Кафедра "Вища математика"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/7491
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/vm
Напевно відомо, що в 1923 році в ХТІ вже була кафедра математики, а її першим керівником був Бржечка Володимир Фомич. Кафедра вищої математики є одним із найстаріших підрозділів нашого університету. Дисципліни вища математика та нарисна геометрія викладалися починаючи з 1885 року.
У джерел розробки методики викладання математики стояли найвидатніші вчені, академіки Олександр Михайлович Ляпунов, Володимир Андрійович Стеклов й інші. Колектив кафедри намагається на всіх етапах її становлення й розвитку зберігати традиції, закладені засновниками кафедри, продовжує наукову працю, розвиває закладені напрямки в сучасній математичній підготовці студентів університету. Щорічно навчаються математиці майже чотири тисячі студентів денного відділення.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут .
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: доктор фізико-математичних наук, доктор педагогічних наук, 2 доктора технічних наук, 8 кандидатів наук; 4 співробітника мають звання професора, 8 – доцента.
Переглянути
Результати пошуку
Документ Формування цифрової компетентності майбутніх інженерів у процесі навчання математики у технічному університеті(Technická univerzita v Košiciach, 2022) Dimitrova, Svetlana; Girya, Nataliya; Burlayenko, VyacheslavДинамічні тенденції, що пов'язані з розвитком технологій і підвищенням мобільності мають сильний вплив на динаміку зайнятості на ринку праці. В умовах глобальної діджиталізації, неминучим є перехід від освіти, що розвиває фактологічні знання, до освіти, що формує компетенції для успішного їх впровадження. Цифрові компетентності є основою для оволодіння спеціальними, зокрема математичними компетенціями. Формування та розвиток цифрової грамотності студента має здійснюватися в ефективному і динамічному інформаційно-освітньому середовищі відповідно до постійно виникаючих вимог часу, внаслідок чого актуальною постає проблема забезпечення освітньо-наукового простору необхідними ресурсами. Необхідно формувати інформаційно-цифрові компетентності в усіх учасників освітнього процесу, що сприятиме підвищенню рівня результативності їх професійної і суспільної діяльності. Організація інформаційно-освітнього середовища технічного університету можлива на основі хмарно-орієнтованих технологій, створення електронних освітніх ресурсів та впровадження їх у навчальний процес. Залучення до процесу розробки та апробації електронних освітніх ресурсів з математики протягом навчання дає можливість студентам відчути себе активними суб’єктами навчальної діяльності і бути відповідальними за результат цієї діяльності.Документ Distance learning as a prerequisite for the development of students' creative competencies(Technická univerzita v Košiciach, 2021) Dimitrova, Svitlana; Girya, NataliyaResearch and experience show that distance learning can be as effective for developing students' creative competencies as traditional face-to-face learning. The development of creative competencies of students requires the creation of a creative environment in the academic space of universities. The use of the electronic course significantly increases the interest of students, provides the teacher with more tools and opportunities to form a creative component, stimulates the student to cognitive and independent work. The variety of forms of work, innovative technologies that can be used in distance learning, provides more opportunities to expand and deepen knowledge, form the necessary skills and qualities like a creativity, that is, creates a concept for the development of new pedagogical technology in the organization of learning.Документ The Role of Dynamics in Face sheet/Core Interface Debonding of Sandwich Panels(University of Lyon, 2022) Burlayenko, Vyacheslav N.; Dimitrova, Svetlana D.The current research addresses the study of debonding the face sheet from the core in a sandwich structure in dynamic regime by means of the use of a cohesive zone model accounting for contact and friction nonlinear effects. The finite element method within the ABAQUS environment is used for modeling and simulations of the dynamic debonding propagation problem. By numerical examples, the influence of different parameters, such as the adhesive properties in terms of the interface strength and toughness and the type of traction separation law and types and rates of the imposed loading, in relation to the double cantilever beam test are estimated. The obtained results demonstrate the relevance of both the adhesive properties and loading conditions, the changes of which may notably modify the stress state near the interface crack tip and the debonding evolution in the sandwich specimen in dynamics.Документ Ґенеза поняття "креативна компетентність" у контексті психолого-педагогічних досліджень(Діса Плюс, 2017) Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана ДімоваУ статті розглянуто наукові погляди на визначення поняття "креативна компетентність". Проаналізовано основні підходи до розуміння суті креативності у сучасній науковій літературі. Автор зазначає, що креативність носить інтегративний характер, нерозривно пов'язана із інтелектуальною, емоційною, рефлексивною, вольовою, мотиваційною і діяльнісною сферами особистості. Автор простежує взаємозв'язок між поняттями "творчість" і "креативність" і робить висновок, що креативність і творче мислення як особистісні категорії є обов'язковим компонентом у складі професійної компетентності будь-якого фахівця. Виходячи з аналізу поняття креативної компетентності, стверджується, що вона включає в себе мотиви, цілі, ціннісні орієнтації, знання, вміння, навички. В кожному компоненті креативність виявляється на різних рівнях діяльності. Доведено, що креативна компетентність конкретизується автором як складне особистісне утворення, що охоплює сферу інтелекту, емоцій, моральних цінностей та уможливлює на принципово новому, інтегративному рівні перенесення набутих компетентностей з однієї галузі життєдіяльності в іншу з метою або досягнення принципово нового результату діяльності, або виконання діяльності на принципово новому якісному рівні. Підкреслено, що креативність не є вродженою характеристикою індивіда, а може бути сформованою завдяки особливим умовам виховання та навчання, основними з яких є розвиток особистості, мотивація до творчої діяльності та свобода індивідуальності.