Кафедра "Фізичне виховання"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1195

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/sport

Кафедра "Фізичне виховання" заснована в 1950 році з ініціативи тодішнього ректора, професора Михайла Федоровича Семка у зв’язку з реорганізацією кафедри військово-прикладної підготовки. Першим її завідувачем був Костянтин Терентійович Черниченко .

Спеціальність "Фізична культура і спорт" заснована в 1994 році. Кафедра володіє унікальною матеріальною базою для занять більш ніж з 30 видів спорту і рекреації.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

На кафедрі працюють понад 50 викладачів, тренерів, вчених, з них: 4 кандидата педагогічних наук, 2 кандидата технічних наук, 1 кандидат психологічних наук, 1– доктор філософії; 8 співробітників мають звання доцента, 1 – старшого наукового співробітника.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 1 з 1
  • Ескіз
    Документ
    The effectiveness of choreography in the formation of the coordination skills in first graders
    (Eurasian Exercise and Sport Science Association, 2020) Chuprun, Natalia; Kravchenko, Tetiana; Zakopailo, Serhiii; Bilous, Olesia; Polishchuk, Vitalii; Tsaruk, Viktoriia; Potuzhnij , Oleksandr; Hrdzelidze, Serhii; Kryvenko, Iurii
    PURPOSE: examine the effectiveness of influence choreography on formation coordination skills of first-graders. METHODS: pedagogical testing: holding posture with open eyes (c); shuttle running 3x10m.,s; running on the spot during 10s, 30s, 60s, (s); walking in the straight line without a visual guide, (sm); throwing rings on a tripod from a distance 1,5m, 2,5m, 3,5m, (number of hits); game task “Transmit telegram”, (one point); three moves forward with the exit (s); carpal dynamometry in full force and 50% from maximal power, (kg). Methods of mathematical statistic. Research was conducted on base of school №7 in Pereiaslav-Khmelnytskyi. In the experiment took part pupils of the first form total quantity 53 individuals (22 girls and 31 boys) of the main medical group of health. RESULTS: it was discovered, that purposeful pedagogical influence of choreography on the informative indexes (girls – skills to: differentiation of muscular efforts, spatial orientation and coordination of moves; boys – skills to management of temporal, power and spatial parameters of moves; a sense of time and a sense of balance), risen effectiveness of formation the main components of first-graders’ coordination skills. CONCLUSIONS: it was installed, that increase of indexes in experimental group higher than in control. In this way, conducting pedagogical experiment confirmed effectiveness of using choreography with purpose of rising formation of the main components of the first-graders’ coordination skills.