Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/26

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ppuss

Від 2014 року кафедра має назву "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна", первісна назва – "Педагогіка та психологія управління соціальними системами".

Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами" – перша та єдина в Україні кафедра серед технічних ЗВО України, яка цілеспрямовано займається проблемами лідерства та управлінської підготовки на різних рівнях освіти, створена 15 лютого 2000 року. Від 2000 року під керівництвом чл.-коресп. НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Олександра Георгійовича Романовського функціонує наукова школа лідерства "Формування особистості лідера в науці, освіті, бізнесі", від 2015 року – Центр лідерства.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора педагогічних наук, 1 доктор наук з державного управління, 12 кандидатів педагогічних, 11 – психологічних, 2 – технічних, 1 – мистецтвознавства, 1– філософських, 1 – наук з державного управління; 5 співробітників мають звання професора, 21 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Документ
    Ценностные аспекты педагогической культуры
    (Impressum, 2020) Пономарев, Александр Семенович; Харченко, Алла Александровна; Чеботарев, Николай Корнеевич
    In the context of the innovative nature of world development, the role of higher education is significantly increasing. Accelerating scientific, technical and social progress and shortening the cycle of its transformation into technology complicates its tasks and increases responsibility for the quality of specialist training. The determining factor of this quality is the professionalism and high culture of the teacher. The value of pedagogical culture is determined by its influence on students, on society, on the educational system itself and on the personality of the teacher. The value of the teacher’s culture is determined by the humanistic orientation, clear objectives and effectiveness of the impact. For the teacher, the value of professional activity and its culture consists in constant communication with youth and in the opportunity to directly get acquainted with its goals and aspirations, tastes and ideals. The most important value of pedagogical culture is its influence on the selection and implementation of an effective strategy for the socio-economic development of the country.
  • Ескіз
    Документ
    Готовность к адаптивному управлению современного менеджера в условиях конкуренции на рынке труда
    (Imi-Nova, Chişinău, Moldova, 2018) Воробьева, Евгения Вячеславовна; Чеботарев, Николай Корнеевич
    The article analyzes the process of formation of readiness for adaptive management of future managers in the process of vocational training in the institution of higher education. Such organization of educational and educational process, which provides for correction of its components and system of interaction of subjects, is proposed for the purpose of activating the independent cognitive activity of students at each stage. Also defined are the main components of readiness for adaptive management in the process of training managers and teaching methods, with the help of which they can be formed. The article contains analytical material on the competitiveness of future managers in the labor market, subject to readiness for adaptive management. Also, the article includes suggestions on the use of master classes, including the author's "From Adaptive Leadership Leader in an Adaptive Organization" and "Time Management: Managing the Personal Effectiveness of a Modern Leader", in the educational process with the goal of forming readiness for adaptive management in the process of training managers.
  • Ескіз
    Документ
    Влияние качественного уровня образовательной среды на профессионализм выпускников высших технических учебных заведений
    (НТУ "ХПІ", 2009) Чеботарев, Николай Корнеевич
    В статье рассмотрены различные подходы к содержанию понятия "Образовательная среда", а также изучены его составные компоненты. Автор указывает, что качественный уровень образовательной среды непосредственно оказывает влияние на профессионализм выпускников высших технических учебных заведений.