Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/26

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ppuss

Від 2014 року кафедра має назву "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна", первісна назва – "Педагогіка та психологія управління соціальними системами".

Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами" – перша та єдина в Україні кафедра серед технічних ЗВО України, яка цілеспрямовано займається проблемами лідерства та управлінської підготовки на різних рівнях освіти, створена 15 лютого 2000 року. Від 2000 року під керівництвом чл.-коресп. НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Олександра Георгійовича Романовського функціонує наукова школа лідерства "Формування особистості лідера в науці, освіті, бізнесі", від 2015 року – Центр лідерства.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора педагогічних наук, 1 доктор наук з державного управління, 12 кандидатів педагогічних, 11 – психологічних, 2 – технічних, 1 – мистецтвознавства, 1– філософських, 1 – наук з державного управління; 5 співробітників мають звання професора, 21 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Документ
    Correlation between self-assessment and self-confidence of students of technical institutions of higher education and methods of their activatio
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Romanovskyi, O. G.; Hura, Tetiana; Mykhailychenko, Valentyna
    The essence of the definitions of “self-assessment” and “self-confidence” of the individual and their correlation is considered. The sources of self-assessment formation are indicated. The generalized conclusion of scientists is given, the essence of which is that the success, as well as the failure of a student of a technical institution of higher education is the result of high or low self-assessment. According to the results of the research, the urgency of the problem of forming an adequate self-assessment and increasing students' selfconfidence in the process of studying at TIHE is emphasized. The mechanisms of their activation are revealed, namely, self-knowledge, self-control, self-regulation and selfprogramming. Special attention is paid to the role of innovative technologies: creating situations of success in the learning process and training. The key components of the method of behaviour rehearsal are considered, which are modelling, instruction and reinforcement.
  • Ескіз
    Документ
    Will formation as a necessary condition of a leader’s personality self-education in the learning process
    (НТУ "ХПИ", 2015) Romanovskyi, O. G.; Hren, L. M.
    The article deals with the problem of will and its formation in the process of training at college as a necessary condition of self-education of a leader’s personality. Interrelation of this process with motivation and the process of personality’s self-governance is shown. The role of self-control and personality qualities pertaining to it has been studied. It has been established that the more rationally the acts of self-control are distributed the larger number of energetic possibilities can be released to manifest a will-effort, and the more intensive it may become. A great attention is paid to personality’s self-education, its content, diagnostics, stimulation, and the role of pedagogic guidance.
  • Ескіз
    Документ
    Pedagogy of success
    (NTU "KhPI" Pidruchnyk, 2014) Romanovskyi, O. G.; Mykhailychenko, V. Ye.; Hren, L. M.
    The content and main directions of pedagogy of success study are considered. Authors show the necessity of professional self-conscience formation, which includes formation of self-know-ledge, positive self-image, awareness of self-concept and their role during the self-development process. Effectiveness of pedagogical conditions, which are required for the students focus on successful professional activity formation, is justified and experimentally verified. Various techniques that can be used for self-development and self-perfection are provided. Book is intended for graduate and postgraduate students, teachers of all specialties.