Кафедра "Іноземні мови"

Постійне посилання зібрання

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/foreign

Кафедра "Іноземні мови» була заснована у 1950 році з ініціативи доктора фізико-математичних наук А. П. Рогінського.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Викладачі кафедри навчають іноземній мові майбутніх спеціалістів різних інженерних галузей. Понад 20 років кафедра успішно співпрацює з Мовним центром Магдебурського університету (Німеччина).

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють 7 кандидатів наук: 4 – педагогічних, 2 – філологічних, 1 – технічних наук; 4 співробітника мають звання доцента.

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 269
  • Документ
    How to listen more effectively
    (Видавництво Іванченка І. С., 2019) Tkachenko, Svitlana Viktorivna
  • Документ
    Штучний інтелект помічник чи конкурент для сучасного викладача?
    (Видавничий дім "Гельветика", 2024) Тихонова, Марина Євгеніївна; Суханова, Тетяна Євгенівна
    Дану статтю присвячено дослідженню переваг та потенційних проблем використання штучного інтелекту у навчальному процесі. Автори підтримують ідею, що саме штучний інтелект може зіграти ключову роль у просуванні освіти, і що з його допомогою можна запровадити глибокий рівень освіти індивідуальної. У статті розглянуто найважливіші внески штучного інтелекту в освіту, його здатність пристосовувати навчальний досвід до індивідуальних потреб і уподобань студентів. Відмічено, що за допомогою складних алгоритмів штучний інтелект може аналізувати величезні масиви даних, щоб створювати персоналізовані навчальні шляхи, які відповіда ють темпу, стилю навчання та здібностям кожного студента. Авторами описані нові інструменти, які постійно створюються штучним інтелектом під час викладання іноземних мов. У дослідженні підкреслюється, що штучний інтелект є потужним помічником, який можна використовувати для покращення мовлення студентів будь-якого віку та рівня володіння іноземною мовою. Це стосується насамперед таких видів мовленнєвої діяльності, як говоріння письмо та аудіювання. Штучний інтелект може допомогти студентам швидше та успішніше вивчати нерідну мову, пропонуючи індивідуальне навчання, зворотний зв’язок у реальному часі, адаптивність, доступ до ресурсів та економічну ефективність. У статті наводиться приклад вправ, згенерованих за допомогою штучного інтелекту на засвоєння лексики на тему «Електроніка». Авторами зазначено, що новітні технології навряд чи коли-небудь повністю замінять викладачів, адже саме викладачі мають особливі здібності й риси, які штучний інтелект не може відтворити на заняттях, включаючи емоційний аспект, здатність адаптуватися до різних вимог, творчість, побудову відносин, живе спілкування. У дослідженні з’ясовано, що штучний інтелект може створювати складні проблеми, які вимагають ретельного розгляду. Застосовуючи збалансований підхід, який ґрунтується на сильних сторонах штучного інтелекту та враховує його обмеження та етичні наслідки, викладачі й студенти можуть повною мірою використовувати весь потенціал цієї трансформаційної технології.
  • Документ
    Major challenges of listening
    (Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2020) Tkachenko, Svitlana Viktorivna
  • Документ
    Development of key intellectual ability to generalization within foreign language discipline
    (MDPC Publishing, 2021) Sergeyeva, Tetyana Viktorivna; Lysenkova, Tetiana Mykhailivna; Tkachenko, Svitlana Viktorivna
    The article deals with the problem of development of students' thinking within the framework of the foreign language discipline. The solution of intelligence development problem in the existing time frame is possible through academic disciplines due to subject tasks, the solution of which requires conscious intellectual actions that underlie one or another intellectual ability. The key intellectual ability that characterizes the level of thinking development is the ability to generalize. It is necessary for the analyst, scientist, manager, solving non -standard problems. Purposeful development of the ability to generalize is possible within the framework of any academic discipline by means of a special formulation of subject tasks for the generalization of mastered material in different formats. The article provides an example of such formats within the framework of the foreign language discipline.
