatic control at the known generalized error of the inertial module and limited disturbing influences were obtained. After analyzing the influence of these factors on accuracy of the object control, a set of recommendations on selection of a variable parameter of synthesis of control depending on precision level of the sensors, used in the inertial module of measuring sensors, was generated.