Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/26

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ppuss

Від 2014 року кафедра має назву "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна", первісна назва – "Педагогіка та психологія управління соціальними системами".

Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами" – перша та єдина в Україні кафедра серед технічних ЗВО України, яка цілеспрямовано займається проблемами лідерства та управлінської підготовки на різних рівнях освіти, створена 15 лютого 2000 року. Від 2000 року під керівництвом чл.-коресп. НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Олександра Георгійовича Романовського функціонує наукова школа лідерства "Формування особистості лідера в науці, освіті, бізнесі", від 2015 року – Центр лідерства.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора педагогічних наук, 1 доктор наук з державного управління, 12 кандидатів педагогічних, 11 – психологічних, 2 – технічних, 1 – мистецтвознавства, 1– філософських, 1 – наук з державного управління; 5 співробітників мають звання професора, 21 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 5 з 5
  • Ескіз
    Документ
    Motivation Behind the Preference of Distance Education of Higher Education Students
    (Foundation Pro Scientia Publica, Poland, 2022) Pidbutska, N. V.; Knysh, A. Ye.; Chebakova, Yu. G.; Shtuchenko, I. Ye.; Babchuk, Olena
    It was determined that 38% of students are positive about distance education and see great opportunities for its implementation. But only 22.75% of students consider distance learning to be the best option for educational process organisation, and 21.8% are in favour of an exclusive face-to-face format. The most popular form among students is a mixed form of education (55.45%). Students with a positive attitude to distance education are characterised by the highest scores on intrinsic motivation, self-efficacy and career motivation.
  • Ескіз
    Документ
    Connection between personal perfectionism and efficiency of students’ learning activities
    (Foundation Pro Scientia Publica, Poland, 2020) Romanovskyi, O. G.; Pidbutska, N. V.; Shtuchenko, I. Ye.; Knysh, A. Ye.
    The level of learning efficiency of students depends on the pace of learning, the quality of learning, the ability to generalize and synthesize new information. Positive statistically significant correlations were found between perfectionism and student learning efficiency.
  • Ескіз
    Документ
    Psychological Safety of Volunteers During the War
    (Foundation Pro Scientia Publica, Poland, 2023) Pidbutska, N. V.; Demidova, Yu. Ye.; Knysh, A. Ye.
    It was determined that the largest subgroup in the general group of respondents were volunteers with a high level of emotional exhaustion (46%) – these are people who feel general tension and do not remember the last time they experienced positive emotions. Among all the indicators of psychological safety, the indicators of moral-communicative and internal comfort turned out to be the least developed.
  • Ескіз
    Документ
    Gender aspects of empathy in online learning of adolescents
    (Foundation Pro Scientia Publica, Poland, 2020) Pidbutska, N. V.; Demidova, Yu. Ye.; Knysh, A. Ye.
    During the study, the aim has been achieved and all the objectives have been fulfilled, in particular: 1) “involvement in online learning” and "quality of online learning" are defined as criteria for online learning successful performance; 2) expert assessment of the study results is carried out, allowing us to determine that female participants show mainly medium and high levels of online learning performance, while male participants show low and medium-level results; 3) it is determined that the correlation between the level of performance of online learning and empathy in the group of girls is higher than in the group of boys.
  • Ескіз
    Документ
    Future Engineers’ Psychological Readiness for Common Competencies Development in the Process of Studying "Professional Psychology"
    (Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського, 2017) Pidbutska, N. V. ; Knysh, A. Ye.; Chala, Yulia
    The paper deals with the issue of psychological readiness of engineering students for the development of common competencies while studying the course "Professional Psychology". As an alternative to the existing education system, which provides classical social and humanities courses in the engineers’ curriculum, it is proposed to create integrative courses that place social studies and humanities in a profession-related context. The aim of the article is to evaluate the psychological readiness of future engineers for the development of common competencies through the "Professional Psychology" training. 30 students participated in the study (18 boys, 12 girls). Research methods are as follows: survey, statistical methods of data processing (Wilcoxon test for paired samples, factor analysis). According to the results of the study, having studied the course the students show a statistically significant increase in the self-assessment of such competencies as the ability to learn and master knowledge, generate new ideas, plan and manage time, make decisions. They also demonstrated positive attitude to the course, understanding its importance for the development of common competencies and readiness for further self-development.