Кафедра "Вища математика"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/7491
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/vm
Напевно відомо, що в 1923 році в ХТІ вже була кафедра математики, а її першим керівником був Бржечка Володимир Фомич. Кафедра вищої математики є одним із найстаріших підрозділів нашого університету. Дисципліни вища математика та нарисна геометрія викладалися починаючи з 1885 року.
У джерел розробки методики викладання математики стояли найвидатніші вчені, академіки Олександр Михайлович Ляпунов, Володимир Андрійович Стеклов й інші. Колектив кафедри намагається на всіх етапах її становлення й розвитку зберігати традиції, закладені засновниками кафедри, продовжує наукову працю, розвиває закладені напрямки в сучасній математичній підготовці студентів університету. Щорічно навчаються математиці майже чотири тисячі студентів денного відділення.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут .
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: доктор фізико-математичних наук, доктор педагогічних наук, 2 доктора технічних наук, 8 кандидатів наук; 4 співробітника мають звання професора, 8 – доцента.
Переглянути
Результати пошуку
Документ Формування цифрової компетентності майбутніх інженерів у процесі навчання математики у технічному університеті(Technická univerzita v Košiciach, 2022) Dimitrova, Svetlana; Girya, Nataliya; Burlayenko, VyacheslavДинамічні тенденції, що пов'язані з розвитком технологій і підвищенням мобільності мають сильний вплив на динаміку зайнятості на ринку праці. В умовах глобальної діджиталізації, неминучим є перехід від освіти, що розвиває фактологічні знання, до освіти, що формує компетенції для успішного їх впровадження. Цифрові компетентності є основою для оволодіння спеціальними, зокрема математичними компетенціями. Формування та розвиток цифрової грамотності студента має здійснюватися в ефективному і динамічному інформаційно-освітньому середовищі відповідно до постійно виникаючих вимог часу, внаслідок чого актуальною постає проблема забезпечення освітньо-наукового простору необхідними ресурсами. Необхідно формувати інформаційно-цифрові компетентності в усіх учасників освітнього процесу, що сприятиме підвищенню рівня результативності їх професійної і суспільної діяльності. Організація інформаційно-освітнього середовища технічного університету можлива на основі хмарно-орієнтованих технологій, створення електронних освітніх ресурсів та впровадження їх у навчальний процес. Залучення до процесу розробки та апробації електронних освітніх ресурсів з математики протягом навчання дає можливість студентам відчути себе активними суб’єктами навчальної діяльності і бути відповідальними за результат цієї діяльності.Документ The Role of Dynamics in Face sheet/Core Interface Debonding of Sandwich Panels(University of Lyon, 2022) Burlayenko, Vyacheslav N.; Dimitrova, Svetlana D.The current research addresses the study of debonding the face sheet from the core in a sandwich structure in dynamic regime by means of the use of a cohesive zone model accounting for contact and friction nonlinear effects. The finite element method within the ABAQUS environment is used for modeling and simulations of the dynamic debonding propagation problem. By numerical examples, the influence of different parameters, such as the adhesive properties in terms of the interface strength and toughness and the type of traction separation law and types and rates of the imposed loading, in relation to the double cantilever beam test are estimated. The obtained results demonstrate the relevance of both the adhesive properties and loading conditions, the changes of which may notably modify the stress state near the interface crack tip and the debonding evolution in the sandwich specimen in dynamics.Документ Звичайні диференціальні рівняння(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Потаніна, Тетяна ВолодимирівнаВ даному посібнику наведено основні типи диференціальних рівнянь, розв’язки яких можна знайти аналітично, вказано способи їх розв’язування, розглянуто відповідні приклади. Зміст посібника розбито на практичні заняття. Частина прикладів призначена для розв’язування під час аудиторних занять студентів, інша частина – для самостійної та домашньої роботи. Наведені варіанти самостійної та контрольної робіт. В додатках посібника подано матеріал по розв’язанню систем диференціальних рівнянь та чисельні методи розв’язання диференціальних рівнянь. Для студентів технічних спеціальностей.Документ Complex numbers and their application to representing curves and domains on the complex plane(National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", 2024) Dimitrova, S. D.; Girya, N. P.; Burlayenko, V. M.; Naboka, O. O.The educational-methodological textbook focuses on an important topic in mathematical analysis – the calculus of complex functions with a single variable. This textbook extensively explores the fundamental theoretical concepts and offers solutions to standard problems. It incorporates exercises for study and a series of tasks for individual student work. Tailored for students and lecturers in higher technical educational institutions.Документ Збірка розрахунково-графічних завдань з вищої математики(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Католик, Ірина Мирославівна; Гайдаш, Аліна МихайлівнаУ збірці представлені розрахунково-графічні завдання з вищої математики, що охоплюють сім її розділів, а саме: «Елементи лінійної алгебри», «Векторна алгебра та аналітична геометрія», «Диференціальне числення функції однієї змінної», «Невизначений інтеграл», «Визначений інтеграл», «Диференціальні рівняння» та «Ряди». Кожне РГЗ включає 30 варіантів завдань і супроводжується детальною інструкцією для їх розв’язання. Посібник призначений для викладачів математики та студентів прискореної форми навчання.