  • Документ
    Сучасний підхід до навчання аудіюванню
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Ткаченко, Світлана Вікторівна
  • Документ
    Розвиток навичок аудіювання в межах е-курсу Smart listening online з використанням вправ "fill in the gap"
    (Харківський національний університет будівництва та архітектури, 2019) Ткаченко, Світлана Вікторівна
  • Документ
    Застосування основних принципів коннективізму в сучасному освітньому процесі
    (European Conference, 2024) Сергіна, Світлана Володимирівна
    У статті розглянуто основні принципи коннективізму як теорії навчання та проаналізовано можливості застосування цих принципів у сучасному освітньому процесі з використанням цифрових технологій. Встановлено, що в теорії коннективізму чільне місце посідає поняття мережі, яке характеризує знання як потік інформації, що проходить через мережі людей та артефактів. Соціальні мережі є засобом комунікації, співпраці та творчого самовираження, а викладач – експериментатором, який надає студентам свободу дій і заохочує їх до ефективного використання цифрових технологій. Автор робить висновок, що, хоча коннективізм є популярним трендом у викладанні, він потребує подальшого впровадження та тестування. Звичайно, не можна заперечувати той факт, що однієї теорії коннективізму може бути недостатньо для навчання в мережах з використанням інформаційних технологій, оскільки викладач і надалі відіграватиме важливу роль у спрямуванні та контролі навчального процесу і оцінюванні знань, набутих студентами.
  • Документ
    Питання щодо якості вищої освіти на сучасному етапі в аспекті кадрової безпеки
    (Видавництво "Факт", 2024) Гармаш, Сергій Володимирович
  • Документ
    The ontology of metaphors in aerospace technology discourse (case study: Aviation week and space technology journal)
    (Видавничий дім "Гельветика", 2023) Marharyta, Heletka; Levin, Ye. D.
    The article focuses on the use of metaphors in non-fictional discourse related to aerospace technology sector of human activity. Metaphors are no more the phenomena of rhetoric science and linguistics; they are explored from the point of view of cognitive science. Metaphors are present in conceptual structures of human mind. They structure the images and beliefs, as well as determine the way people think. Discourse is a complex process materially represented as a text which is interpreted by the recipient, who while inter-preting, gets an access to the thoughts and positions of the author of the text itself. This interaction fills the language signs with their meanings. And metaphors appear a very practical and useful tool to support the process of this interaction. As for the discourse genres, which is clearly a disputable problem, the material analyzed can be solidified under the domain of aerospace technology, subdivided into such semantic fields as business, marketing, international politics, military defense, national security, all connected with the flying vehicles and their parts – aircraft, aircraft engines, heli-copters, rocket carriers, missiles, drones etc. Therefore, the material representation of the discourse under study proves it to be a scientific and business discourse at the same time. Of great interest is the functioning of metaphors in this non-fictional genre of discourse. Metaphor is a tool used to conceptualize the reality through interpreting the elements of certain domain in terms of the elements of another domain. It is the ontological mapping across conceptual domains, from a certain source domain to some target domain. The authors admit that there are new or creative metaphors and conventional metaphors divided into ontological, structural and orientational. The analysis showed that the discourse contains rather conventional than creative meta-phors and is heavily loaded with metonymies.
  • Документ
    Особливості перекладу англійських пасивних конструкцій українською мовою (на матеріалі текстів у галузі авіабудування і космонавтики)
    (Видавничий дім "Гельветика", 2024) Гелетка, Маргарита; Рижкова, Вікторія; Левін, Євген Давидович
    Стаття присвячена особливостям перекладу англійських пасивних конструкцій у наукових текстах з галузі авіабудування і космонавтики. Автори розглядають особливості структури пасивних конструкцій в англійській мові та способи їх відтворення з урахуванням норм української мови. Авіабудування і космонавтика є одними з найперспективніших галузей сучасної людської діяльності, якій присвячено багато наукових статей, науково-технічної документації, анонсів і новин на спеціалізованих сайтах. Пасивні конструкції в англомовних науко-вих текстах є досить поширеними попри тенденцію віддавати перевагу активним формам. У деяких випадках речення з присудками у пасивному стані краще представляюь ідею, особливо коли виконавець дії виражений абстрактно і узагальнено, не перебуває у фокусі уваги або є невідомим. Це зумовлено бажанням авторів текстів зосередитися на об'єкті дослідження та підкреслити власне виконувані дії, а не діячів. Крім того, пасивні конструкції дозволяють авторам текстів зберегти об'єктивність та нейтральність висловлень, оскільки не вказують на конкретного виконавця дії. Однак, переклад пасивних конструкцій може становити труднощі для перекладачів, оскільки в сучасній українській мові статус пасивних конструкцій є суперечливим. У вітчизняному мовознавстві досі точаться дискусії щодо доречності вживання пасивних конструкцій, у яких активний діяч функціонує в реченні не як підмет, а як додаток. Зазначені конструкції з погляду сучасних стилістичних норми вважають відхиленням. Саме активні конструкції становлять типологічну ознаку синтаксису сучасної української літературної мови. Під час перекладу англійських речень із присудками, вираженими дієсловами у пасивному стані необхідно враховувати особливості їх структури та контексту, а також уникати інтерференції моделей російської мови, які помітно відрізняються від українських унормованих патернів і довгий час панували в українському науковому дискурсі. Подана стаття має на меті проаналізувати та систематизувати теоретичні надбання з приводу цього мовного явища і буде корисною для перекладачів-початківців, які працюють з науковими текстами з авіабудування та космонавтики.
