Кафедра "Інформаційні технології і системи колісних та гусеничних машин ім. О. О. Морозова"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1744

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/kgm

Від 2005 року кафедра має назву "Інформаційні технології та системи колісних і гусеничних машин ім. О. О. Морозова", первісна назва – кафедра "Колісні та гусеничні машини".

Кафедра "Колісні та гусеничні машини" створена 2 грудня 1972 року. Ініціатором заснування кафедри був один із творців легендарного танка Т-34, головний конструктор ряду серійних танків (Т-44, Т-54, Т-64) і їхніх модифікацій, доктор технічних наук Олександр Олександрович Морозов, першим завідувачем – доктор технічних наук, професор Віталій Прокопович Аврамов.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора технічних наук, 4 кандидата технічних наук; 2 співробітника мають звання професора, 4 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Документ
    Parametric synthesis of а non-stationary automatic control system of the course stability of the car
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Aleksandrov, Eugene; Aleksandrova, T. Ye.; Kostianyk, Iryna; Yaroslav, Morgun
    Widely used in the practice of analysis and synthesis of automatic control systems of non-stationary dynamic systems, the method of “frozen coefficients” does not havea rigorous theoretical justification and does not always lead to the desired results. In this regard, to solve the problem of parametric synthesis of a non-stationary automatic control system of the course stability of the car, an algorithmic method is co nsidered for choosing the variable parameters of the regulators of non-stationary objects, based on the direct calculation of the additive integral quadratic quality functional that reflects the set of requirements for the automatic regulator of a non- stationary object, followed by finding the values of the variable parameters a regulator delivering a minimum of quality functional, and the required values of the weight coefficients of the additive functional.
  • Ескіз
    Документ
    To the question of constructing the regionof allowable values of variable parameters of a digital stabilizer of a movable object
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Aleksandrov, Eugene; Aleksandrova, T. Ye.; Kostianyk, Iryna; Morgun, Yaroslav
    Solving the problems of analysis and synthesis of closed digital systems for stabilization of movable objects is associated with significant difficulties. One of the possible ways to solve the problem is the transition from a mathematical model of a continual-discrete closed stabilization system to an approximate mathematical model of a discrete closed system using infinite matrix series containing the own matrix and the control matrix of the continuous part of the system, as well as the quantization period of the discrete part. Using the example of a closed digital stabilization system for a space stage of a solid-propellant carrier rocket flying in an airless space with a marching engine turned on, the problem of constructing stability regions of a closed digital stabilization system in the plane of variable parameters of a digital stabilizer was solved and a comparative analysis of these regions was carried out for various numbers of members of matrix seriestaken into account and different values of the digital stabilizer quantization period.
  • Ескіз
    Документ
    Parametric synthesis of the digital invariant stabilizer for a non-stationary object
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Aleksandrov, Eu.; Aleksandrova, T. Ye.; Kostianyk, I.
    Two methods are considered for choosing the values of the variable parameters of the digital stabilizer for a non-stationary object, which ensures the invariance of the closed stabilization system to the action of external disturbances. The comparative analysis of the considered methods was carried out in order to identify their advantages and disadvantages. As an example, it is considered the problem of parametric synthesis of the digital stabilizer of the C5M cosmic stage of the Cyclone-3 carrier rocket as part of the program for the modernization of these objects created in the late 70s by the joint efforts of the Yuzhnoye Design Bureau and NPO Hartron, which contain an analog stabilization system and operating to date. It is concluded about advisability to replace the C5M analog stage stabilizer with the digital stabilizer in order to improve the quality of the stabilized process of the stage in the active part of the flight trajectory. It is shown that both methods considered in the article lead to the creation of the digital stabilizer that provides a significant reduction in the static error of the closed digital stabilization system of the cosmic stage of the carrier rocket and an increase in the quality of stabilization process.