Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/26

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ppuss

Від 2014 року кафедра має назву "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна", первісна назва – "Педагогіка та психологія управління соціальними системами".

Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами" – перша та єдина в Україні кафедра серед технічних ЗВО України, яка цілеспрямовано займається проблемами лідерства та управлінської підготовки на різних рівнях освіти, створена 15 лютого 2000 року. Від 2000 року під керівництвом чл.-коресп. НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Олександра Георгійовича Романовського функціонує наукова школа лідерства "Формування особистості лідера в науці, освіті, бізнесі", від 2015 року – Центр лідерства.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора педагогічних наук, 1 доктор наук з державного управління, 12 кандидатів педагогічних, 11 – психологічних, 2 – технічних, 1 – мистецтвознавства, 1– філософських, 1 – наук з державного управління; 5 співробітників мають звання професора, 21 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Проблемы и противоречия гносеологии образования
    (Institutul Internațional de Management Imi-Nova, 2018) Пономарев, Александр Семенович; Харченко, Алла Александровна
    It is shown that the innovative nature of the development of human civilization has led to new requirements for the education system. To meet them, a philosophical understanding of the essence of the phenomenon of education, its goals and role, the ways of development is necessary. These circumstances caused an intensive development of the philosophy of education as a specific social institution. In the general structure of the philosophy of education,a special place belongs to his epistemology. It is it that contributes to the increase in the effectiveness of the educational and cognitive activity of students in the conditions of a constantly growing volume of scientific and technical knowledge. However, the epistemology of education inherent specific problems and contradictions, the resolution of which is necessary to build a new education paradigm that would focus not on memorizing information, but on its understanding. One of them is that education is an object of study of epistemology, and one of its main tools. Another contradiction should be considered the dominance of rational forms of cognition and a certain disregard for the possibilities of its emotional forms. Essential is the contradiction, which consists in the students not knowing the outside world itself, but information about it, which generates the loss of critical thinking and the desire for a comprehensive analysis of objects and the phenomenon of cognition.
  • Ескіз
    Документ
    Ценностные аспекты педагогической культуры
    (Impressum, 2020) Пономарев, Александр Семенович; Харченко, Алла Александровна; Чеботарев, Николай Корнеевич
    In the context of the innovative nature of world development, the role of higher education is significantly increasing. Accelerating scientific, technical and social progress and shortening the cycle of its transformation into technology complicates its tasks and increases responsibility for the quality of specialist training. The determining factor of this quality is the professionalism and high culture of the teacher. The value of pedagogical culture is determined by its influence on students, on society, on the educational system itself and on the personality of the teacher. The value of the teacher’s culture is determined by the humanistic orientation, clear objectives and effectiveness of the impact. For the teacher, the value of professional activity and its culture consists in constant communication with youth and in the opportunity to directly get acquainted with its goals and aspirations, tastes and ideals. The most important value of pedagogical culture is its influence on the selection and implementation of an effective strategy for the socio-economic development of the country.