Документ Розв'язання задач аналітичної геометрії векторним методом(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана Дімова; Бурлаєнко, Вячеслав Миколайович; Гиря, Наталія ПетрівнаУ навчальному посібнику наведено застосування методів векторної алгебри на прикладах розв’язання геометричних задач. Посібник складений у вигляді практикуму з використання техніки векторних перетворень. Кожна задача сформульована та має розв’язок у вигляді, який не залежить від системи координат. Деякі приклади мають також координатну форму знаходження розв’язку. Посібник містить понад 30 вправ та понад 40 завдань для самостійної роботи з підказками та відповідями. Посібник призначений щодо самостійної роботи студентів інженерних спеціальностей.Документ Змішане навчання як складова розвитку креативності студентів(ПП Вишемирський В. С., 2019) Гиря, Наталія Петрівна; Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана ДімоваРозглянуто актуальність застосування моделі змішаного навчання у викладанні математичних дисциплін для формування освітнього середовища, що забезпечує розвиток креативності мислення студентів.Документ Розвиток креативності – сучасна тенденція викладання математики в технічному університеті(Донбаська державна машинобудівна академія, 2019) Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана Дімова; Гиря, Наталія ПетрівнаВ роботі аналізується формування креативної компетентності майбутніх інженерів в процесі викладання математики. Визначаються педагогічні умови, що впливають на розвиток креативної компетентності, а саме: створення креативного освітнього середовища, стимулюючого творчу діяльність студентів; розвиток креативного потенціалу особистості шляхом включення студентів до різних форм навчальної, науково-дослідицької діяльності. Пропонуються методи та прийоми впровадження певних педагогічних умов у процес викладання вищої математики.Документ Креативне освітнє середовище як чинник формування готовності студентів технічних університетів до виявлення креативної компетентності у професійній діяльності(Університет ім. Альфреда Нобеля, 2018) Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана ДімоваУ статті досліджено педагогічну суть поняття "креативне освітнє середовище ЗВО (закладу вищої освіти)", визначено його основні характеристики. Проаналізовано особливості створення креативного освітнього середовища в технічних університетах, визначено низку принципів побудови креативного середовища у ВТНЗ. Зроблено висновок, що розглянуте поліваріативне освітнє середовище дасть можливості майбутньому інженеру максимально розкрити свій творчий потенціал та бути готовим до виявлення креативної компетентності у професійній діяльності.Документ Шляхи підготовки студентів технічних університетів до виявлення креативної компетентності як складової майбутньої інженерної діяльності(Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2018) Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана ДімоваУ статті аналізується процес формування креативної компетентності в студентів технічних спеціальностей. Розглядаються позиції сучасних науковців щодо визначення чинників, що сприяють прояву креативності в процесі діяльності. Визначаються педагогічні умови, що впливають на підготовку студентів технічних університетів до виявлення креативної компетентності, а саме: створення креативного освітнього середовища, що стимулює творчу діяльність студентів; розвиток креативного потенціалу особистості шляхом включення студентів до різних форм навчальної, науково-дослідницької діяльності. Пропонуються методи і прийоми впровадження визначених педагогічних умов у навчальний процес вищого технічного закладу освіти. Наводяться приклади освітніх технологій, спрямованих на формування креативної компетентності майбутніх інженерів.Документ Компетентно-структурний зміст поняття "креативна компетентність інженера"(Харківський національний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди, 2018) Дімітрова-Бурлаєнко, Світлана ДімоваУ статті визначено суть поняття "креативна компетентність" як складової професійної компетентності майбутнього інженера. Надано авторське визначення креативної компетентності сучасного інженера як складного особистісного утворення, що охоплює сферу інтелекту, емоцій, моральних цінностей та уможливлює на принципово новому, інтегративному рівні перенесення набутих компетентностей з однієї галузі життєдіяльності в іншу з метою або досягнення принципово нового результату діяльності, або виконання діяльності на принципово новому якісному рівні. Підкреслюється, що креативна компетентність включає в себе мотиви, цілі, ціннісні орієнтації, знання, вміння, навички і виявляється в кожній складовій на різних рівнях діяльності. Запропоновано авторську модель структури креативної компетентності. Описуються основні складові, що входять до кластеру компонентів креативної компетентності майбутнього інженера. Доводиться, що формування креативної компетентності як комплексу особистісних і професійних ресурсів, що забезпечують у майбутньому можливість ефективного вирішення і професійних завдань, повинно стати невід’ємною частиною підготовки майбутнього інженера.