Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/26

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ppuss

Від 2014 року кафедра має назву "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна", первісна назва – "Педагогіка та психологія управління соціальними системами".

Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами" – перша та єдина в Україні кафедра серед технічних ЗВО України, яка цілеспрямовано займається проблемами лідерства та управлінської підготовки на різних рівнях освіти, створена 15 лютого 2000 року. Від 2000 року під керівництвом чл.-коресп. НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Олександра Георгійовича Романовського функціонує наукова школа лідерства "Формування особистості лідера в науці, освіті, бізнесі", від 2015 року – Центр лідерства.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора педагогічних наук, 1 доктор наук з державного управління, 12 кандидатів педагогічних, 11 – психологічних, 2 – технічних, 1 – мистецтвознавства, 1– філософських, 1 – наук з державного управління; 5 співробітників мають звання професора, 21 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 7 з 7
  • Ескіз
    Документ
    To the problem of studying narrative levels of graphic novels
    (2019) Ivashkevych, E.; Chala, Yuliia
  • Ескіз
    Документ
  • Ескіз
    Документ
    The ways of solving the problem of the communicative behavior of people in English-speaking countries
    (2016) Mykhalchuk, Nataliia; Chala, Yuliia
  • Ескіз
    Документ
    Teacher leadership in space of social requirements
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2018) Tovazhnyanskyy, Leonid Leonidovich ; Romanovskyi, O. G.; Ponomariov, Olexandr Semenovich; Chala, Yuliia
    The phenomenon of leadership and its appearance are considered as a completely natural reaction to the needs and demands of society. In this capacity, leadership is one of the important and effective mechanisms for ensuring the normal functioning and development of society. The complex nature of leadership is associated with its individual and social nature, and it reflects the wide variety of social needs in which the leaders have to live and act. A special place in this space is the leadership of the teacher. His professional activity not only satisfies the needs of society, but also influences the structure of their space and culture of needs.
  • Ескіз
    Документ
    Philosophical and anthropological bases of the leadership’s phenomena
    (Национальный технический университет "Харьковский политехнический институт", 2018) Ponomariov, Olexandr Semenovich; Kvasnyk, Olga Vitalievna; Chala, Yuliia
    The significant complication of public life and the general increase in the level of educational and qualification training for a wide range of people change the conditions for leadership influence on them and achieve its desired effectiveness. This circumstance significantly enhances the need for a philosophical understanding of the essence of the leadership phenomenon, its role and capabilities. Satisfaction of such need requires a deep analysis and comparison of manifestations in leadership both universal and specific leadership principles. For the successful implementation of this analysis, it is advisable to use the ideas and provisions of philosophical anthropology. They allow us to determine the essence and purpose of the personality of the leader and the conditions for their rational use to satisfy the aspirations and interests of the society and the leader himself. Knowledge of the philosophical anthropology basics can help the leader choose the appropriate ways and means to effectively influence people and thus successfully achieve pre-determined goals, satisfy the interests and aspirations of the participants in joint activities.
  • Ескіз
    Документ
    The motif of the status of professional activity and its place in the development of labor potential at universities in the public-administrative perspective
    (НТУ "ХПІ", 2016) Moroz, Svitlana A.; Chala, Yuliia
    This article presents an analysis of the responses of experts who have assessed the significance of the motif of professional teacher status at higher educational establishments and comparisons of influence power of its main formation actors on employment opportunities at universities. In addition, the article presents conclusions on the possible impact of government on the effectiveness of labor potential of universities within the process of development and enhancement of the status of university teacher’s professional motive.
  • Ескіз
    Документ
    Comparative analysis of leadership training concepts in high schools in the UK and Ukraine
    (НТУ "ХПІ", 2016) Romanovskyi, O. G.; Gura, Tetyana; Chala, Yuliia; Knysh, A. Ye.
    The paper presents a consistent comparative analysis of the leadership training concepts in the United Kingdom and Ukraine, based on the example of the University of Greenwich and the National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute". We define basic principles of leadership training at the Department of pedagogy and psychology of social systems management. Special attention is paid to the importance of implementing a synergetic approach in the training of modern managers-leaders. The highlighted similarities in leadership training in the UK and Ukraine are the synergistic approach, cluster approach, a focus on the personal traits development of future leaders.