Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/26

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ppuss

Від 2014 року кафедра має назву "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна", первісна назва – "Педагогіка та психологія управління соціальними системами".

Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами" – перша та єдина в Україні кафедра серед технічних ЗВО України, яка цілеспрямовано займається проблемами лідерства та управлінської підготовки на різних рівнях освіти, створена 15 лютого 2000 року. Від 2000 року під керівництвом чл.-коресп. НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Олександра Георгійовича Романовського функціонує наукова школа лідерства "Формування особистості лідера в науці, освіті, бізнесі", від 2015 року – Центр лідерства.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора педагогічних наук, 1 доктор наук з державного управління, 12 кандидатів педагогічних, 11 – психологічних, 2 – технічних, 1 – мистецтвознавства, 1– філософських, 1 – наук з державного управління; 5 співробітників мають звання професора, 21 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Документ
    Leadership and education, science and business management efficiency
    (Editura AGIR, Bucharest, 2020) Radu, S. M.; Romanovskyi, O. G.; Iliaș, N.; Ponomaryov, O.; Frățilă, C. O.; Hura, Т.; Iliaș, I. T.; Reznik, S. M.
    In this work, was analysed the features of leadership in such three important areas of public life as science, education and business in the context of ensuring effective management. Science today is the main source of knowledge and a powerful factor in innovative development, education acts as the sphere of production of staffing in science, business, and all other spheres of public life, and business in the conditions of a market economy actually performs the function of providing life support to society. In this work, scientific-theoretical and psychological-pedagogical aspects of the very leadership phenomenon and its role in ensuring the effectiveness of managing the joint activities of people is intertwined. Particular attention is paid to the characteristic features of governance in a post-industrial society, which is largely based on the principles of innovative development. Therefore, a modern leader must be an innovatively thinking person, improve his managerial skills and methods of influencing staff.
  • Ескіз
    Документ
    Emotional leadership and ways of its formation in National Technical University "Kharkiv polytechnic institute"
    (Національний авіаційний університет, 2015) Romanovskyi, O. G.; Knysh, A. Ye.
    The paper examined in details a phenomenon of emotional leadership, ways of its display and formation. The experience of National technical university "Kharkiv polytechnic institute" in unleashing the potential of emotional leadership of students of engineering and humanitarian branches through stimulation of the development of emotional intelligence are given. It is shown that raising of the level of emotional intelligence of students in higher technical institutions are provided by such factors as: synergy effect through the involvement of specialists of various scientific fields; involving students in research and creative projects; development of moral character of future specialists; formation of students focus on success. Results of research aimed at leadership potential disclosure through the development of emotional intelligence of students of technical universities are shown. Comparison of dynamics of indicators of emotional intelligence of students in NTU "KhPI" and other Ukrainian universities that prepare students both technical and humanitarian type are posted.
  • Ескіз
    Документ
    Comparative analysis of leadership training concepts in high schools in the UK and Ukraine
    (НТУ "ХПІ", 2016) Romanovskyi, O. G.; Gura, Tetyana; Chala, Yuliia; Knysh, A. Ye.
    The paper presents a consistent comparative analysis of the leadership training concepts in the United Kingdom and Ukraine, based on the example of the University of Greenwich and the National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute". We define basic principles of leadership training at the Department of pedagogy and psychology of social systems management. Special attention is paid to the importance of implementing a synergetic approach in the training of modern managers-leaders. The highlighted similarities in leadership training in the UK and Ukraine are the synergistic approach, cluster approach, a focus on the personal traits development of future leaders.