Документ Методичні вказівки до проведення тестового контролю знань з вищої математики за темою "Похідна та її застосування"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Католик, Ірина МирославівнаПредставлені методичні вказівки є продовженням серії методичних видань, започаткованої на кафедрі вищої математики НТУ «ХПІ» для тестування студентів з різних розділів курсу математики. Ці методичні вказівки включають тестові завдання з теми «Диференціювання функції однієї змінної», що є однією з найважливіших тем курсу математичного аналізу і складається з розділів «Техніка диференціювання» та «Застосування похідної». Для успішного засвоєння цієї теми студенти мають бути ознайомлені з поняттям похідної функції, таблицею похідних та правилами диференціювання, геометричним змістом похідної та застосуванням її для аналізу поведінки функції, побудови її графіка тощо. Від них вимагається також вміння знаходити похідну функції у випадках, коли вона задана параметрично або неявно та коли потрібно застосувати метод логарифмічного диференціювання. Перевірці наявності таких навичок та умінь присвячені запропоновані 20 варіантів тестових завдань, кожний з яких складається з 10 питань. Видання адресоване викладачам вищої математики НТУ «ХПІ», а також може бути використане для самостійної роботи студентів при підготовці до захисту РГЗ, контрольної роботи, колоквіуму, іспиту тощо.Документ Методичні вказівки для самостійної роботи над розділом "Диференціальне числення функції однієї змінної"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Католик, Ірина Мирославівна; Олексенко, Вячеслав МихайловичВища математика – фундаментальна дисципліна, яка сприяє підготовці висококваліфікованих фахівців інженерних спеціальностей. Сьогодення вимагає підвищення уваги до самостійної роботи студентів. Тому ця праця покликана допомогти студентам оволодіти запропонованим матеріалом самостійно. На основі наукових досягнень наглядно і доступно викладено основи диференціального числення функції однієї змінної в процесі розв’язання задач. Така форма викладення навчального матеріалу найбільш зручна для засвоєння методів розв’язування задач. З метою самостійно навчитися диференціювати функції та систематизувати свої математичні знання детально розв’язано понад сорок задач. Запропоновані таблиці похідних та диференціалів функцій бажано знати, що значно допоможе при розв’язуванні задач з вищої математики як за вказаною темою, так і при вивченні деяких інших розділів вищої математики в майбутньому. Методичні вказівки створено за програмою підготовки бакалаврів в технічних університетах для студентів спеціальності 101 – «Технології захисту довкілля». Автор висловлює щиру вдячність професору кафедри вищої математики Першиній Юлії Ігорівні за вдумливе рецензування.Документ Обчислювальні технології для задач з вільною межею(Інститут гідромеханіки Національної академії наук України, 2022) Довгий, Станіслав Олексійович; Ванін, Віктор Антонович; Пічкур, Володимир Володимирович; Черній, Дмитро ІвановичДокумент Системний та математичний аналіз. Теорія ймовірностей(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Софронова, Марина СергіївнаНавчальний посібник присвячено основам теорії ймовірностей як складової курсу «Системний та математичний аналіз». Посібник складається з теоретичного матеріалу, передбаченого навчальною програмою курсу, ілюстрованого великою кількістю прикладів. Навчальний посібник розраховано на студентів, як спеціальності 263 «Цивільна безпека», так і інших технічний та економічних спеціальностей різних форм навчання, а також викладачів.Документ Еволюція педагогічного процесу: пріоритет самостійної роботи щодо вищої математики(Громадська наукова організація "Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління", 2024) Олексенко, Вячеслав МихайловичСучасні складні умови життя, які унеможливлюють відвідування студентами навчальних занять, глобальні трансформації в освіті, нові питання, які висунуті суспільством, стан економіки України актуалізують проблему організації самостійної роботи студентів в аспекті удосконалення математичної підготовки фахівців у технічних вищих навчальних закладах. На основі аналізу результатів відомих публікацій і власного дослідження встановлено необхідність перегляду педагогічного процесу математичної підготовки майбутніх інженерів. Доведено потребу змінити роль і організацію самостійної роботи під час вивчення вищої математики в умовах обмеженого доступу до навчальних ресурсів і перманентних трансформацій життєвих обставин. Розкрито новий підхід до організації самостійної роботи студентів під час вивчення вищої математики у технічних вищих навчальних закладах. Аргументовано запропоновано відвести провідну роль самостійній роботі і студактивним заняттям, а не лекціям чи практичним заняттям. Рекомендовано едукаційний процес здійснювати за дослідженою нами студактивною педагогічною технологією. Обґрунтовано потребу розроблення інноваційного навчально-методичного забезпечення для майбутніх інженерів. Висвітлено особливості створеної нами моделі підручника, який передбачає подолання традиційного формату лекційно-практичних занять та фокусується на наданні студентам необхідних інструментів для самостійного оволодіння вищою математикою. Підкреслено, що підручник, окрім загальноприйнятих функцій, виконує функцію викладача і забезпечує засвоєння навчального матеріалу завдяки мультимедійним та комп’ютерним програмам і вбудованим інтерактивним технологіям.