  • Документ
    Особливості методики викладання перекладу математичної термінології англійською мовою
    (СГ НТМ "Новий курс", 2023) Левін, Олег Євгенович
    Розглядаються аспекти перекладу математичної термінології з англійської мови на українську і навпаки. Також розглядається методика викладання перекладу математичної термінології.
  • Документ
    Урахування мотивуючих і демотивуючих факторів під час навчання студентів іноземній мові
    (Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2024) Суханова, Тетяна Євгенівна; Коляда, Ірина Валеріївна
  • Документ
    Основні напрями модернізації світової освітньої системи
    (Соціально-гуманітарна науково-творча майстерня "Новий курс", 2024) Сергіна, Світлана Володимирівна
  • Документ
    Технологізація традиційної освіти як вимога сьогодення
    (European Conference, 2024) Сергіна, Світлана Володимирівна
  • Документ
    Кадрова безпека країни в період глобалізаційних перетворень
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Гармаш, Сергій Володимирович; Дюжев, Віктор Геннадійович
    Задачею статті є виявлення проблемних моментів для країни в умовах глобалізаційних перетворень, а саме – в аспекті кадрової безпеки країни на перспективу. Сталому розвитку України в умовах глобалізації та європейської світової інтеграції присвячено багато досліджень, які аналізують проблеми, перспективи та ефективність впливу глобалізаційних процесів на розвиток світової та національних економік. Стрімкі зміни, які відбуваються під час переходу від однополярного до багатополярного світоустрію, суттєво відображаються і на людському ресурсі. Сировинна модель економіки; цілеспрямоване знищення цілих галузей промисловості, які випускали продукцію з високою доданою вартістю; перетворення країни на аграрну територію змусило мільйони працездатного населення від’їжджати за кордон у пошуках заробітку для себе та своїх родин. "Владно-олігархічній верхівки України масова еміграція вигідна. По-перше, знижується соціальне напруження за рахунок виїзду за кордон активної частини суспільства. По-друге, Україна отримує від трудових мігрантів значні валютні надходження, які підтримують розвалену економіку країни, забезпечують олігархату можливість подальшого підвищення цін і тарифів, а також виводу капіталу за кордон…" Військові дії на території країни тільки прискорили процес відтоку працездатного населення у молодому віці. "Кількість українських біженців за кордоном може сягати 6,7 млн осіб. Україна ризикує втратити мільйони громадян. Міграція мільйонів українців важко бʼє по вітчизняній економіці. За оцінками ЦЕС, Центру економічного відновлення та Інституту демографії, внаслідок виїзду громадян країні до 2032 року бракуватиме 3,1-4,5 млн. працівників. Як наслідок, втрати економіки за цей період можуть сягнути 113 млрд. дол. Залежно від того, скільки українців не повернеться додому після завершення війни, втрати економіки внаслідок падіння виробництва та споживання можуть коливатися в діапазоні 2,6-7,7% ВВП на рік. У довгостроковій перспективі вони зростатимуть, оскільки на ринок праці не виходитимуть діти біженців, які поїхали за кордон. Якщо для економіки України втрата біженців ризикує стати катастрофою, то для економік країн, де вони перебувають, це – справжній подарунок. Уряди цих держав зацікавлені в тому, аби українці розвивали їхні економіки".
