Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/26

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ppuss

Від 2014 року кафедра має назву "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна", первісна назва – "Педагогіка та психологія управління соціальними системами".

Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами" – перша та єдина в Україні кафедра серед технічних ЗВО України, яка цілеспрямовано займається проблемами лідерства та управлінської підготовки на різних рівнях освіти, створена 15 лютого 2000 року. Від 2000 року під керівництвом чл.-коресп. НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Олександра Георгійовича Романовського функціонує наукова школа лідерства "Формування особистості лідера в науці, освіті, бізнесі", від 2015 року – Центр лідерства.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора педагогічних наук, 1 доктор наук з державного управління, 12 кандидатів педагогічних, 11 – психологічних, 2 – технічних, 1 – мистецтвознавства, 1– філософських, 1 – наук з державного управління; 5 співробітників мають звання професора, 21 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 5 з 5
  • Ескіз
    Документ
    Leadership in times of crisis: how psychology helps leaders to communicate in pandemic period
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Jlassi, Linda; Sereda, Nataliia V.
  • Ескіз
    Документ
    Pedagogical acme-technology of formation of responsibility among leader-professionals during the process of professional education
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Dubinina, Oksana; Ihnatiuk, Olha; Sereda, Nataliia V.
    The article is devoted to the problem of formation of responsibility among leader-professionals during the process of professional education at the university. The authors note that the solution to this problem is possible by developing a special pedagogical acme-technology. The paper presents characteristics of structural components of proposed technology (concept, content, procedural parts, software and methodology). In the course of this study, the pedagogical conditions for the formation of responsibility among leaderprofessionals were determined. The results of this study on the establishment of the influence of factor units on the responsibility formation of future leader-professionals in the process of their professional education at the university are discussed.
  • Ескіз
    Документ
    Forming of communicative competence of future managers
    (Ассоциация открытой дипломатии, Грузия, 2018) Solodovnyk (Solodovnik) Tatyana O.; Sereda, Nataliia V.; Petrusheva, O.
    В тезисах рассмотрена педагогическая технология формирования коммуникативной компетентности будущих менеджеров.
  • Ескіз
    Документ
    Storytelling as an instrumental component of self-presentation in business communication
    (НТУ "ХПІ", 2016) Popova, Galina; Sereda, Nataliia V.
    The role of storytelling, narrative as an important component of self-presentation in business communication is considered. It is investigated that the students of technical universities using storytelling spontaneously, do not link them with the concept of "business cooperation". The different tools of narrative practices used by psychologists and teachers for developing professional skills to freely express opinions in a given direction in terms of psychological patterns of the self-identity process and in terms of rhetoric are analyzed.
  • Ескіз
    Документ
    Role of spiritual leadership theory in personality shaping of modern manager
    (НТУ "ХПі", 2015) Sereda, Nataliia V.
    The article is devoted to actual problems of research on leadership. The essence and characteristics of identity formation of modern leader based on spiritual leadership theory has been analyzed. The problems of moral and value education of leaders who have to perform supervisory functions are viewed. Among the many theories of leadership "theory of traits" has been selected as the subject of research. Special attention is paid to the analysis of the theory of spiritual leadership. Leadership is understood as a character trait. Formation of personality, strengthening of character education is carried out through education of moral habits, called ethical virtues. The essence of the main virtues necessary for a modern leader-manager is revealed: magnanimity, humility, prudence, courage, self-control and justice. The role of mind, will and heart in virtue growth is analyzed.