Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/26

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ppuss

Від 2014 року кафедра має назву "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна", первісна назва – "Педагогіка та психологія управління соціальними системами".

Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами" – перша та єдина в Україні кафедра серед технічних ЗВО України, яка цілеспрямовано займається проблемами лідерства та управлінської підготовки на різних рівнях освіти, створена 15 лютого 2000 року. Від 2000 року під керівництвом чл.-коресп. НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Олександра Георгійовича Романовського функціонує наукова школа лідерства "Формування особистості лідера в науці, освіті, бізнесі", від 2015 року – Центр лідерства.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора педагогічних наук, 1 доктор наук з державного управління, 12 кандидатів педагогічних, 11 – психологічних, 2 – технічних, 1 – мистецтвознавства, 1– філософських, 1 – наук з державного управління; 5 співробітників мають звання професора, 21 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Competence-based approach in education: essence and methods of implementation in the educational process
    (Impressum, 2020) Romanovskyi, O. G.; Mykhaylychenko, V.; Kobets, V.
    The article reveals the content of the competence-based approach, analyzes the concepts of "competence" and "competency". It is shown that its implementation in the education system is constrained by the ineffective organization of students' self-study and insufficient theoretical development of new constructs. The content of the readiness of future specialists for professional activity, and the role of the competence-based approach in its improvement are revealed. The necessity of developing a common understanding of the content of qualifications in terms of competencies, the creation of models of different levels of competences, the introduction of innovative psychological and pedagogical technologies into the educational process, as well as teaching aids for their use, is shown. Recommendations aimed at improving the effectiveness of the self-study of future specialists in the learning process are proposed: increasing volume of the self-study, methods, and techniques of activating of its organizing, as well as activating of internal resources of the individual.
  • Ескіз
    Документ
    A future specialist’s readiness for professional activity and the role of context learning in its formation
    (НТУ "ХПІ", 2015) Romanovskyi, O. G.; Mykhailychenko, V. Ye.
    The article deals with the problem of future specialists’ readiness for professional activity and its urgency in modern conditions. In scientific works readiness for activity is defined as a wholesome psychologic phenomenon integrating a personality’s knowledge and skills concerning their performance of a certain kind of activity. There has been shown the necessity in unity of professional and personality development of students in the course of their learning at higher education establishments. There have been viewed pedagogic conditions necessary for a student’s dynamic movement from learning to professional activity, transformation of the first one into the second with the corresponding change in needs, motives, aims, actions, means, the object, and the results. For this in the process of learning there should be quite consistently modelled the content specialists’ professional activity from the perspectives of its subject-and-technological (subject context) and social components (social context). These demands are met by the context teaching which ensures the transition, transformation of one type of activity (cognitive) to another one (professional).