  • Документ
    Проблемні питання розвитку вищої школи України на сучасному етапі
    (Національна академія Національної гвардії України, 2024) Гармаш, Сергій Володимирович
  • Документ
    The concept of phrasal verbs in english
    (Університет Григорія Сковороди в Переяславі, 2024) Коляда, Ірина Валеріївна; Карасьова, Олена В'ячеславівна
    To begin with, we are to define the concept of a phrasal verb. According to the Wikipedia, a phrasal verb consists of a main verb combined with an adverb or a preposition, or both. Usually, the meaning of phrasal verbs is not directly evident from the definitions of the individual words. Phrasal verbs are abundant in the English language, with estimates suggesting there are at least twenty-five thousand such expressions.
  • Документ
    Методичні вказівки та завдання до практичних занять з англійської мови
    (ТОВ "Друкарня Мадрид", 2021) Саламатіна, Анна Володимирівна; Мартинчук, Оксана Олексіївна; Ковтун, Олена Олександрівна
    Актуальність створення методичних рекомендацій для організації тестового контролю обумовлена тим, що удосконалені тести за вивченим матеріалом сприяють ефективній реалізації всіх функцій контролю і відповідають основним його принципам. Використання методичних рекомендацій для тестового контролю є зручним інструментом, що забезпечує швидкість та якість перевірки знань. Методичні рекомендації можна використовувати, як додаткові матеріали для занять, так і як підсумковий чи проміжний контроль рівня знань. Тести містять основні елементи матеріалів згідно програми мовної підготовки студентів технічного ВНЗ, розраховані на різні рівні підготовки студентів, а також містять додаткові матеріали з автентичних ресурсів для закріплення вивчених тем. Для самоконтролю наприкінці методичних вказівок є ключі до завдань.
  • Документ
    Методичні вказівки для самостійної роботи студентів 1-2 курсів денної та заочної форм навчання усіх спеціальностей інституту хімічних технологій та інженерії НТУ «ХПІ» з розвитку мовленнєвих навичок за темою "Екологія та захист навколишнього середовища"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Гармаш, Сергій Володимирович
    Метою методичних вказівок є розвиток у студентів 1-2 курсів денної та заочної форм навчання усіх спеціальностей інституту хімічних технологій та інженерії НТУ "ХПІ" мовленнєвих навичок під час самостійної роботи за темою "Екологія та захист навколишнього середовища". Підібраний матеріал сприятиме подальшому поповненню лексичного запасу студентів з англійської мови загального вжитку та лексики професійного спрямування.
  • Документ
    Combination of gamification and interractive elements with language learning in higher educational institutions in the distance education era
    (Видавничий дім "Гельветика", 2023) Kolyada, I. V.; Karasiova, O. V.
    The article reveals the problem of adapting the Ukrainian system of higher professional education to the new format of education. In today’s circumstances, educators must consistently enhance their skills, put in significant efforts, demonstrate creativity, and readily adapt to evolving situations. Traditional education offers an engaging learning experience that caters to students’ requirements for interactive communication, collaborative group work, individual and team-based activities, as well as active games during class and breaks within the school environment. Consequently, it yields the desired educational outcomes and guarantees the successful execution of the curriculum. An analysis of scientific and pedagogical literature and the experience of using distance educational technologies in the process of teaching the discipline "Foreign language" in higher educational institutions was carried out, highlighting both the positive possibilities of the digital format and certain limitations associated with organizational, pedagogical, material and technical conditions of its implementation, with the psychological difficulties of the teaching staff and students regarding the transition to the distance learning format. The article emphasizes that the effective use of distance educational technologies and the introduction of distance courses imposes a number of requirements on the informational and communicative competence of teachers and students. The analysis of the educational activity of higher educational institutions in the format of online education also revealed the need for the organization of administrative support for the teaching staff: the introduction of such a model of the educational process that combines traditional and electronic learning, the development of electronic and digital educational resources, and the improvement of the information and communication competence of the teaching staff composition and teaching students to study independently.