Кафедра "Іноземні мови"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2854

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/foreign

Кафедра "Іноземні мови» була заснована у 1950 році з ініціативи доктора фізико-математичних наук А. П. Рогінського.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Викладачі кафедри навчають іноземній мові майбутніх спеціалістів різних інженерних галузей. Понад 20 років кафедра успішно співпрацює з Мовним центром Магдебурського університету (Німеччина).

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють 7 кандидатів наук: 4 – педагогічних, 2 – філологічних, 1 – технічних наук; 4 співробітника мають звання доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 380
  • Ескіз
    Документ
    The phrasal verbs variety in the English language
    (Університет Григорія Сковороди в Переяславі, 2024) Коляда, Ірина Валеріївна; Суханова, Тетяна Євгенівна
    To begin with, it is important to clarify what phrasal verbs are. According to Wikipedia: “A phrasal verb is a verb that consists of a main verb combined with an adverb, a preposition, or both. Usually, their meaning cannot be inferred from the meanings of the individual words themselves. Thousands of phrasal verbs exist and are widely used in the English language. It is estimated that there are at least twenty-five thousand phrasal verbs in English.
  • Ескіз
    Документ
    Трансформаційні зміни при утворенні макрозон в період оновлення глобального середовища
    (Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, 2024) Гармаш, Сергій Володимирович
  • Ескіз
    Документ
    Mind mapping: tools for creativity development
    (Видавничий дім "Гельветика", 2024) Koliada, I. V.; Sukhanova, T. Ye.; Vnukova, K. V.
    The mind mapping method contributes to the implementation of one of the main pedagogical principles i.e. the principle of clarity. Mind maps allow you to visually cover the full range of English lexical and grammatical topics, presenting the most important aspects through associative links and comparisons. Mind mapping, or the creation of mind maps, is a powerful tool that helps to implement the principle of visualization in education, especially in the study of foreign languages. This technology allows you to transform complex linguistic information into simple and understandable images, which greatly facilitates the learning and memorization process. Instead of just reading or listening to new words and grammar rules, students can visualize them, which improves understanding and learning of the material. One of the main tools of creativity in mind mapping is the ability to create associative connections. In foreign language learning, this means that new words and phrases can be connected to other words already known to the student through logical or emotional connections. For instance, the word "apple" can be associated with the word "fruit" or even with a specific color, which helps to better remember the new word. This approach helps to see the big picture and better understand the context, which is especially important when learning a new language. In addition, mind maps are actively used to develop creative thinking in language learning. They help students generate new ideas about how to remember words, sentence structures, and grammar rules because the process of creating a map stimulates the brain to find new connections and associations. Creativity in this context becomes an important component of successful foreign language learning. Modern technologies greatly simplify the process of creating mental maps for learning languages. There are many programs and applications that allow you to quickly and conveniently create, edit and save intelligence maps dedicated to learning foreign languages. This makes mind mapping accessible to a wide range of users, from pupils and students to teachers and professionals looking to learn a new language. The relevance of mind mapping in foreign language learning continues to grow, as modern challenges require new approaches to learning. In a world where language competence is becoming increasingly important, the ability to effectively organize information and use it to learn a new language is critical. Mind mapping helps to solve these tasks by providing students with a tool for deeper understanding and better memorization of language material.
  • Ескіз
    Документ
    Білінгвізм в армії Канади та інших арміях світу: постановка проблеми
    (Methuen Publishing House, 2021) Левін, Євген Давидович; Карлюк, Сергій Володимирович
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки з англійської мови для самостійного опанування студентами граматичної теми Часи групи Perfect
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Саламатіна, Анна Володимирівна; Шеїна, Лариса Олександрівна; Мох, Юлія Андріївна
    Методичні вказівки з англійської мови призначені для самостійного опрацювання студентами граматичної теми Perfeсt (Доконані часи) та відповідають вимогам, що висуваються програмою мовної підготовки для студентів технічних ВНЗ. Метою методичних вказівок є надання граматичного матеріалу для вивчення та вправи для опрацювання та закріплення граматичних тем. Методичні вказівки містять завдання у вигляді тестів на заповнення пропусків та з розгорнутою відповіддю, що дає можливість перевіряти уміння студентів і застосовувати на практиці набуті знання з англійської мови. Для самоконтролю наприкінці методичних вказівок є ключі до завдань. При підборі матеріалу використовувалась автентична література, оригінальні науково-популярні тексти, а також сучасні Iнтернет ресурси.
  • Ескіз
    Документ
    Difficulties in the implementation of electronic document management by small businesses related to personnel in Ukraine
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Vlasenko, Pavlo; Khatsko, Nataliia
  • Ескіз
    Документ
    The influence of the technical condition of vehicles on road safety
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Venher, A. I.
  • Ескіз
    Документ
    History and perspectives of body development in cars
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Tonkonog, A. M.
  • Ескіз
    Документ
    Current perspectives of the development of transport logistics in accordance with the new market tendencies and today's problems
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Senka, S. A.
  • Ескіз
    Документ
    Problems and prospects of mechanical engineering and automobile building in Ukraine
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Misnyanka, S. S.