Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/26

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ppuss

Від 2014 року кафедра має назву "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна", первісна назва – "Педагогіка та психологія управління соціальними системами".

Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами" – перша та єдина в Україні кафедра серед технічних ЗВО України, яка цілеспрямовано займається проблемами лідерства та управлінської підготовки на різних рівнях освіти, створена 15 лютого 2000 року. Від 2000 року під керівництвом чл.-коресп. НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Олександра Георгійовича Романовського функціонує наукова школа лідерства "Формування особистості лідера в науці, освіті, бізнесі", від 2015 року – Центр лідерства.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора педагогічних наук, 1 доктор наук з державного управління, 12 кандидатів педагогічних, 11 – психологічних, 2 – технічних, 1 – мистецтвознавства, 1– філософських, 1 – наук з державного управління; 5 співробітників мають звання професора, 21 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Документ
    Professional should be the leader
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Romanovskyi, O. G.; Ponomaryov, O. S.; Kvasnyk, Olga Vitalievna; Shapolova, Victoria; Reznik, S. M.
    Innovative character of modern development brings high requirements to the professional competence of a specialist. A professional should be considered a person not only of high competence, but also one who considers his professional activities one of themost important vital values. The desire for perfect performance of joint activities determines its requirements to other participants, his personal example, care for their professional and personal development. Thus, a real professional must inevitably become a leader. To do this is not enough only for his social status. Formation and development of it s leadership features and qualities in the process of education and training becomes one of the important and responsible tasks of the education system. The aims, methods and pedagogical conditions of the target training of the professional leader are considered.
  • Ескіз
    Документ
    Development of timbilding science in historical retrospectives
    (НТУ "ХПІ", 2017) Shapolova, Victoria; Kvasnyk, Olga
    The work is dedicated to the research in history and development of team-building science since the moment of appearance of the group work phenomenon up to system projects on team creation and functioning. The authors analyze the trends in scientific thought on the issues of phased changes of the substance, structure, and methodological basis for teambuilding formation. There is also given the modern notion of the elements of the researched branch, and the notion of the definition itself is given.
  • Ескіз
    Документ
    Modernizing of the content of leadership structure as a perspective to increase competitiveness level of a future specialist
    (НТУ "ХПІ", 2016) Romanovskyi, O. G.; Kvasnyk, Olga; Shapolova, Victoria
    There have been viewed the outlooks on leader and leadership in historic retrospective and performed an analysis of the existing concepts of the given definition’s interpretation. The detailed substance of the researched term has been shown and an attempt has been made to modernize it by introducing a new component to its content. For the first time the authors introduce the notion of a team in a sense of a necessary component of the term of leadership. Topicality of resonance leadership has been proved from standpoint of a leader’s structure transformation with introducing special components and competencies which ensure the increase of a future specialist’s competitiveness level.