Кафедра "Вища математика"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/7491

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/vm

Напевно відомо, що в 1923 році в ХТІ вже була кафедра математики, а її першим керівником був Бржечка Володимир Фомич. Кафедра вищої математики є одним із найстаріших підрозділів нашого університету. Дисципліни вища математика та нарисна геометрія викладалися починаючи з 1885 року.

У джерел розробки методики викладання математики стояли найвидатніші вчені, академіки Олександр Михайлович Ляпунов, Володимир Андрійович Стеклов й інші. Колектив кафедри намагається на всіх етапах її становлення й розвитку зберігати традиції, закладені засновниками кафедри, продовжує наукову працю, розвиває закладені напрямки в сучасній математичній підготовці студентів університету. Щорічно навчаються математиці майже чотири тисячі студентів денного відділення.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут .

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: доктор фізико-математичних наук, доктор педагогічних наук, 2 доктора технічних наук, 8 кандидатів наук; 4 співробітника мають звання професора, 8 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Development of the creative potential of the personality as a basis for the creative competence formation in the learning process at technical university
    (Technická univerzita v Košiciach, 2018) Dimitrova-Burlayenko, S. D.
    The concept of "person creative potential" has been analyzed in this article. Its main characteristics have been formulated. The peculiarities of creating the creative potential of a person as a factor in the formation of readiness of students of technical universities to reveal creative competence in professional activity have been investigated. It is summed up that the development of the creative potential of the individual is decisive for the formation of cognitive and personality-reflective components of the creative competence of students of technical universities.
  • Ескіз
    Документ
    Methods of forming the creative competence of the future engineer
    (Publishing house Education and Science, 2018) Dimitrova-Burlayenko, S. D.
    The article deals with the process of creative training of students of technical specialties. The positions of modern scientists to determine the factors that contribute to the manifestation of creativity in the process of activity have been analyzed. Pedagogical conditions influencing preparation of students of technical universities for revealing creative competence have been determined. The methods of introducing certain pedagogical conditions into the educational process of the higher technical educational institution have been presented. Examples of educational technologies aimed at forming the creative competence of future engineers have been given.