Кафедра "Економіка та маркетинг"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3992

Увага! Від травня 2023 року колекція кафедри "Економіка та маркетинг" не поповнюється.

На основі кафедр "Економіка та маркетинг" та "Економічна кібернетика та маркетинговий менеджмент" створено кафедру "Маркетинг" (НАКАЗ 552 ОД від 26.11.2021 року).

Від 1995 року кафедра мала назву "Економіка і маркетинг", первісна назва – кафедра економки і організації машинобудівної промисловості, була заснована в 1984 році. Від дня заснування кафедри нею завідував доктор економічних наук, професор Анатолій Іванович Яковлєв. Йому присвоєно почесне звання Заслуженого працівника народної освіти України та обрано Академіком Академії інженерних наук України. Ім'я Яковлєва А. І. внесено до біографічного словника "Видатні люди ХХ століття" Міжнародного бібліографічного центру в м. Кембрідж.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Публікація
    Compliance program of an industrial enterprise: the essence and content
    (Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, 2017) Pererva, P. G.; Kosenko, Oleksandra; Tkachov, M. M.
    The article gives a scientific analysis of the term «compliance» is used to denote the continuous efforts of the organization to comply with all applicable domestic and foreign laws, regulations and rules applicable to its activities, including its own internal corporate policies and procedures. For many years compliance was of great significance only in industries that have traditionally heavily regulated, such as healthcare and financial services. However, after the entry into force of the anti-corruption legislation in Ukraine in all industries have been regulated tightly enough, and for each legal entity (or unit) there was a need for tight monitoring of compliance with industrial enterprises of the countless existing laws, rules and regulations. Ultimately, the essence of a robust compliance program is not only to avoid investigation, but for the most part in the formation of the ethical environment in which business can thrive.
  • Ескіз
    Публікація
    Principles of the compliance program of industrial enterprise
    (Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, 2017) Kobielieva, T. O.; Mygushchenko, R.; Tkachova, N. P.
    Occupying a leading position in the industry, the enterprise should be aware of its high responsibility for transparency, ethics and the legitimacy of doing business. In order to maintain and maintain its high business reputation to the state, shareholders, customers, partners, competitors and the society as a whole, the company throughout its operations must actively develop a corporate system to ensure compliance with applicable laws and ethical business conduct ("compliance"). To achieve this goal, the enterprise must be guided by certain principles. The basic principles of compliance are determined by the Basel Committee on Banking Supervision in the document "Compliance and Compliance Function in Banks". This document was issued by this committee in April 2005. In spite of the fact that initially the Basel Committee defined compliance principles for the banking sector of the economy, at the present time they basically approach the activities of any enterprise or institution. At the same time, as the results of our studies show, there are certain differences in the structures and content of compliance principles, which depend on the scope of application of the program's compliance (banks, institutions, industrial enterprises, etc.).
  • Ескіз
    Документ
    Влияние структуры рынка на формирование стоимости ІТ-компаний
    (НТУ "ХПИ", 2016) Гнесина, Наталия Виталиевна; Ларка, Николай Иванович; Сударкина, Светлана Петровна
    В статье рассматривается важность ІТ-рынка в современных условиях развития мировой экономики. Определена необходимость стоимостной оценки компаний и их составляющих с учетом специфики этого рода деятельности. Проведено исследование структуры IT-рынка Украины; рассмотрены основные направления деятельности телекоммуникационного программного обеспечения (ТПО), определены ключевые факторы роста платформы предоставления услуг, как базовой среди всего комплекса, рассмотрены особенности и рынок прочих направлений ТПО, дана маркетинговая характеристика этого рынка в целом. Обозначены основные факторы, влияющие на процессы капитализации компаний и, соответственно, на их рыночную стоимость.